توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Thursday, 16 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 9 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 22903
  پرینتخانه » اجتماعی, سیاست, یادداشت تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ | | ارسال توسط :

مستندنگاری ماجراهای من و سیاست/ فصل دوم/ بخش ۳۶ (ویژه‌نامه‌ی «گل افتو» جشنواره‌ی شعر و قصه)

مستندنگاری ماجراهای من و سیاست/ فصل دوم/ بخش ۳۶ (ویژه‌نامه‌ی «گل افتو» جشنواره‌ی شعر و قصه)
برگزاری جشنواره‌ی شعر و قصه با کمک تمام کارکنان حوزه‌ی پرورشی از دبیرخانه‌ی امورتربیتی جناب رحمانی و امور مالی بیرانوند و امور تایپ و رایانه و فنی فاضل جایدری مرد خستگی‌ناپذیر گرفته، تا کارشناسان حوزه‌ی‌های دیگر و دوست عزیزم ساسان والی‌زاده و هم‌چنین پشتیبانی معاون پرورشی و کارشناس مسئول جنابان جواد صادقی و محمدرضا امان‌نژاد برگزار کردیم.

در بخش شعر و قصه دانش‌آموزان علاقه‌مند می‌توانستند در یکی از قالب‌های غزل، مثنوی، دوبیتی، رباعی، چارپاره، نیمایی و آزاد و داستان کوتاه در مسابقات ادبی شرکت کنند.
در ویژه‌نامه‌ی جشنواره، مطالب زیر آمده بود:
– جستاری چند پیرامون هنر شاعری و نویسندگی، ع -پایدار.
– چند خبر از کارشناسی ادبی.
– شوخی خطرناک بخشی از یک قصه، از سلماز اسکندری دانش‌آموز برگزیده رشته‌ی داستان‌نویسی خرم‌آباد ناحیه۱.
– تجربه‌های شعر دانش‌آموزی با آثار خورشید ماندگار از سعید سبزیان سال سوم متوسطه، بخشی از یک چهار پاره از احسان جوانمرد، وقتی تو رفتی از شعله صالح، نذر امام زمان از مریم والی‌زاده، شیدایی از امیر‌حمزه مرادی.
– ما کمبود فضا و اعتبارداریم، گفت‌وگو با جواد صادقی معاونت پرورشی آ و پ.
– لیست همه‌ی دانش‌آموزان برگزیده و شرکت کننده در جشنواره به تفکیک شهرستان‌ها و مناطق.
– معرفی داوران شعر و قصه‌ی جشنواره.
–شناسنامه‌ی نشریه
(گُل‌افتو، ویژه‌نامه شانزده همین جشنواره‌ی شعر و قصه‌ی استان لرستان، بهمن ۷۸. هیئت تحریریه: علی گودرزیان، ساسان والی‌زاده. امور رایانه: فاطمه زرین‌جویی. صفحه‌بندی: والی‌زاده. تکثیر: رحمانی و جایدری.)
داوران شعر جشنواره: محمدکاظم علی‌پور، علی گودرزیان و حشمت‌الله خالقی و داوران داستان نویسی: ساسان والی‌زاده، مرتضی یاوریان و زنده‌یاد اسفندیار ملایری بودند.
ساسان امریه گرفته بود و در بخش امورتربیتی آ و پ کار می‌کرد، یکی از خوش‌ذوق‌ترین بچه‌هایی بود که در حوزه‌ی پرورشی رفیق و همراه بود.
او تحصیل‌کرده‌ی رشته‌ی مهندسی کشاورزی بود؛ اما تمام ذوق و علاقه و دغدغه‌اش ادبیات بود.
دو سال از عمر کاری‌ام در کارشناسی ادبی توفیقی شد با او کار کنم. او همیشه آماده‌ی کار بود و در هنگام مسابقات گاه می‌شد، چند روز و شب از با هم خانه بی‌خبر و سرگرم کار می‌شدیم!
همکار فرهنگی و هنرمند سرشناس استان اسفندیار ملایری که چند سال پیش غمگنانه از دیار ما کوچید. عمری پاک زیست. در تمام سال‌های فعالیت‌های هنری و ادبی، سخاوتمندانه و عاشقانه در خدمت دانش‌آموزان این دیار بود. حرفه‌ی هنری او تئاتر و سرود بود و هنگام برگزاری مسابقات با تمام ساحات و ساعات زندگی خود، حضور داشت. یادش همیشه جاوید باد!
این روزها لیست دانش‌آموزان شرکت کننده در آن جشنواره را به تفکیک مناطق و شهرستان‌های استان که مرور می‌کنم به چهره‌هایی بر می‌خورم که امروز از شخصیت‌های بزرگ کشور و استان هستند.
زینی اصلانی، دکتر رخساره مرادی‌مقدم، احسان جوانمرد فیلم‌نامه‌نویس سریال‌های سینمای خانگی، مریم والی‌زاده مرادی، شعله صالح شاعر و…
عکس این بخش از نشریه را بارگذاری می‌کنم از همه‌ی دوستانم به‌ویژه همکاران پیشینم در شهرستان‌ها و مناطق درخواست می‌کنم که نام دانش‌آموزان خود را در منطقه بررسی کنند و برای من بنویسند که این عزیزان چه سرنوشتی پیدا کرده اند و الان در کجای جهان ایستاده‌اند!
خوش دارم بخشی از سرمقاله‌ی آن نشریه با عنوان «پیرامون هنر شاعری و نویسندگی» را که گزارش خوبی از وضعیت شعر دانش‌آموزی آن زمان است خدمت دوستان و خوانندگان تقدیم کنم:«… هنر تلاش انسان است برای آفرینش آرمانش، که جهان حتا ظرفیت آن را ندارد. برای همین است که می‌گویند: در هنر آدم در جست‌جوی آن است که نیست!)
…اما شعر دانش آموزی ما متاسفانه از وقتی که کانون‌های شعر و نویسندگی را به تعطیلی کشاندند رو به افول گرفته است.
چند سالی بود که دانش‌آموزان لرستانی در رشته‌های ادبی در جشنواره‌های کشوری حرف اول را می‌زدند. عزیزانی مانند: عبدالوند از دورود، خانم سالاروند و لک‌پور و موگویی از دورود و الیگودرز، رضا گودرزی از بروجرد، زنده‌یادکیانوش نورمحمدی، مسعود مرادی، ساسان والی‌زاده از خرم‌آباد، امیدی،
زنده‌یاد بهمن کرم‌الهی، کیانوش کشوری، زنده‌یادمهتاب بازوند و شکوفه صالح… همه یادگاران دوران فعالیت کانون‌های شعر و نویسندگی هستند دورانی که متولیان فرهنگی لرستان به موضوع شعر و نویسندگی توجه مختصری داشتند.
امروز دانش‌آموزان لرستانی در صحنه‌ی مسابقات کشوری مثل گذشته نمی درخشند و این نیست بجز این که این هنرمندان نونهال مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند…

نویسنده : علی گودرزیان | سرچشمه : سیمره‌ی شماره‌ی 712(12 اسفند ماه 1402)
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.