توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Thursday, 16 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 9 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 18080
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار مهم, گفت و گو تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳ | | ارسال توسط :
گفت‌وگوی اختصاصی سیمره با نایب‌رییس شورای شهر خرم‌آباد درباره‌ی عملکرد شهردار

آقای بارانی باید برود و آدم قوی‌تری جایگزین ایشان شود/ هرکسی که در جایی اشتباه می‌کند باید فوری اشتباهاتش را جبران کند/ آقای بارانی برای مدیریت شهر برنامه‌ای ندارد و در عمل نیز ناتوان است تا پای جان برای حفظ ۰۷ تلاش می‌کنم

آقای بارانی باید برود و آدم قوی‌تری جایگزین ایشان شود/ هرکسی که در جایی اشتباه می‌کند باید فوری اشتباهاتش را جبران کند/ آقای بارانی برای مدیریت شهر برنامه‌ای ندارد و در عمل نیز ناتوان است تا پای جان برای حفظ ۰۷ تلاش می‌کنم
*سیمره -کیانوش رستمی: در این کشور به‌ویژه استان لرستان اگر تغییر و تحول مدیریتی رخ بدهد معمولاً منجر به احسن نمی‌شود؛ نشان به آن نشان که مردم همواره حسرت دیروز را می‌خورند و می‌گویند کاش «قبلی» می‌ماند.

در خرم‌آباد اعضای شورای شهر، ساز مخالفت با آقای فتوحی را کوک کردند؛ ۵۰ سوال از وی پرسیدند که سرانجام رای بر رفتن آقای فتوحی دادند. خوب مردم خیال می‌کردند با رفتن شهردار فتوحی، وضعیت شهر گل و بلبل می‌شود. به‌هر روی، قرعه به نام آقای بارانی بیرانوند افتاد که از بدنه‌ی شهرداری خرم‌آباد است. او سرپرست شهرداری شد و بعدها به‌عنوان شهردار مرکز استان منصوب. پنج‌ماه بعد، برخی اعضای شورای شهر باز بر طبل مخالفت خود با شهردار جدید کوبیدند و گفتند: آخ برای فتوحی! به همین زودی پشیمان شدند و… برای دلایل این اختلاف‌ها و مخالفت‌ها با آقای مجید دریکوند، نایب رییس شورای شهر که یکی مخالفان سرسخت شهرداربارانی است، گفت‌وگوی مفصلی انجام دادیم که ماحصل آن در پی می‌آید:

-آقای دریکوند شفاف و روشن برای مردم بگویید چرا با ادامه‌ی شهرداری آقای داریوش بارانی‌بیرانوند، مخالف هستید؟
من کنشگرم؛ خودم را نه در قامت عضو شورای شهر بلکه در قامت یک کنشگر اجتماعی می‌بینیم، پس شفاف بگویم هرکسی که در جایی اشتباه می‌کند باید فوری اشتباهاتش را جبران کند.
شما می‌دانید که اعضای شورا از عملکرد آقای فتوحی راضی نبودند، حدود ۵۰ سوال از ایشان پرسیدند. توضیحات آقای فتوحی شورا را قانع نکرد بنابراین رای بر رفتن آقای فتوحی دادند. ما می‌خواستیم که رفتن آقای فتوحی منجر به احسن شود؛ یعنی فرد بهتر و قوی‌تری جایگزین ایشان شود. برای انتخاب یک سرپرست، چندین گزینه داشتیم تا نهایتا آقای بارانی را برگزیدیم و بعد هم به‌عنوان شهردار منصوب شد.

-براساس چه معیار و مؤلفه‌هایی آقای بارانی را انتخاب کردید؟
آقای بارانی را از قبل می‌شناختیم. معاون شهرداری و شهردار نواحی مختلف بود. وی قول‌هایی به ما داد که چکیده‌اش این بود :«من علاوه بر تکمیل کارهای گذشته؛ یک جهت‌گیری خیلی خوب را در شهر ایجاد می‌کنم که این جهت‌گیری مبتنی بر مسایل فرهنگی و اجتماعی خواهد بود.» دقیقاً چیزی که من نیز می‌پسندیدم.

-هنوز عمر مدیریت شهری آقای بارانی به ۵ ماه نرسیده، شورای شهر در بوق کرنا دمیده که باید برود!؟
ما اصرار داشتیم که آقای بارانی برنامه‌‌ی مکتوبش را به شورا ارایه دهد اما با گذشت ۵ ماه هنوز این برنامه را ارایه نکرده‌است! شما می‌دانید که کم‌رنگ‌ترین نوشته‌ها از پررنگ‌ترین حرف‌ها ماندگارتر است. شهردار شهر بزرگی چون خرم‌آباد، باید برنامه‌ی مکتوب داشته باشد.

-مشکل اساسی شما با آقای بارانی چیست؟
نخستین و اساسی‌ترین مشکل من با آقای بارانی بی‌برنامه بودن ایشان است. کسی که در آغاز کار برنامه‌ی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدتی ندارد دست‌کم در حوزه‌ی شهرسازی؛ کسی که می‌گوید دکترای شهرسازی دارد، چرا پس از ۵ ماه برنامه‌ی مدونی برای اداره‌ی شهر ندارد به‌رغم قول‌های فراوانی که داده بود؟! پس نشان می‌دهد در عمل نیز ناتوان است.

-به نظر شما ۵ ماه فرصت کمی نیست برای آزمودن عملکرد یک مدیر؟
کار که منظور من نیست؛ ایشان بارها در جلسات شورا به استناد فیلم‌هایی که در شورا ضبط می‌شوند قول دادند که برنامه دارد و ارایه می‌دهد.


-چرا ارایه نمی‌دهد؟
نمی‌دانم! من یک‌بار می‌توانم تذکر بدهم، فشار بیاورم، خواهش کنم اما مرتبه‌های بعد دیگر تعارف ندارم، آقای بارانی باشد یا هرکس دیگری؛ رویه‌ی من همین است.

-آیا دیگر اعضای شورای شهر مانند شما در باره‌ی مدیریت آقای بارانی فکر می‌کنند؟
بعضی آدم‌ها نگاه‌های متفاوتی دارند. ممکن است بین یکی از اعضای شورای شهر با شهردار بر سر مسایل جزیی مثل نصب سردیس فلان شخص در پارک مشاهیر اختلاف سلیقه باشد.
-منظور من دلایل مخالفت آن‌ها در ماندن یا رفتن آقای بارانی است؛
من نمی‌توانم به جای دوستانم حرف بزنم. آن‌ها هم باید بیایند در مقابل رسانه پاسخ‌گو باشند.

-یعنی شما برآنید که اختلاف در سلیقه است؟
نه؛ من خودم ایرادهای اساسی به آقای بارانی دارم علاوه بی‌برنامگی مشکلات دیگری دارند،
تا مرد سخن نگفته باشد
عیب و هنرش نهفته باشد
یک زمان کسی می‌آید پیش از آن‌که محک خورده باشد کاری را به او واگذار می‌کنی..

– یعنی گز نکرده نباید برید؟ شما چرا آقای بارانی را محک نزده شهردار کردید؟
این قیاس درستی نیست یا دست‌کم دقیق نیست. کسی که با آزمون وارد شهرداری شده، دکترای شهرسازی دارد، اهل رسانه است، معاون شهرداری بوده، شهردار مناطق ۲ و ۳ بوده یعنی شرایط لازم را برای احراز این پست در ظاهر داشته اما باید گفت جایگاه شهردار که یک جایگاه چندبعدی و چندوجهی است به‌گونه‌ای که باید اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و … باشی ممکن است وقتی در این جایگاه قرار بگیری خوب از آب درنیایی! حالا یا این آدم آدمی نبوده که قبلاً بوده یا از قبل چیزی که گفته نبوده؛ سوال این‌جاست آیا اگر پس از ۵ ماه متوجه شدیم که ایشان آن چیزی نبوده باید بی‌تفاوت و ساکت بمانیم؟ البته ممکن است من تنها پای صحبت‌هایم بمانم. معتقدم که آقای بارانی باید برود و آدم قوی‌تری جایگزین ایشان شود. برای این منظور گزینه‌های متعددی هست از جمله آقایان شهرام ملکی، رضا آریایی، محمد حسین‌پور و خانم زهره خدایی را پیشنهاد داده‌ام.

-اگر یکی از این گزینه‌‌ها شهردار شود پس از چند ماه این هم اشتباه از آب درآمد چی؟
خوب شما که رسانه هستید بگویید اگر بارانی بماند با همین عملکرد چی؟ شما ما را زیر سوال نمی‌برید؟

-حتما نقد می‌کنیم
بالاخره حقی که قانون به شوراها اجازه داده اگر احساس کردید شهرداری ضعیف است می‌توانید تا ده تا شهردار هم انتخاب کنید. باور کنید گاهی یک شهردار در ۵ ماه می‌تواند کاری را انجام دهد که ده شهردار در ده سال نمی‌توانند!

-وقتی شما بخواهید پی‌درپی شهردار انتخاب کنید، آیا به برنامه‌های بلندمدت شهرداری خللی وارد نمی‌شود؟ آیا مردم متضرر نمی‌شوند؟
چرا، اما استمرار یک نگاه اشتباه بیش‌تر ضرر می‌رساند، وقتی شما یقین دارید بودن یک نفر بیش‌تر ضرر می‌رساند واقعاً ادامه‌ی کارش عقلانی نیست.

-برگردیم به پرسشی که پیش‌تر پرسیدم؛ آیا دیگر اعضای شورای شهر با شما در این باره، هم‌داستان و هم‌رای‌اند؟
وقتی شهرداری انتخاب می‌شود حدوداً تا یک سال کسی با او کاری ندارد؛ مثل استاندار، نقد جدی بهش وارد نیست و فرصت می‌دهند کار کند، در مورد شهردار هم همین صدق می‌کند اما ریزه‌کاری‌هایی که در رفتار و کار شهردار می‌بینیم نمونه‌اش هم پارک مشاهیر است. آقای بارانی ششم فروردین‌ماه ۱۴۰۲به ما قول دادند که ظرف یک هفته این پارک را تمام می‌کنند؛ در حالی که تنها ۲۰درصد از آن باقی مانده بود! سه ماه از قول یک‌هفته‌ای آقای شهردار می‌گذرد اما در، بر همان پاشنه می‌چرخد! می‌گویم آقای بارانی شما که پارک مشاهیر را به سرانجام نرسانیده‌اید به اعتماد افکار عمومی لطمه وارد کرده‌اید. آیا نصب ۲۰ تا سردیس باید این همه تعلل داشته باشد؟

-کار موزابیک فرش برخی خیابان‌ها از جمله خیابان علوی نیز تعطیل شده!
بله. این یک دو دو تا چهار تای ساده است. وقتی ما شهرداری را عزل کردیم که شهردار بهتری داشته باشیم در حالی که در محافل عمومی و خصوصی قول داده؛ چرا باید کار به این جا کشیده شود؟

-آیا شما از آقای بارانی خواسته‌ی شخصی نداشته‌اید؟
خیر اصلاً، آقای بارانی بیاید شفاف‌سازی کند. به رسانه‌ها بگوید دریکوند از من پیمانکار خواسته، کار شخصی داشته و…

-توصیه یا پیشنهادی که به نفع مردم و شهر باشد چی؟
در انتصابات ایشان، تنها خواسته‌ی من این بوده که آدم‌های ضعیف منصوب نکن. گاهی پیشنهاد دادم این فردی که منصوب کرده‌اید، مناسب این کار نیست. وظیفه‌ی من این است. طبق قانون ما نمی‌توانیم در انتصابات دخالت کنیم اما می‌توانیم توصیه کنیم؛ مثلا فلانی آدم مناسبی هست یا نیست. به ایشان گفتم چرا پست معاونت شهرسازی پس از ۵ ماه هنوز خالی مانده؟ یعنی این معاونت این‌قدر بی‌ارزش است!؟ این حرف و حدیث وجود دارد که آقای بارانی منتظر است حکمش صادر شود که خیالش راحت باشد بعد یکی را به‌عنوان معاونت شهرسازی منصوب کند. اگر حکمش تایید نشد دوباره برگردد به پست قبلی‌اش(معاونت شهرسازی) اگر این موضوع صحت داشته باشد وای به حال مردم خرم‌آباد چون معاونت شهرسازی یکی از مهم‌ترین معاونت‌هاست… یا می‌گویم معاون عمرانی شما که مسئول امور قراردادها بوده چه ربطی به معاونت عمرانی دارد؟

-شما پیشنهادهایی هم در راستای توسعه‌ و زیباسازی شهر به شهردار ارایه کردید؟
هردوشنبه طی این پنج ماه به دفتر آقای بارانی رفته‌ام و هر مرتبه به ایشان نزدیک به ۲۰ مورد پیشنهاد داده‌ام؛ از جمله آسفالت ساحلی از میدان ورزش تا پل جهادگران، نورپردازی، بهسازی و پیاده روسازی روشنایی انتهای جهادگران تا انتهای دره‌گرم … چرا این کارها انجام نشده؟! من از شهردار می‌پرسم:
چرا پیاده‌روسازی‌ها تعطیل شده‌اند؟ چرا فضای سبز دچار مشکل شده؟ چرا آبیاری فضای سبز از آب شُرب جدا نمی‌شود؟ چرا پارک پاگر تکمیل نمی‌شود؟ چرا پارک مشاهیر تکمیل نمی‌شود؟ چرا تپه شه‌وا را پیمانکار تخریب کرده و کار را رها کرده و این پیمانکار را خلع ید نمی‌کنید؟ چرا پیمانکار پارک مشاهیر را خلع‌ید نمی‌کنید؟ چرا پارک کورش را تمام نمی‌کنید؟ چرا روکش آسفالت معابر انجام نمی‌شود؟ چرا کارخانه‌ی آسفالت، تعطیل شده‌ و خراب است؟ کمترین درآمد را داشته‌اند. بیش‌تر آیتم‌های درآمدیشان صفر است! و خیلی چراهای دیگر.؟؟؟ این در حالی است که بیش‌ترین تعامل را این شورا با شهرداری داشته.

-باز تکرار می‌کنم ۵ ماه زمان خوبی برای سنجه‌ی عملکرد یک مدیر نیست؟
آقای بارانی آمد تا اوضاع را بهتر کند اما نکرد! آن‌چه برای من مهم است رضایت مردم و دیدن مصداق‌هاست. مردم هم کار خوب را می‌بینند. مثلا ما ۲۲ باکس تأسیسات شهری رنگ کردیم و طرح‌های جدید، مفرغ لرستان، دفتر و ..‌ را جایگزین کردیم مردم دیدند و سپاس‌گزاری کردند. مردم کوچک‌ترین کار را می‌بینند. شما اگر روکش آسفالت دو تا خیابان را انجام دهید مردم می‌بینند. پارک محله‌ای در کوی ارتش داریم، شهرداری منطقه ۲ دستی به سر و گوش این پارک کشیده، مردم به ما زنگ زدند و تشکر کردند و.. . وقتی کاری انجام نشود خوب مردم ناراضی می‌شوند و اعتراض می‌کنند. آیا شما رسانه‌ها و مردم به شورای شهر و شهرداری نمره‌ی قبولی می‌دهید؟ قطعا خیر. …
-متاسفانه برای مردم و افکار عمومی چنین جا افتاده که شورای شهر از اول تا کنون در پی منافع شخصی و زد و بند وارد این عرصه می‌شوند و منافع شهر و مردم را در نظر نمی‌گیرند! لطفا در این باره توضیح دهید.
اقای رستمی من درباره‌ی خودم می‌توانم توضیح بدهم. آماده‌ام تمام دارایی خودم، پدرم، همسرم، خواهر و برادرم قبل و بعد شورا را در یک نشست خبری ارایه بدهم.

-یعنی شما از شهردار نخواسته‌اید تا به پیمانکار مورد نظرتان، توجه داشته باشد؟
اصلا و ابدا ؛ به هیچ وجه.
-همکاران شما چی؟
تا کنون ندیده ام و اطلاعی ندارم، ضمناً اجازه بدهید من پا توی کفش نهادهای نظارتی نکنم. من طبق قانون می‌توانم روی کار شهردار نظارت کنم نه اعضای شورا.

-چرا با وجود قدرتی نظارتی‌ای که دارید موفق عمل نکردید؛ یعنی پاسخ خوبی نگرفتید؟
شما به عنوان رسانه معتقدید همه‌ی کارها به عهده‌ی شهرداری و شوراست؟ در منطقه‌ی ۲ خرم‌آباد یعنی مرکز شهر روزی سه‌بار زباله جمع‌آوری می‌شود. شهرداری می‌گوید پول نیست مردم عوارض نمی‌دهند البته این دلیل نمی‌شود که کار نکرد، شهرداری باید درآمدزایی کند‌. مفرهای جدید درآمدزایی را پیدا کند از جمله طلب‌هایی که از ادارات دارد.‌ رسانه‌ها ما را با شهرهای بزرگی چون اصفهان مقایسه می‌کنند. مشارکت مردم را نباید در موفق بودن یا نبودن شهرداری‌ها نادیده گرفت. خرم‌آباد را با اصفهان و کرمانشاه در زمینه‌ی جمع‌آوری زباله برای شما مثال می‌زنم؛ اصفهان که شهر پیش‌روی هست، کرمانشاه همسایه‌ی ما که آداب و خلق و خوی مردمش تقریبا به ما نزدیک است. در اصفهان دو روزی یک‌بار، زباله جمع می‌شود. در مرکز شهر خرم‌آباد روزی سه مرتبه!! در سراب شه‌وا که دغدعه‌ی من است، وقتی زباله‌ی بستر نهر را جمع‌آوری می‌‌کنند، یک تُن می‌شود. این زباله‌ها را کی می‌ریزد. شهرداری که نمی‌ریزد؟
میانگین تولید زباله در خرم‌آباد تقریبا ۴۰۰ گرم از میانگین کشوری بیش‌تر است، متوسط سرانه‌ی تولید زباله به ازای هر فرد در روز در دنیا ۴۰۰ گرم است. در ایران ۷۰۰ گرم اما خرم‌آباد به خاطر فرهنگ مصرف‌گرایی به ازای هر نفر یک کیلو و صد گرم زباله تولید می‌شود. روزی ۴۵۰ تُن زباله در خرم‌آباد جمع می‌کنیم. در صورتی که در همدان روزی ۲۵۰تن تولید می‌شود. زباله تولیدی در کرمانشاه۹۵ درصدش در مبدا تفکیک می‌شود… می‌خواهم بگویم همه‌ی تقصیرها از ناحیه شهرداری نیست. شهرداری در مجموع ۹۷۶ نیروی رسمی و پیمانی دارد. چیزی حدود ۵۰۰ و ۶۰۰ نفر نیروی پیمانکاری هم دارد که در تنظیف و فضای سبز کار می‌کنند. اگر همه نیروهای شهرداری بیایند زباله‌های شهر را جمع کنند امکان ندارد؛ اگر ۳هزار نیروی دیگر بگیریم، نمی‌توانیم… شهرداری ۳۲ میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند.
می‌گویند شورا موفق نبوده اما باید دفاع کنم که از اول شورا حتا یک روز حقوق پرسنل و نیروهای شهرداری عقب نیفتاده با اجرای سیستم خزانه داری.

-آیا نیروی مازاد در شهرداری هست؟
اصلاً؛ تازه شهرداری نیرو کم دارد.
– شورای دوره شما چقدر نیرو به شهرداری تحمیل کرده؟
هیچ استخدامی و سفارشی نداشتیم؛ این‌ها نکات مثبتی در شورای ششم است. در حالی که راننده پایه یک و ویژه کم داریم. مجوز نداریم که استخدام کنیم‌.
-اما باور این ادعای شما برای مردم سخت است؟
این حرف من قابل راستی‌آزمایی است. الان چون با شهردار اختلاف داریم می‌توانید از ایشان بپرسید. هم‌چنین از آقای فتوحی شهردار پیشین بپرسید که آیا شورای ششم استخدامی داشته. دقیق‌تر بگویم، مجید دریکوند هیچ استخدامی نداشتم. البته نهادهای نظارتی در باره و نحوه‌ی استخدام‌ها خیلی سخت‌گیری می‌کنند.
-چرا مردم به نهادهای خدماتی چون شهرداری چندان اعتماد ندارند؟
اگر مردم پای کار توسعه نیایند کار مهمی اتفاق نمی‌افتد. ببینید بیش‌تر ساخت‌وسازهای غیرمجاز را چه کسانی انجام می‌دهند؟ خوب مردم.
-مردم با چراغ سبز شهرداری این کار را می‌کنند. شهرداری هم به استناد ماده صد به راحتی با دریافت جریمه از کنار کار غیرقانونی می‌گذرد!
نه ساخت‌و‌ساز غیرمجاز را گفتم. البته من هم با حرف شما در پیوند با چراغ سبز شهرداری موافقم و این شامل کسانی می‌شود، مثلاً مجوز سه طبقه دارند ۴ طبقه می‌سازند.
-خوب ساخت طبقات اضافه هم خلاف است و غیر مجاز.
درسته، اما منظورم ساختمان‌هایی است که کاربری غیرمجاز دارند، در حریم شهر هستند. در فضاهایی هستند که بلاک شدند و اجازه‌ی ساخت و ساز ندارند. درخت‌های با ارزشی را که می‌برند آیا شهرداری چراغ سبز نشان می‌دهد؟ خیر

– درست اما چرا شهرداری با این افراد متخلف برخورد جدی نمی‌کند؟ چرا نظارت نمی‌کند؟
جامعه‌ي توسعه‌یافته آدم توسعه‌یافته و رسانه توسعه یافته می‌خواهد شهرداری و شواری توسعه یافته می‌خواهد. این امکان را نداریم که برای هر کوچه یک نفر ناظر بگذاریم.
-من نیز همواره گفته‌ام که جامعه‌ی توسعه یافته آدم توسعه یافته می‌خواهد.
کاملاً درسته. من از شهروندان ارجمند می‌خواهم به ما کمک کنند. در مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی یک استارت آپ راه‌اندازی کردیک با نام پایار، در حوزه‌ی زیباشناسی شهری فراخوان می‌دهد که هرکس ایده‌ای برای زیباشناسی شهر دارد به ما ارایه کند و فراخوان آن به زودی منتشر می‌شود.

– اما باز تکرار می‌کنم که مردم نسبت به شهرداری و به ویژه شورای شهر بی‌اعتماد هستند؟
بله قبول دارم با این وصف از مردم دعوت می‌کنم برای توسعه‌ی شهر به ما کمک کنند البته بابت کاستی‌ها پوزش می‌خواهم. ولی تلاش‌های خوبی هم انجام شده.

-لطفا به گوشه‌ای از این تلاش‌ها اشاره کنید؟
من فقط، راجع به خودم صحبت می‌کنم؛ در حوزه‌ی بافت‌تاریخی کاری که انجام دادیم این بود، کلی ساختمان تاریخی، سقاخانه‌ها و … تخریب شده از مجموع ۴ سقاخانه‌ها فقط یکی مانده! خیلی از خانه‌های تاریخی شهر خرم‌آباد از بین رفته‌اند.
۱۳۰ هکتار بافت تاریخی با ارزش داریم. در گذشته این‌ها را تخریب می‌کردند اما شورای ششم و شهرداری خرم‌آباد تغییر رویکرد داد از تخریب به مرمت، شش هکتار بافت تاریخی باباطاهر خرم‌آباد را مرمت می‌کنیم. ۵ هزار متر جداره‌سازی داریم، ۷هزار متر کف‌سازی را به سبک دهه‌ی سی خرم‌آباد بازسازی می‌کنیم. مرکز تخصصی بافت تاریخی را در شهرداری خرم آباد ایجاد کردیم. کتاب بافت تاریخی شهر خرم‌آباد را انتشار دادیم. حدود ۶۰ هزار تُن آسفالت در شهر خرم‌آباد ریختیم.

– اما یک کوچه و خیابان سالم در این شهر نیست!
خوب آسفالت عمر مفید دارد. در طول دوره‌ي قبلی ما ۲۰ هزار تن آسفالت ریخته شده. یک دستگاه خودرو لکه‌گیری فلاکس داشتیم اما یک دستگاه دیگر خریداری کردیم.

-لطفا به کارهای مهم عمرانی این دوره شورا نیز اشاره کنید.
مهم‌ترین کار عمرانی ساخت سه تا تقاطع غیرهم‌سطح است: تقاطع ۶۰ متری به سمت مسکن مهر، شریعتی و میدان کتاب شهرک آذربایجان؛ برای تامین هزینه‌ي این‌ها زمینی را که تحت نام مهستان است، در نظر گرفتیم.

– تقاطع غیرهم‌سطح شریعتی که اخیرا کلنگش زمین زده شد اما هنوز آغاز به کار نکرده چرا؟
آن‌چه مربوط به شورا بوده مصوبه‌اش در شورا به تصویب رسیده. این مصوبات باید بروند فرمانداری تایید شوند. تعلل به خاطر ریزبینی فرمانداری است تا مصوبات شورا را بر قانون منطبق کند.

-شایعه است پیمانکار این پروژه، پول بیش‌تری طلب کرده، صحت دارد؟
نه. براساس فهرست‌بهای سال ۱۴۰۱ برآورد شهرداری ۱۰۵ میلیارد بوده اما قرارگاه خاتم نزدیک ۲۳۰ میلیارد پیشنهاد داده، البته برای دو تقاطع یکی همین شریعتی و دیگری در ۶۰ متری و خیابانی که به سمت مسکن مهر می‌رود با فهرست بهای ۱۴۰۲ از نظر شهرداری چیزی حدود ۱۶۰ میلیارد می‌شود اما چون زمان ۱۸ماه هست و ممکن است بیش‌تر هم طول بکشد با توجه به تورم عجیب و غریب اگر مبلغ دیگری به پیشنهاد خاتم اضافه نشود باز هم برای شهرداری خرم‌آباد به‌صرفه است اما آن‌چه برای ما مهم است این‌که زورتر به نتیجه برسد.

-برای ظرفیت گردشگری خرم‌آباد چه برنامه‌ای دارید؟
مهم‌ترین هدف ما استفاده از ظرفیت گردشگری خرم‌آباد است؛ حدود ۱۱ میلیارد تومان در بام خاطره‌ها یا بام دوم خرم‌آباد هزینه شده. جای بکر و بسیار زیبایی است.

-شهرداری منطقه ۴ تاسیس نمی‌شود؟
شهرداری خرم‌آباد رتبه‌ی ۱۱ است اگر بخواهد ۱۲ شود و بتوانیم شهرداری منطقه ۴ را تاسیس کنیم باید ممیزی انجام شود بنابراین ممیزی را در دستور کار قرار دادیم. سامانه‌ي شفافیت در سازمان فاوا راه‌اندازی شده‌است، افتتاح فاز یک شهربازی خرم‌آباد که به سختی راه‌اندازی شد.

– آیا این شهربازی استاندارد دارد؟
تا مجوز استاندازد را رویت نکردیم اجازه افتتاح را ندادیم. هر استانداردی که در شهربازی‌های کشور وجود دارد، در این‌جا هم هست.

– اخیر فیلمی از همسر زنده‌یاد ساکی شهردار فقید خرم‌آباد دیدم که ایشان گفتند شهر همان است ولی من معتقدم همان نیست بلکه بدتر شده، نظر شما چیست؟
من نیز با شما موافقم. یکی از دغدغه‌های اصلی من برای ورود به شورا این بوده که کاری برای این شهر انجام بدم که شایسته‌اش باشد. سال ۱۴۰۰ بودجه‌ي سالیانه خرم‌آباد ۳۸۰ میلیارد تومان بود که از این مبلغ ۵۶درصد محقق شد.

-چرا کل بودجه محقق نشد؟
چند دلیل داشت: یکم آیتم‌های درآمدی ناکارآمد؛ دوم بدهی‌های بسیار زیاد مردم و دستگاه‌های دولتی به شهرداری.
شهرداری ۶۰۰ میلیارد تومان از مردم و نهادهای دولتی طلب دارد از این مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان مال نهادهای دولتی است. ضمن این‌که سیل ۹۸ به زیرساخت‌های شهر خیلی آسیب و ضرر رساند. سیل خرم‌آباد مزید بر علت برخی مشکلات شهر شد. در سال ۱۴۰۱ بودجه را ۷۳۰ مِیلیارد تومان بستیم و ۱۴۰۲ بودجه شهرداری خرم‌آباد یک‌هزار و پنحاه میلیارد تومان است. ما درصدیم موتور مالی شهرداری را روشن کنیم.
در ۱۴۰۱ خیلی از هزینه‌های اضافی توزیع ناعادلانه پیمانکاران پاداش‌های بی‌ضابطه به پرسنل شهرداری حذف شد نطارت‌ها خیلی سخت‌تر شده، بازنسشته داشتیم اما استخدامی نداشتیم. با این وصف، از وضعیت شهرداری راضی نبودم. با همه‌ی این موضوعات ۶۰درصد بودجه‌ی شهرداری در سال ۱۴۰۱ محقق شد.
-این بودجه چه تفاوت عمده‌ای با بودجه‌ي ۱۴۰۰ دارد؟
در بخش عمرانی رشد داشته اما در بخش دست‌مزدها کاهش داشتیم چون کل بودجه محقق نشده نتوانستیم نسبت ۶۰ به ۴۰ را رعایت کنیم.

-به نظر شما بخشی از این بودجه که محقق نمی‌شود به عدم مشارکت مردم برنمی‌گردد؟
ببینید اگر فقط استاندار از ما حمایت کند با مردم کاری نداریم. مردم بدهکارند بالاخره یک روزی بدهی‌شان را می‌دهند. استاندار حمایت کند تا نهادهای دولتی طلب شهرداری را پرداخت کنند. تنها از ادار‌ه‌کل راه و شهرسازی ۳۰۰ میلیارد تومان طلب داریم و از باقی دستگاه‌های دولتی هم چیزی به همین میزان طلب داریم.

-چرا نمی‌دهند؟
زور دارند؛ دیوار شهرداری کوتاه‌ست! راه و شهرسازی بابت چند پروژه که یکی مسکن مهر است به پرداخت ۳۰۰ میلیارد محکوم شده، این پول را راه و شهرسازی نمی‌خواهد از اعتبارات استان بدهد. شهرداری اجراییه بستن حساب وزارت راه و شهرسازی را دارد که باید از سرجمع اعتبارات ملی‌شان کم شود. چرا اجازه نمی‌دهید این پول در شهرداری خرم‌آباد هزینه شود؟

-استاندار چه کمکی می‌تواند به شهرداری بکند؟
ایشان می‌توانند با وزیر راه و شهرسازی رایزنی و مکاتبه کنند. کارگروهی برای وصول مطالبات شهرداری درست کنند.

-نمایندگان خرم‌آباد چی؟
نمایندگان هم پیگیری نکردند. در حالی که همه از شهرداری انتظار دارند به فلان همایش کمک کند. وقتی بازوند استاندار لرستان بود، پنج قدم دوید؛ شهرداری نیز به دنبالش دوید، همه‌ی ادارات هم دنبالش دویدند. بام لرستان را به شهرداری بدهید تا اشتغال‌زایی ایجاد کند. متاسفانه یک بی‌نظمی اداری وجود دارد که شهرداری هم تابع این بی‌نظمی‌هاست.

-۱۳خرداد سالگرد قول استاندار زیویار بود مبنی بر این‌که هیچ‌کس حق ساخت‌وساز در پادگان ۰۷ ندارد اما حرف‌های خوبی شنیده نمی‌شود؛ گویا صفر هفت رفت؟
من به‌عنوان یک کنشگر، قلبم راجع به ۰۷ به درد آمد. پای هیچ برگه‌ای را که منجر به آسیب به ۰۷ شود امضا نکرده‌ام. تا به حال ساخت‌وسازی انجام نشده اما نگرانی من هم همین نگرانی شما و مردم است. امیدواری من یک چیز است، محوطه‌ی ۰۷ در سال ۸۸ ثبت ملی شده که شامل همه‌ی آثار می‌شود. این موضوع اصل توافق را زیر سوال برده یعنی وقتی یک جایی ثبت ملی شده نمی‌توانید تهاترش کنید. یقین بدانید من تا پای جان برای حفظ ۰۷ تلاش می‌کنم لازم باشد حاضریم به ارتش زمین بدهیم، اما راه نجاتش ابطال توافق گذشته شهرداری با ارتش است‌.

-ارتش کوتاه نمی‌آید.
مردم هم کوتاه نمی‌آیند. معتقدم ما می‌توانیم زمین‌های ۰۷ را توی «لیست سیاه» ببریم و از شروع به ساخت‌وساز جلوگیری کنیم.

درباره‌ی برج‌های دوقلو صحبت کنید سرنوشت این برج‌ها به کجا ختم می‌شود؟
مهم‌ترین مدعی برج‌ها آقای شاهرخی امام جمعه است و ایشان معتقدند باید معین‌کوثر کار را انجام دهد.
بهترین نقطه‌ی شهر را به این‌ها دادیم اما چون برایشان به‌صرفه نیست از ادامه‌ی کار منصرف شدند! ما گفتیم یا باید کار را تکمیل کنید که می‌گوید بلندمرتبه‌سازی به درد ما نمی‌خورد. معین‌کوثر در حق مردم خرم‌آباد بدعهدی و بی‌معرفتی می‌کند چرا پروژه‌هایی را که از قبل شروع کرده‌اند در تهران و …. دارند تکمیل می‌کنند اما برج‌های خرم‌آباد و یاسوج دو شهر لُرنشین را نمی‌خواهند تکمیل کند!؟ خیلی شفاف بگویم معین ‌کوثر راست نمی‌گوید؛ معین‌کوثر تعهد دارد کاری را که شروع کرده باید تکمیلش کند. اگر انجام نمی‌دهد طبق قرارداد و به خاطر بی‌مهری به مردم خرم‌‌آباد، این‌جا سهمی ندارد.

-دکه‌های مطبوعاتی را جوش کردند کار زشتی بود، برخورد قهری کار خوبی نبوده و نیست.
این شیوه‌ی برخورد و شبانه جوش کردن کار درستی نیست. بله برخورد قهری هیچ‌گاه جواب نداده.
اساساً با برخوردهای قهری و چکشی مخالفم چون موجب از دست رفتن سرمایه‌های اجتماعی می‌شود.
اگر به حاکمیت قانون اعتقاد داشته باشیم یک برگه پلمپ ارزش و اعتبارش بیش‌تر از جوش و جوشکاری است. دادستانی یا اماکن باید پلمپ کند. دکه‌دارها که اهل مطبوعات هستند افراد اهل تعاملی‌اند. اخیراً نشستی با ارشاد و خانه مطبوعات داشتند، نمی‌شد این نشست را قبل از جوش و.. برگزار می‌کردند؟
باید به دکه‌های مطبوعاتی هم حق داد که به خاطر فضای مجازی مردم کمتر خریدار نشریات مکتوب‌اند بنابراین حق دارند در کنار آن قهوه‌ای، بیسکویتی بفروشند. البته بعضی از دکه‌دارها بی‌مجوز وسعت دکه‌هایشان را اضافه کرده‌اند و … این‌ها مورد تایید ما نیست بالاخره شهرداری هم حقوقی دارد که باید رعایت شود.

-هم‌چنان معتقدید آقای بارانی باید برود؟
بله. من تا پایان این دوره شورا حتا اگر تنها باشم با آقای بارانی به این ترتیب و شیوه‌ی کاری مخالفم، مگر ورژن جدیدی از خودشان نشان بدهند که در حد خرم‌آباد باشد.

-اگر بخواهیم چند شهردار شاخص را پیش و پس از انقلاب در خرم‌آباد نام ببریم.
پیش از انقلاب زنده‌یاد ساکی پس از انقلاب آقای هرمز نصیری؛ برخی می‌گویند آقای یحیی عیدی‌بیرانوند هم موفق بوده اما من برآنم که چون تیم استانداری در آن سال‌ها قوی بود هرکسی به جای عیدی بود، موفق می‌شد.

-دوست دارید وقتی دوره‌ی ششم شورا تمام شد، کدام ایده یا هدفت به فرجام برسد؟
انتظار دارم به فرهنگ و ادب و هنر خرم‌آباد خدمت شایسته‌ای کنم. امیدوارم شرمنده مردم نشوم!
-سپاس‌گزارم از وقتی که گذاشتید.

نویسنده : کیانوش رستمی | سرچشمه : سیمره‌ی شماره‌ی 671 (شنبه 20 خرداد)
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.