توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Monday, 8 July , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۸ تیر , ۱۴۰۳ - 2 محرم 1446
شناسه خبر : 14250
  پرینتخانه » ادبی, فرهنگی, یادداشت تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶ | | ارسال توسط :
تمثیل

شمشیر از رو بستن

شمشیر از رو بستن
عبارت بالا کنایه از مبارزه‌ی علنی و آشکار است نه پنهانی.
در واقع مقصود گوینده این است که اهل خدعه و حیله و فریب نیست که شمشیر در نهان داشته باشد و از پشت خنجر بزند.آشکارا مبارزه می‌کند و از ارعاب دشمن و مخالف بیم و هراسی ندارد.اکنون به ریشه‌ی تاریخی آن پرداخته که اهل اصطلاح بدان تمثل می‌کنند.
این مثل از راه و رسم عیاری در قرون اولیه هجرت ریشه گرفته است. عیاران یا جوانمردان طبقه و طایفه‌ای بوده‌اند متشکل از مردمان قوی، هوشیار و فداکار که از دروغ و دروغ‌گویی و خیانت و تجاوز به نوامیس دیگران بیزار بوده‌اند. راست‌گو بودند و در عالم جوان‌مردی حق نان و نمک را ملحوظ می‌داشتند که در این مورد داستان‌های زیادی در کتب تاریخی ثبت شده است.
عیاران از آن‌جا که مجامع و تشکیلات محرمانه و پنهانی داشته‌اند و به ظاهر کسی آن‌ها را نمی‌شناخت به هنگام انجام ماموریت شمشیر را از رو نمی‌بستند بلکه کمربند چرمین را در زیر لباس بر کمر می‌بستند و شمشیر را از حلقه‌ی کمربند مزبور آویزان می‌کردند به قسمی که معلوم نشود سلاحی بر کمر دارند و احیاناً شناخته شوند.
بعدها که تشکیلات عیاری رونقی یافت و کار عیاران بالا گرفت، هرگاه دشمن را ضعیف و ناتوان تشخیص می‌دادند و مبارزه‌ی پنهانی را ضروری نمی‌دیدند، بدون هیچ‌گونه بیم و هراس شمشیر را از رو می‌بستند و دشمن را از پای در می‌آوردند.این مثل رفته رفته بر اثر مرور زمان به صورت ضرب‌المثل درآمد و در موارد مبارزات علنی و آشکار به‌منظور تحقیر و تخفیف طرف مقابل مورد استفاده قرار می‌گرفت.
ادامه دارد...
نویسنده : حسین خداکرمی | سرچشمه : سیمره632(6 اَمرداد 1401)
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.