توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 23309
  پرینتخانه » اجتماعی, پیشنهاد سردبیر, طنز, یادداشت تاریخ انتشار : ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۴۴ | | ارسال توسط :

انتصابات و انتخابات

انتصابات و انتخابات
... باخبر شديم كه برادرمان «نقي‌بگ» هم خود را «نامزد» نمايندگي مجلس نموده‌است.

به حكم وظيفه‌ی برادري! و به خاطر بهره‌گيري از انديشه‌ی ايشان در باب مسائل كلي جامعه، خدمت مشاراليها رسيديم و مصاحبه‌اي با او انجام داديم كه در ذيل به سمع و نظر مبارك شما خوانندگان ستون «قلي‌بگ» مي‌رسانيم.
قلي‌بگ: برادرجان … ضمن تبريك به حضور شما به خاطر احساس مسئوليتي كه در قبال مردم داشته‌ايد …! و خود را در جرگه‌ی داوطلبان اين دوره از نمايندگي معرفي نموده‌ايد بفرماييد آيا آمادگي لازم را براي پاسخ‌گويي با سؤالات اين بنده‌ی حقير! برادرتان قلي‌بگ داريد؟
نقي‌بگ: به شرط اين‌كه سؤالاتي كه مطرح مي‌فرماييد «سياسي» نباشند. بهانه به دست شما ندهند، بله …!
قلي‌بگ: مرد حسابي «بلانسبت!» هر سؤالي كه راجع به مسائل اجتماعي مطرح مي‌شود رنگ و بوي سياسي دارد، آن‌وقت تو مي‌خواهي اين مقولات غيرقابل تفكيك را از هم منفك نمايي؟ به حق چيزاي نشنيده! مگر اين‌كه طرح سؤالات را خودتان بدهيد. ما كه هر چه فكر مي‌كنيم مقوله‌ی غيرسياسي نمي‌بينيم!
نقي‌بگ: اي بابا … خدا خيرتون بدهد برادرجان …! لابد باز هم مي‌خواهيد برويد سروقت «توسعه‌ی سياسي و توسعه‌ی اقتصادي» و ارجحيت اين يكي بر ديگري و برعكس! درحالي‌كه ما مسائل ديگري داريم. به اندازه‌ی موي سرمون توسعه‌هاي ديگر …
قلي‌بگ: مثلاً؟
نقي‌بگ: مثلاً توسعه‌ی «گاوداري‌ها» چطوره؟ اين يكي توسعه كه ديگر آلوده به سياست نيست؟ هست؟
قلي‌بگ: احسنت. بارك‌الله حالا سؤالمان را چگونه مطرح كنيم؟
نقي‌بگ: مثلاً بپرسيد اگر شما به عنوان نماينده انتخاب بشويد، در جهت توسعه‌ی گاوداري‌هاي ما چه خدمتي مي‌كنيد؟
قلي‌بگ: خيلي خوب … ممكنه بفرماييد وضعيت گاوداري‌ها الان در كشور ما چگونه است و شما چه برنامه‌هايي براي توسعه‌ی آن‌ها داريد؟
نقي‌بگ: ما به لحاظ توسعه‌ی گاوداري‌هامون، خيلي از قافله‌ي زمان عقبيم! درحالي‌كه گاوها در جهان پيش‌رفته امروزي در هر بار «دوقلو» مي‌زايند ولي ما هم‌چنان در حد همان «يك‌قلو» مانده‌ايم. براي رسيدن به رشد و توسعه و رسيدن به جهان پيش‌رفته ناچاريم «گاوداري‌هامون» را توسعه بدهيم، هم به لحاظ كمي و هم به لحاظ كيفي! مسئولان بايد در اين‌باره چاره‌اي بينديشند. در مجلس آتي علاوه بر كميسيون‌هاي فعلي، كميسيوني هم داشته باشيم به نام «كميسيون رشد و توسعه‌ی گاوداري‌ها» بيش‌تر براي رفع مشكل بي‌كاري جوانان!
قلي‌بگ: خدا سايه شما را از سر ما من‌جمله جوانان جوياي كار كم نكند، الهي آمين. امّا به نظر شما اين مشكل «تك‌زايي» در گاوهاي ما ناشي از «تهاجم فرهنگي» دشمنان قسم‌ خورده ما نيست؟ چون هر چه از اين دُم‌بريده‌ها بگويي باز هم كم گفته‌اي …؟
– همه كاري از اين نابكارها برمياد! استكبار جهاني است ديگر …؟
نقي‌بگ: اوهو … حواست كجاست برادر … «رفتي تو پنج‌تومني؟» يعني پاك پريدي وسط گرداب سياست كه …؟
قلي‌بگ: ببخشيد … ببخشيد! اصلاً پاك حواسمان پرت شد! ديگر تكرار نمي‌كنيم. حالا بفرماييد فايده‌ی گاو چيست؟
نقي‌بگ: بارها و بارها … در مدرسه در اين باب انشا نوشته‌ايم باز هم تكرار مي‌كنيم كه: واضح و مبرهن است كه گاو حيواني نجيب و زحمتكش است. از گوشت گاو ديزي آبگوشت، كباب كوبيده، همبرگر و برگر ذغالي و سوسيس و كالباس درست مي‌شود و ما مي‌خوريم! البته اگر پول داشته باشيم.
از شير گاو ماست و كره و پنير، از پوست گاو چرم و از چرم كفش و كيف و كمربند، زين و برگ و يراق است درست مي‌شود. از …
قلي‌بگ: «كافيه» بفرماييد شما اهل «كتاب هستيد!» اگر هستيد چه نوع كتاب‌هايي را مطالعه مي‌كنيد؟
نقي‌بگ: چرا نيستيم! اتفاقاً هستيم. كتاب‌هاي چگونه گاوداري كنيم. گاوهاي دورگه. داستان گاو «آپيس». فريدون گاوسوار. گاو پيشاني سفيد. فيلم‌نامه‌ی «گاو» را خوب خوب خوانده‌ايم …!
قلي‌بگ: … «احسنت، آفرين» از اينكه وقت گران‌بهاي خودتان را در اختيار ما گذاشتيد، صميمانه از شما تشكر و قدرداني مي‌كنيم، بقيه مصاحبه را مي‌گذاريم براي هفتة بعد.
نقي‌بگ: من هم از شما متشكرم. اميدوارم مسئولان امور انتخابات از اين مصاحبه بوي «سياست» استشمام نكنند. و خداي ناخواسته نمره‌ی منفي در كارنامه‌ی سفيد اين‌جانب منظور ننمايند!. موفق باشيد. والسلام.

نویسنده : علی‌مردان عسکری‌عالم | سرچشمه : سیمره‌ی شماره‌ی 717 (شنبه 25 فروردین 1403)
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.