توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Sunday, 5 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 27 شوال 1445
شناسه خبر : 23372
  پرینتخانه » اجتماعی, کنار لوگو, یادداشت تاریخ انتشار : ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۴۳ | | ارسال توسط :

غلبه بر تنبلی

غلبه بر تنبلی
گاهی اوقات فاصله گرفتن از روتین شلوغ و پر تراکم زندگی نه تنها طبیعی بلکه ضروری است.

اما در صورتی که روزهای مرخصی گرفتن، استراحت و فاصله گرفتن از کار خیلی زیاد شوند و متوجه شوید که به هیچ چیز نمی رسید به احتمال زیاد دچار تنبلی شده‌اید. اما پرسش مهم این است که چرا افراد با وجود این‌که می‌دانند کارهای زیادی برای انجام دارند و باید به جاهای زیادی بروند باز هم تسلیم تنبلی می‌شوند؟ دلیل این مسئله می‌تواند ترس از شکست، لیست بلندی از کارهایی که باید انجام دهند یا نداشتن انگیزه برای انجام دادن کار باشد.

راه‌های غلبه بر تنبلی:
۱-اهداف واقع بینانه داشته باشید: درست است که یکی از دلایل تنبل شدن افراد این است که چیزی که انگیزه‌ی کافی برای بیدار شدن را در آن‌ها ایجاد کند پیدا نمی‌کنند، از سوی دیگر تعیین اهداف غیر واقع بینانه هم می‌تواند باعث خستگی شود بنابراین هدف باید هیجان‌انگیز باشد، در صورتی که لیستی طولانی از کارهایی که باید انجام دهید داشته باشید، خسته می‌شوید و این کار می‌تواند باعث احساس تحت فشار بودن و نادیده گرفتن همه‌ی موارد موجود در لیست شود. اهداف روزانه، ماهانه و سالانه‌ی خود را به کارهای قابل دستیابی بشکنید در این صورت می‌توانید آن‌ها را گام به گام انجام دهید.

۲-برنامه‌ریزی کنید: حتا اگر مانعی در مسیر وجود داشته باشد باز هم در صورتی که دقت و جهت داشته باشید می‌توانید اهداف خود را سریع‌تر تشخیص دهید. در ابتدا باید مشخص کنید که چه چیزهایی و در چه زمانی می‌خواهید بخورید؟ آیا می‌خواهید در وعده‌ی ناهارتان از سبزیجات استفاده کنید؟

۳-پروژه‌های بلند را بشکنید: کار کردن روی پروژه‌های بزرگ به تنهایی می‌تواند خسته کننده باشد و همین مسيله منجر به تنبلی می‌شود زیرا به جای انجام، آن را نادیده می‌گیرید. تنها چیزی که نیاز دارید این است که پروژه‌ها به وظایف کوچک‌تری که مدیریت آن‌ها ساده‌تر است بشکنید.

۴-کار را با انجام ساده‌ترین وظیفه آغاز کنید: پس از شکستن پروژه‌ی بزرگ، در ابتدا آسان‌ترین کار را انجام دهید. کارهای بی دردسر و ساده‌ای مانند نام گذاری سندها یا ایجاد عنوان برای آن‌ها فکر کنید.

۵-کارها را به صورت فوری انجام دهید: این مسئله ممکن است ساده و واضح به نظر برسد اما یکی از موثرترین روش‌ها برای غلبه بر تنبلی است. در صورتی که کارهایی مانند شستن ظرف‌ها، بیرون گذاشتن زباله‌ها یا خرید کردن دارید که بتوانید همین الان انجام دهید، بدون درنگ به انجام آن‌ها بپردازید.

۷-از شلوغی و عوامل حواس‌پرتی اجتناب کنید: یکی از بزرگ‌ترین موانع انگیزه، محیطی است که در آن هستید. این بدان معنا است که محیط اطرافتان باید عاری از هرگونه سرگرمی، سروصدا و عوامل حواس‌پرتی باشد.

۸-محیط کار خود را شخصی‌سازی کنید: فرض کنید پشت میزی نشسته‌اید که یک تقویم ماهانه، لیست وظایف و خودکارهای رنگی دکور زیبایی را ایجاد کرده و پوشه‌ها و کاغذهایتان به صورتی مناسب در یک گوشه قرار داده شده‌اند. سعی کنید قاب عکس‌های اضافه، جمله‌های انگیزشی یا هر چیزی که خلاقیتتان برای کار کردن را افزایش می‌دهد به میز خود اضافه کنید.

۹-کارهای خسته کننده را به تفریح و سرگرمی تبدیل کنید: گاهی اوقات کارهای کوچک و پیش پا افتاده خیلی بزرگ و خسته کننده به نظر می‌رسند زیرا کسل کننده و یک‌نواخت هستند. انگیزه داشتن برای آغاز یک کار دشوار است اما در صورتی که کار خسته کننده باشد ادامه دادن آن دشوارتر خواهد بود.

۱۰-به خودتان جایزه و پاداش دهید: وقتی منتظر چیزی هستید، غلبه بر تنبلی و انجام کارهایی که در لیست کارها وجود دارند ساده‌تر خواهد شد. با جایزه‌ها و پاداش‌های خارجی به خودتان انگیزه دهید. به عنوان مثال پس از انجام یک کار دشوار خودتان را به یک شام دعوت کنید.
در پایان، تحت فشار گذاشتن خود با افکار و احساسات منفی روشی است که اطمینان می‌دهد هیچ‌گاه به تعویق انداختن کارها یا غلبه بر تنبلی را متوقف نخواهید کرد. در عوض باید خودتان مشوق خود باشید.
*کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی

نویسنده : فاطمه باقری‌چگنی | سرچشمه : سیمره‌ی شماره‌ی 717 (شنبه 25 فروردین 1403)
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.