توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Sunday, 7 July , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ - 1 محرم 1446
شناسه خبر : 13507
  پرینتخانه » گفت و گو تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۲۹ | | ارسال توسط :
سلیمان میری، هنرمند خوش‌نویس کوهدشتی:

کوهدشت شوره‌زار استعدادهاست/ کوهدشت نیازمند حمایت بیش‌تر مسئولان استانی

کوهدشت شوره‌زار استعدادهاست/ کوهدشت نیازمند حمایت بیش‌تر مسئولان استانی
اشاره: سوم خردادماه 1401 جشنواره‌ی ملی «سواد قلم» در شهرستان کوهدشت برگزار شد. به گفته‌ی شرکت‌کنندگان در این جشنواره‌، سطح کیفی آن در تراز ملی بود. در این جشنواره 4 خوش‌نویس کوهدشتی مقام برتر را کسب کردند. بدون تعصب باید گفت کوهدشت سرشار از استعداد است، استعدادهای ناب. کوهدشت در عین محرومیت که حاصل سومدیریت مدیران نالایق و بی‌سواد بوده‌است، اما شهری است که اگر آن را «معدن هنر» نامید سخنی گزاف نیست. 
سلیمان میری نامی است شناخته شده در حوزه‌ی خوش‌نویسی نه تنها در ایران بلکه در جهان. میری زاده‌ی شهر محروم‌نگه‌داشته‌ شده‌ی کوهدشت است. وی در خوش‌نویسی صاحب سبک است. بی‌شک او یکی برترین و بهترین خوش‌نویسان جوان است که همواره در حال رشد و تعالی است. میری یکی از برترین‌های جشنواره‌ی «سواد قلم» بود. بدین روی با این هنرمند بااخلاق و مردمی گپ‌وگفتی کوتاه انجام داده‌ایم که در پی می‌آید:
*آقای میری با فرخ‌باد به شما و دیگر دوستانتان به خاطر کسب مقام برتر؛ جشنواره‌ی ملی «سواد قلم» را به طورکلی چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 
 از این منظر که برای نخستین بار جشنواره‌ای در سطح ملی در شهرستانی دورافتاده و محروم چون کوهدشت برگزار شده، به‌ نظرم اتفاق مهمی است زیرا پتانسیل و ظرفیت‌های هنری این شهرستان رو نشان می‌دهد که حاصل زحمت‌ها و تلاش‌های دو سه دهه‌ی هنرمندان توانای این شهر است که بستر مناسب را برای هم‌چین اتفاق مهمی فراهم کرده‌اند.
 *این جشنواره چه دست‌آوردی برای لرستان به ویژه کوهدشت دارد یا خواهدداشت؟
 توجه و اهتمام مردم و به ویژه نسل‌های نوجوان و جوان به مقوله‌ی هنر و فرهنگ که عاملی مهم در رشد و تکامل و تعادل جامعه است، مهم‌ترین دست‌آورد این جشنواره بود. هرچند معتقدم که مداومت این‌گونه جشنواره‌ها و هم‌چنین مدیریت درست و مسئولیت‌پذیری مسئولین فرهنگی در این راه ضرورت بسیار دارد.

سلیمان میری- هنرمند خوش‌نویس کوهدشتی

* مهم‌ترین نقطه‌ی قوت این جشنواره چه بود؟
مهم‌ترین نقطه‌قوت این جشنواره در درجه‌ی اول شرکت کردن هنرمندان درجه یک ایران بود که نشان از اهمیت جشنواره می‌داد و هم‌چنین حضور داوران معتبری چون استاد صداقت جباری، ‌استاد علی شیرازی اعتبار خوبی به جشنواره بخشید.
البته نکته‌ی مهمی که وجود داشت این بود که برای اولین بار در این جشنواره بخش سیاه مشق به عنوان یک بخش جدا و‌ ویژه و مستقل مطرح شد. سیاه مشق شاید جزو معدود قالب‌های خوش‌نویسی است که قابلیت ساختارشکنی و خلق فضاهای جدید را به خوش‌نویس اهل ذوق می‌دهد. این ایده جشنواره را تا حدودی از کرختی و یک‌نواختی خارج کرد.
* مهم‌ترین نقطه‌ی ضعف این جشنواره چه بود ؟ شما چه پیشنهادی برای رفع نقص یا نواقص احتمالی دارید؟
 به‌نظرم مهم‌ترین نقطه‌ضعف جشنواره اضافه کردن بخش نقاشی‌خط به‌عنوان بخش جانبی جشنواره بود که هم از لحاظ کیفی آثار باکیفیتی نداشت و قدری برای هم‌چنین جشنواره‌ی تخصصی خوش‌نویسی، ناهمگون بود.
 * کوهدشت بدون تعصب یکی از قطب‌های هنری- فرهنگی لرستان است اما متاسفانه از محرومیت مزمنی رنج می‌برد، دلیل یا دلایل این محرومیت را چه می‌دانید؟
من همیشه گفته‌ام: کوهدشت شوره‌زار استعدادهاست. نه فقط در زمینه‌ی هنر بلکه در زمینه‌های دیگر هم چنین است. شاید مهم‌ترین وظیفه‌ی مسئولان کوهدشت این است که بستری اجتماعی را با ایده‌پردازی و مطالبه‌گری‌های خود هموار سازند که در ظاهر سال‌هاست کم‌ترین تلاشی از جانب آن‌ها دیده نشده است. متاسفانه نبود امکانات و فضای مناسب برای فعالیت هنرمندان شهرستان، مهم‌ترین عامل مهاجرتشان به شهرهای بزرگ است.
* کوهدشت در این جشنواره خوش درخشید. یعنی ۴ مقام برتر کسب کرد، به نظر شما مسئولان فرهنگی استان نباید با توجه به استعدادهای فوق‌العاده در زمینه‌های مختلف، به این شهرستان توجه ویژه‌ای داشته باشند؟ 
قطعاً کوهدشت نیازمند حمایت بیش‌تر مسئولان استانی است. در اغلب جشنواره‌های ملی و بین‌المللی هنرهای تجسمی حضور هنرمندان کوهدشتی را شاهد هستیم اما همیشه با بی‌مهری مسئولین استانی مواجه شده‌اند. به عنوان مثال تا حالا هیچ درخواست برگزاری نمایشگاهی به من و خیلی از دوستان هنرمندم در مرکز استان نشده، حتا دریغ از دعوت کردن ما به‌عنوان هنرمندان فعال عرصه‌ی تجسمی برای مشورت و اید‌ پردازی در امور فرهنگی و هنری.
* سطح جشنواره را از منظر کمی و کیفی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
به نظرمن، جشنواره هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی در سطح بسیار بالایی برگزار شد تا جایی که داوران در مرحله‌ی نهایی برای داوری مجبور شدن که از انتخاب مقام اول تا سوم اجتناب کنند و از مقام برگزیده برای همه‌ی آثار استفاده کنند.
* چه پیشنهادی برای برگزاری چنین جشنواره‌هایی دارید؟
جشنواره می‌توانست با برنامه‌ریزی مطلوب‌تر و ایده‌های بهتر برگزار بشود اما برای نخستین بار قابل تقدیر بود.
* شما یکی از برگزیدگان این جشنواره در رشته‌ی سیاه‌مشق بودید، چه احساسی دارید؟
به عنوان یکی از برگزیده‌های این جشنواره، خوشحالم که این رویداد هنری در زادگاهم برگزار شد و امیدوارم انتخاب من تاثیر مثبتی روی نسل‌های جوان‌تر هم‌شهری‌ام بگذارد.
*تا کنون در چه جشنواره‌هایی شرکت کرده‌اید؟ چه مقام‌هایی کسب کرده‌اید؟
بنده از ابتدای شروع فعالیت هنریم در جشنواره‌های گوناگونی چه در سطح ملی و بین‌المللی شرکت کرده‌ و حائز رتبه شده‌ام. از جمله جشنواره‌ی بین‌المللی فجر و دوسالانه‌ی بین‌المللی خوش‌نویسی قزوین ولی چند سالیست که در اغلب جشنواره‌ها به دلایل شخصی شرکت نمی‌کنم. در این جشنواره هم تنها به‌ خاطر علاقه به زادگاهم که میزبان این رخداد ملی بود، شرکت کردم.
* این جشنواره چه تفاوتی با دیگر جشنواره‌‌هایی که در آن‌ها شرکت کرده‌اید، داشت؟
 برگزاری این رویداد هنری در شهری کوچک و مهجور و محروم نشان از همت و فرهنگ‌سازی هنرمندان این شهر داشت و جداسازی بخش سیاه مشق به عنوان یکی از قالب‌های مدرن خوش‌نویسی دو نکته‌ی حائز اهمیت بود این جشنواره‌ی ملی بود.
*اگر نکته‌ی خاصی مانده است، بفرمایید.
در پایان جا دارد به چند نکته اشاره کنم، اول از همه از مسئولین و عوامل برگزاری جشنواره به ویژه آقای خسروی سرپرست اداره‌ی ارشاد و آقای کیومرث سلگی مدیر انجمن خوش‌نویسان کوهدشت تشکر کنم. هم‌چنین به نوبه‌ی خود از جناب دکتر کیانوش رستمی، مدیر هفته‌نامه‌ی وزین سیمره تشکر ویژه‌ای داشته باشم زیرا بنده معتقدم که پیش‌رفت هنر و فرهنگ شهر کوهدشت مدیون زحمات و مدیریت ایشان در دوران مدیریتشان در  فرهنگسرای ارشاد در دهه‌ی هفتاد و هشتاد است. ایشان جز اولین مدیرانی بودند که بذر هنر را در شهر ما کاشتند و با مدیریت درست و ایده‌پردازی‌های خلاقانه باعث رشد و نمو هنرمندان جوان رشته‌های گوناگون شدند که ما الان شاهد بالندگی آن‌ها هستیم. سال‌هاست شاهد حمایت همه جانبه‌ی ایشان به شیوه‌های متفاوت از هنرمندان و اهالی فرهنگ هستم. ای کاش در چنین جشنواره‌ی ملی از ایشان و شان و جایگاه و زحمات‌شان تقدیر می‌شد.
کارنامه‌ی هنری سلیمان میری در یک نگاه:
– کارشناس ارشد صنایع‌دستی دانشگاه هنر تهران
– داور نوزدهمین جشنواره‌ی بین المللی هنرهای تجسمی جوانان جهان در بخش خوش‌نویسی
– داور دومین جشنواره‌ی ملی باران، وزارت علوم
– داور جشنواره‌ی سیاه مشق با اشعار محتشم، استان لرستان
– مسئول کارگاه خوش‌نویسی نوزدهمین جشنواره‌ی بین ‌لمللی هنرهای تجسمی جوانان جهان
– نفر سوم ششمین جشنواره ی هنرهای تجسمی فجر
– نفر اول پانزدهمین جشنواره‌‌ی بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان جهان
– نفر اول شانزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان جهان
– نفر اول هفدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان جهان
– نفر اول نخستین جشنواره‌ی بین‌المللی هنرهای تجسمی دانشجویان
– نفر اول نخستین جشنواره‌ی ملی باران، وزارت علوم
– برگزیده‌ی سومین جشنواره‌ی بین‌المللی فجر
– برگزیده‌ی ‌چهارمین جشنواره‌‌ی بین‌المللی فجر
– نفر دوم نخستین جشنواره‌ی نقاشی‌خط ایران
– مقام اول مسابقه‌ی بزرگ تسنیم صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
– مقام اول چهارمین جشنواره‌ی آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه‌ی هنری
– نفر اول جشنواره‌ی خوش‌نویسی رضوی یزد در رشته‌ی شکسته نستعتيق و کسب دیپلم افتخار در سال ۱۳۸۴
– مقام سوم چهارمین جشنواره‌ی ملی نقش تن‌پوش مقام برگزیده‌ی نخستین دو سالانه بزرگ خوش‌نویسی ایران در قزوین
– برگزیده‌ی ‌ دومین جشنواره‌ی بین‌المللی فجر نستعلیق
– مقام ویژه و مقام اول جشنواره‌ی جوانان استان‌های مرکز و غرب کشور و کسب دیپلم افتخار سال ۱۳۸۵
– مقام اول دومین جشنواره‌ی ‌تولیدات حوزه‌ی هنری ایران
– نفر سوم پنجمین جشنواره‌ی ‌هنر جوان در بخش نستعليق
– مقام سوم اولین دوسالانه‌ی منطقه‌ای هنرهای تجسمی پرواز سال ۱۳۸۴
– مقام اول بیست‌وسومین جشنواره‌ی فرهنگی هنری دانش‌آموزان سراسر کشور سال ۱۳۸۴
– مقام اول بیست‌و دومین جشنواره‌ی فرهنگی هنری دانش‌آموزان سراسر کشور سال ۱۳۸۳
– مقام اول جشنواره‌ی سوره‌ی حمد دانشجویان سراسر کشور
– مقام برگزیده‌ی اولین جشنواره‌ی هنرهای تجسمی جوانان ایران سال ۱۳۸۵
– مقام سوم بیست‌ودومین جشنواره ملی قران دانشجویان سراسر کشور
– نفر اول جشنواره‌‌ی خوش‌نویسان غدیر در فرهنگ‌سرای خاوران در سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸
نویسنده : گروه گفت‌وگو | سرچشمه : سیمره626(16 خردادماه1401)
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.