امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 21 شوال 1445
رابطهی افزایش قیمتها و کاهش اشتیاق نسبت به سال نو
جشن نوروز، به عنوان یکی از مهمترین جشنهای ایرانیان و یک سرمایهی ملی-اجتماعی، همواره با شادی، امیدواری و اشتیاق در میان مردم همراه بوده و از دیدگاه جامعهشناسانه، موجب تقویت روابط اجتماعی و ایجاد حس همبستگی بین افراد میگردد. بهگونهای که همه ساله از ابتدای اسفندماه، شاهد بازار داغ خرید پوشاک، آجیل، ماهی، سبزه عید و دیگر الزامات عید نوروز بودهایم. شاهد مردمی که پس از رویارویی با چالشهای سخت، همواره چشماندازها و امیدهای تازهای را پیش رو داشتهاند اما در سالهای اخیر، با وجود تحولاتی همچون رکود اقتصادی، تورم، گرانی و کاهش قدرت خرید، این اشتیاق بهطور قابل توجهی با کاهش مواجه شده است. بدیهی است که مفهوم اقتصادی «تورم»، آثار و پیامدهای اجتماعی غیرقابلانکاری در بخشهای مختلف جامعه دارد و اشتیاق به فرارسیدن سال نو میتواند به دلیل امکانات محدود و فشارهای اجتماعی و اقتصادی کاهش یابد.
تورم بهعنوان یک پدیدهی اقتصادی که با افزایش پیوسته قیمتها همراه است، تأثیرات گستردهای بر رفتار و زندگی اجتماعی مردم دارد. این پدیده میتواند منجر به تغییر الگوهای خرید، افزایش استرس و نگرانی، کاهش اعتماد به سیستم اقتصادی و افزایش نابرابری اقتصادی شود. در نتیجه مردمی که تنها قدرت خرید محصولات اساسی را دارند، تمایل کمتری نسبت به خرید سال نو خواهند داشت و در نتیجه، فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی آنها تحت تأثیر این پدیده قرار گیرد که میتواند منجر به افزایش فاصلهی اجتماعی و احساس عدالت اجتماعی ناکافی شود. بهطور کلی، تورم میتواند تأثیرات منفی بر رفتار و روند زندگی اجتماعی مردم داشته باشد و نیازمند برنامهریزی و کنترل دقیق اقتصادی از سوی دولت و مسئولان است.
یکی از این تأثیرات، از بین رفتن اشتیاق مردم نسبت به جشنها، برپایی رسوم و همچنین مهیا شدن برای سال نو است. همانطور که اشاره شد، هنگامی که افراد یک جامعه، با افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه یا مصرفی مواجه شوند، بیشک امکانات مالی برای خرید هدایا، غذا و پوشاک نو محدودتر گشته و احساس ناخوشایند محدودیت و تحمل فشار اقتصادی بر روی شانههای آنها قرار میگیرد.
مبرهن است که گرانی مواد غذایی، پوشاک و سایر ضروریات زندگی میتواند حوزهی آمال و آرزوهای افراد را کاهش داده و احساس ناامیدی و استرس را گسترش دهد. به علاوه رکود اقتصادی، افزایش چشمگیر قیمتها و تورم ۴۳ درصدی، موجب افزایش هزینههای زندگی و کاهش قدرت خرید آنها می گردد. با در نظر گرفتن رسوم عیدی دادن به کودکان و دید و بازدیدها، این افزایش نجومی قیمتها، باعث بیانگیزگی، کاهش اشتیاق و سرمایهی اجتماعی مردم نسبت به جشن سال نو میشود.
از طرف دیگر، پیامدهای پنهان روانی ناشی از مسائل اقتصادی، موجب به وجود آمدن نگرانیها و واهمه از سیر صعودی قیمتها در سال جدید نیز میتواند روحیه و اشتیاق مردم را تحت تاثیر قرار دهد. در این شرایط، مردم ممکن است به سادگی و با میل کمتری در آیینهای عید نوروز شرکت کنند.
چون با تورم و افزایش قیمتها، هزینههای زندگی و نگرانیهای مرتبط با امنیت مالی، انتظارات و امیدها نسبت به فرارسیدن سال جدید کاهش یافته؛ بدین طریق نقش اقتصاد در تشکیل و شکلگیری رویدادها و جشنها، میتواند به عنوان یک موضوع روز، مورد توجه محققین علوم اجتماعی قرار گیرد. زیرا تاثیر غیرقابل اجتناب این پدیده بر اقتصاد خانوار و افزایش بی انگیزگی اجتماعی، از مهمترین مسائل یک جامعه پویا است.
در نهایت میتوان اذعان داشت که رابطهی بین گرانی و بی انگیزگی جامعه، قابل توجه است و عوامل ذکر شده میتوانند تأثیر بهسزایی در شکلگیری این پدیده داشته باشند. برای حل این مسئله، لازم است تلاشهایی در جهت حل مشکلات اقتصادی، افزایش آگاهی، رفع نگرانیها و استرسهای جامعه صورت گیرد. همچنین، لازم است فضایی را برای احیای سنتها و ارزشهای فرهنگی فراهم کرد تا بازگشت انگیزه، اشتیاق و شادی حقیقی مردم در جشن سال نو امکانپذیر گردد.
افزایش قیمتها، , کاهش اشتیاق،
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.