توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Saturday, 18 May , 2024
امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 11 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 373
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۲:۰۴ | | ارسال توسط :

این‌جا «دره بی‌همال» نیست!

  کلمات، عبارات و واژه‌ها دارای معنا و بار مفهومی خاص خود هستند که باید به‌جا و به‌موقع و در ترکیب خاصی با سایر کلمات و واژه‌ها به کار برده شوند تا مفهوم دقیق آن‌ها به ذهن منتقل شود. خصوصاً اگر واژه‌ها بیان‌گر و سنجنده مقادیر کمی باشند، بایستی در مورد استفاده از آن‌ها، حساسیت […]

  کلمات، عبارات و واژه‌ها دارای معنا و بار مفهومی خاص خود هستند که باید به‌جا و به‌موقع و در ترکیب خاصی با سایر کلمات و واژه‌ها به کار برده شوند تا مفهوم دقیق آن‌ها به ذهن منتقل شود. خصوصاً اگر واژه‌ها بیان‌گر و سنجنده مقادیر کمی باشند، بایستی در مورد استفاده از آن‌ها، حساسیت و دقت بیش‌تری به خرج داده شود.

امروزه در ادبیات اقتصادی و اجتماعی واژه‌های جهان‌شمول و بین‌المللی به کار گرفته می‌شوند که به عنوان شاخص در ذهن همه‌ی کارشناسان و دانشمندان معنا و مفهوم یک‌سانی را تداعی می‌کنند. حکومت‌ها و دولت‌ها معمولاً برای نشان دادن کارآیی خود در زمینه‌های مختلف زندگی مردم، از شاخص‌های کمی شناخته شده استفاده می‌کنند. در کشور ما متاسفانه بسیاری از مسئولان و متولیان اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با ادبیات و واژه‌ها و شاخص‌های شناخته شده و کمی در این عرصه‌ها آشنا نیستند و برای ارایه‌ی گزارش عملکرد و بیلانِ کاری از کلمات و واژه‌های عامیانه استفاده می‌کنند.
اخیراً یک مقام ارشد لرستان گفته‌اند که «مسیر کنونی رشد و توسعه لرستان قابل دفاع و مطلوب است»! اگر بخواهیم با شاخص‌های گوناگون ارزیابی رشد و توسعه قضاوت کنیم، این جمله جز یک ادعا و بیان عامیانه از مقوله‌های رشد و توسعه در استان لرستان چیزی به شمار نمی‌آید و هیچ‌گونه بیان کمی را برای قضاوت، در اختیار شنونده یا خواننده آن قرار نمی‌دهد، چه رسد به آن که مقبول کارشناسان و صاحب‌نظران رشد و توسعه قرار بگیرد. معلوم است که بار معنایی و مفهومی واژه‌های رشد و توسعه مورد توجه قرار نگرفته اند. وانگهی واژه‌های«قابل قبول» و«مطلوب» نیز هیچ مقایسه کمی و رقمی را به ذهن نمی‌رسانند. مشخص است که منظور این مقام ارشد، رشد و توسعه‌ی اقتصادی بوده است.
 رشد اقتصادی(economic growth) عبارت است از افزایش مقدار کالای تولید شده و خدمات ارائه شده یک کشور یا یک استان که به صورت ارزش تولید ناخالص داخلی(GDP) اعلام می‌شود. معمولاً GDP یک سال پایه یا سال قبلی را مبنا قرار می‌دهند و رشد اقتصادی سال‌های بعدی را نسبت به آن می‌سنجند. مثلاً اگر ارزشGDP برابر با۱۰۰و یک سال بعد از آن۱۰۵باشد، رشد اقتصادی۵درصد و اگر سال بعد۹۵باشد، رشد اقتصادی۵-درصد محاسبه می‌گردد. حال این مقام ارشد بایستی بفرمایند که آیا این حساب و کتاب‌ها را کرده‌اند و شاخص رشد اقتصادی استان را به دست آورده‌اند که اظهار می‌دارند روند آن قابل دفاع و مطلوب است یا همین طوری جمله عامیانه و تبلیغاتی خود را در فضای اطلاع‌رسانی بی‌متر و شاخص پراکنده‌اند و در مورد صحت و سقم آن نیز مسئولیتی را متوجه خود نمی‌دانند! درست است که ساکنان این استان عمدتاً مردمانی ساده و صادق هستند و پی‌گیر اظهارات مسئولان نیستند و آن‌ها را جدی نمی‌گیرند ولی، مسئولان هم نبایستی بپندارند که این استان به مثابه«دره بی‌همالی» است که در آن کسی متوجه مسائل نیست!
رشد و توسعه‌ی لرستان قابل دفاع و مطلوب است، یعنی چه!؟مگر شما شاخصی ارایه داده‌اید یا رقمی (طبق محاسبات بالا) اعلام نموده‌اید که مشخص شود مطلوب هست یا نیست یا قابل دفاع هست یا نیست!؟ همین‌طوری و هرطور که دل‌تان می‌خواهد و عشق‌تان می‌کشد در مجامع و محافل داد سخن می‌دهید و به مدد کلام و لفاظی فضای گل و بلبل ایجاد می‌کنید و نمک بر زخم‌ها و جراحت‌های چرکین مردم می‌پاشید! این استان هم که مرجع بازرسی و بررسی و نماینده ندارد که از شمایان توضیحی در مورد آن‌چه می‌گویید بخواهد تا به روشن شدن افکار عمومی کمکی شده باشد!
همین روزها بحث رشد اقتصادی کشورمان به عنوان یک شاخص مهم مورد وفاق اقتصاددانان نقل محافل مختلف است. برگزیده یازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری در جمع نمایندگان، رشد اقتصادی دو سال گذشته کشور را منفی اعلام کرد. آن وقت شما در استان محروم و فلک زده‌ای مثل لرستان، رشد اقتصادی را مطلوب اعلام می‌کنید! خوب اگر چنین است، به منتخب مردم در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کنید که برخلاف رشد اقتصادی منفی کل کشور که شامل استان‌های پیش‌رفته و برخوردار کشور هم می‌شود، رشد اقتصادی لرستان قابل دفاع و مطلوب بوده است! توسعه (development)هم یک واژه‌ی دقیق و حساب و کتاب‌دار است. فرآیندی است که بهبود روزافزون وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی یک جامعه یا استان را نشان می‌دهد. توسعه می‌تواند روندی کند یا شتابان داشته باشد. به همین دلیل، کشورها را به توسعه‌یافته، در حال توسعه و توسعه‌نیافته تقسیم می‌کنند. این تقسیم‌‌بندی هم ملاک‌هایی دارد که مورد توافق بین‌المللی هستند.
توسعه فرآیندی پیچیده و همه‌جانبه است که تعیین سطح آن در هر کشور یا منطقه یا استان ناشی از برآیند شاخص‌های مختلف در زمینه‌های مختلف است. درآمد ناخالص ملی، درآمد خالص، رشد اقتصادی، درآمد سرانه، وضعیت اشتغال، وضعیت آموزش، سطح علم و تکنولوژی، امید به زندگی، سطح آزادی‌ها، وضعیت احزاب و نهادهای صنفی و مدنی، وضعیت دست‌رسی به غذای کافی و باکیفیت، وضعیت دست‌رسی به مسکن و بهداشت مناسب، وضعیت دست‌رسی به اطلاعات، تولیدات فرهنگی و هنری و سایر شاخص‌های مهم در بخش‌های مختلف زندگی، تعیین کننده‌ی سطح و درجه‌ی توسعه یافتگی هستند. با این توصیف‌ها و شاخص‌ها، چگونه توسعه‌ی استان را هم‌پای رشد آن قابل دفاع و مطلوب می‌دانید!؟ ما البته روند توسعه‌ی استان را کند و لاک‌پشتی و در بسیاری جهات ناپایدار ارزیابی می‌کنیم.
حال و روز مردم لرستان و حضور سنگین و انسان‌کش ده‌ها گرفتاری و دردِ بی‌درمان(مثل بی‌کاری و اعتیاد و فقر و تنگ‌دستی و کسادی زندگی و…) نیز به هیچ‌وجه حاکی از توسعه‌ی مطلوب و حتا به قول شما«قابل دفاع» هم نیستند! حال شما شاخص‌های مختلف توسعه‌ی مطلوب مورد ادعای‌تان را ارایه بفرمایید. در زیربخش‌های مختلف بخش کشاورزی، در بخش صنعت، در بخش معدن، در بخش تجارت، در توریسم، در زیربناها، در بخش آب، در فرهنگ و آموزش، در شاخص‌های رفاهی و بهداشتی و….لطفاً شاخص‌هایی که توسعه استان ما را در رتبه«مطلوب» قرار داده است، اعلام بفرمایید تا ما روشن شویم! همین! 

 

 

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.