توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Sunday, 7 July , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ - 1 محرم 1446
شناسه خبر : 12570
  پرینتخانه » فرهنگی, یادداشت تاریخ انتشار : ۰۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳ | | ارسال توسط :

۱۰ فیلم برتر سال / بررسی فیلم‌های برنده‌ی جایزه‌ی سال

۱۰ فیلم برتر سال / بررسی فیلم‌های برنده‌ی جایزه‌ی سال
دنیای سینما، از زمان شروع کرونا، روزگار خوبی را سپری نکرده است. سال 2021 یکی از ترسناک‌ترین دوران‌های ‌سینما بود؛ خیلی از آثار سینمایی یا متوقف شدند یا تولیدشان به تعویق افتاد که همین مسئله باعث اُفت تولید و کیفیت فیلم‌ها شد.

پس از این هرج و مرج و شوک عظیم به بدنه‌ی سینما، حالا پس از رکودی شوکه کننده، سینما رفته‌رفته نفس دوباره می‌گیرد و در حال بازیابی است. به همین علت در سالی که سپری شد فیلم‌های اثرگذار زیادی را نمی‌‌توان نام بُرد و به سختی می‌توان به یک جمع‌بندی خوب رسید. در این فهرست سعی شده بر اساس معیارهای چندین رده‌بندی مختلف ۱۰ فیلم برتر سال را ارائه ‌کنیم که بیش‌ترین تاثیر را از مجموعه‌ی نمرات منتقدان به فیلم‌ها، فهرست‌های منتشر شده از سوی سایت‌های سینمایی تحت عنوان فیلم‌های برتر سال و بررسی فیلم‌های برنده‌ی جایزه در هر سال میلادی گرفته‌اند.

۱-قهرمان«اصغر فرهادی» Hero
«قهرمان» نهمین فیلم بلندِ سینمایی اصغرفرهادی و محصول مشترک سینمای ایران و فرانسه است که فرهادی آن را به‌طور کامل در شهر شیراز کارگردانی کرد. فیلم را می‌توان موفق‌ترین اثر فرهادی پس از ساخت «جدایی نادر از سیمین» دانست.
داستان فیلم، درامی است در ژانر اجتماعی که بار دیگر دغدغه‌های خالقش را این بار به شکلی متفاوت به نمایش می‌گذارد. فیلم به عنوان نماینده‌ی سینمای ایران برای رقابت در نود و چهارمین دوره‌ی جوایز اسکار معرفی شد و از طرفی قهرمان توانست جایزه‌ی بزرگ هفتاد و چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم کن را دریافت کند.

۲-کودا«سیان هدر» Coda
«کودا» دومین فیلم «سیان هدر» موفقیت عظیمی برای این فیلم‌ساز تازه کار است که نام او را بر سر زبان‌ها انداخت. فیلم پس از نخستین نمایش خود در جشنواره‌ی ساندنس نظرات مثبت بسیاری را دریافت کرد و بسیاری از منتقدان کودا را یکی از بهترین فیلم‌های سال معرفی کردند. داستان رمانتیک و شورانگیز یک خانواده‌ی ناشنوا «شخصیت‌های اصلی واقعاً ناشنوا هستند» که کارگردان آن موفق شده با به سایه بردن نقض ناشنوایی نشان ‌دهد که اعضای این خانواده با بحرانی ریشه‌ای‌تر دست و پنجه نرم می‌کنند که تنها محدود به نقصشان نمی‌شود. فیلم برنده‌ی جایزه هیئت داوران جشنواره‌ی ساندنس شد و شرکت «اپل تی‌وی» بلافاصله حق پخش آن را به ارزش ۲۵ میلیون دلار خریداری کرد.

۳- دستِ خدا «پائولو سورنتینو» The hand of god
فیلم اخیر سورنتینو فیلم‌ساز چیره‌دست ایتالیایی را می‌توان یکی از زیباترین فیلم‌های سال دانست؛ فیلمی دل‌نشین با روایتی روان و جذاب که علاوه بر این‌که داستانی است درباره‌ی خاطرات تلخ و شیرین نوجوانی فیلم‌ساز، ادای دینی است بر اسطوره‌ی فوتبال «دیگو مارادونا» که عنوان فیلم نیز به گل مشکوک مارادونا در جام جهانی ۱۹۸۶ در مقابل انگلستان اشاره دارد که خود مارادونا آن را «دست خدا» نامید و مردم آرژانتین آن را انتقامی از انگلستان به خاطر شکست آرژانتین در جنگ فالکلند دانستند. از طرفی دنیای فیلم، ستایشی است تمام عیار و عاشقانه از خود سینما خصوصاً «فدریکو فلینی» که در فیلم بارها به شخصیت و سینمای او اشاره می‌شود. فیلم جدای از این‌که نماینده‌ی سینمای ایتالیا در اسکار ۲۰۲۲ بود جایزه‌ی بزرگ هیئت داوران جشنواره‌ی کن فرانسه را برای پائولو سورنتینو به ارمغان بیاورد.

۴- کوپه‌ی شماره‌ی ۶ «یوهو کاسمانن» Compartment number6
«کوپه‌ی شماره‌ی ۶» اقتباسی است از رمانی به همین نام نوشته‌ی «روسا لیکسوم». دومین فیلم بلندِ داستانی«یوهو کاسمانن» فیلم‌ساز فنلاندی که در جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کن ۲۰۲۱ مشترکاً با فیلم قهرمان ساخته‌ی اصغر فرهادی جایزه‌ی بزرگ جشنواره کن را دریافت کرد. زمانی که کاسمانن در سال ۲۰۱۶ با اولین فیلم بلند خود به نام «شادترین روز زندگی اولی مکی» نگاه‌ها به خود جلب کرد، انتظار این می‌رفت که با ساخت فیلم بعدی خود موفق‌تر نیز عمل کند؛ کوپه‌ی شماره‌ی ۶ یک فیلم جاده‌ای آرام که دارای جزییات ظریف در روابط میان شخصیت‌ها و جنبه‌های واقع‌گرایانه قوی‌ با کارگردانی حساب شده‌است.

۵- آخرین دوئل «ریدلی اسکات»The last duel
واپسین فیلم «ریدلی اسکات» بزرگ، که بر اساس رمان آخرین دوئل: داستانی واقعی از محاکمه توسط مبارزات در فرانسه قرون وسطی نوشته‌ی اریک جگر، یک درام تاریخی حماسی قدرتمند است. اثر جدید اسکات سرشار از لحظات ناب و تاثیرگذار است؛ داستان دو سرباز قوی که رابطه دوستانه‌شان در پی یک اتفاق رنگ می‌بازد و در نهایت به یک نزاع خونین مبدل می‌شود.
ریدلی اسکات با زیرکی توانسته فضای سیاسی و فساد موجود در حکومت را نیز وارد این رابطه کند؛ مسئله‌ای که هیجان فیلم را دوچندان می‌کند و برای تماشاگر مهیج به نظر می‌رسد روایت فیلم است که در سه پرده و از سه زاویه دید متفاوت به زیبایی به نمایش گذاشته می‌شود. فیلم به لحاظ نمایش جزییات از طراحی صحنه و دکور و میزانسن و فیلم‌برداری فوق‌العاده و حضور بازیگران حرفه‌ای موفق است.

۶- ماشین مرا بران «ریوسوکی هاماگوچی» Drive My Car
این فیلم شاعرانه‌ی ژاپنی را می‌توان یکی از زیباترین فیلم‌های سال دانست. عاشقانه‌ای آرام و جذاب با روایتی متفاوت از هر آن‌چه که درباره‌ی فیلم‌های عاشقانه سراغ داریم. فیلم اقتباسی است از داستان کوتاهی از نویسنده‌ی مشهور آسیایی«هاراکی موراکامی» که کارگردان به‌درستی موفق شده آن را به تصویر بکشد. تصویری از زندگی با پیچیدگی‌هایش. فیلم به لحاظ کارگردانی کاملاً موفق است؛ مدت زمان فیلم با این‌که طولانی و ریتم آن کند است اما به هیچ عنوان بی‌جان نمی‌شود و دلیل آن هم، نگاه ظریف و درست کارگردان آن است. فیلم فضا و لحنی چخوف‌وار دارد که شاعرانگی فیلم را دوچندان می‌کند. «ماشین مرا بران» موفق به دریافت بهترین فیلم‌نامه‌ی جشنواره‌ی کن شد و هم‌چنین نامزد چهار جایزه در مراسم اسکار شد.

۷- بلفاست «کنت برانا» Belfast
بلفاست، روایتگر زندگی یک خانواده در دوران پُرآشوب دهه‌ی ۶۰ در ایرلند شمالی است. یک درام به معنای واقعی و یک شهادت‌نامه‌ی غمگنانه برای همه کسانی که در آن دوران با آن شرایط بحرانی و نامطلوب سیاسی و مذهبی دست و پنجه نرم کردند. کنت برانا، بلفاست را بر اساس خاطرات دوران کودکی خود در ایرلندشمالی ساخته که در حقیقت می‌توان آن را نامه‌ای عاشقانه خواند برای خانه‌ای که در دوران کودکی‌‌اش در آن زندگی می‌کرد. بلفاست فیلمی زیبا و تأثیرگذار در مورد خانواده، بزرگ شدن و پستی بلندی‌های زندگی است.

۸-تب پترو «کیریل سربرنیکوف» Petrov’s Flu
از خاص‌ترین و متفاوت‌ترین فیلم‌های سال. فیلمی تکان‌‌دهنده و نیش‌دار که با روایت سورئال‌اش مخاطب را به چالش می‌کشد. سربرنیکوف، کارگردان، در این فیلم داستان یک طراح کمیک به نام پترو را بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به تصویر کشیده است که از بیماری آنفلوآنزا رنج می‌برد. دوست او ایگور پیتر را به یک پیاده‌روی طولانی شبانه می‌برد که در آن عالم خیال و واقعیت درهم می‌آمیزد. در یک پیاده‌روی شبانه‌ی سرد و برفی، سخت، وحشی، بیمار و خسته و توقف‌ناپذیر که در واقع روایت‌گر بیماری و یورش ویروس پس از فروپاشی یک اتحاد زخمی است. فیلم را باید بارها دید تا به واقعیت هول‌انگیز در پوستین زیرین آن پی بُرد.

۹- لونانا: گاومیشی در کلاس درس«پاوو چووینینگ درجی» Lunana: A yak in the classroom
لونانا: گاومیشی در کلاس درس، ساخت کشور بوتان و در ژانر درام، خانوادگی و به کارگردانی و نویسندگی پاوو چوینینگ درجی، یکی از بهترین و شریف‌ترین فیلم‌های سال است. فیلمی به شدت انسانی و تاثیرگذار که به زیبایی و ظرافت در نقطه‌ای دور و زیبا از جهان روایت انسانی‌اش را به تصویر می‌کشد. فیلم داستان تلاش انسان برای ایستادگی و پاسبانی از باورها و ارزش‌هاست. کشور بوتان پس از ۲۳ سال با فیلم «لونانا: گاومیشی در کلاس درس» راهی رقابت اسکار شد و توانست در فهرست اولیه‌ی نامزدهای منتخب اسکار ۲۰۲۲ در بخش بهترین فیلم بین‌المللی جای بگیرد.
«لونانا: گاومیشی در کلاس درس» اولین فیلم بلندِ پاوو چوینینگ دورجی است که سفری غیرمعمول را آغاز کرد و در نهایت به فهرست اسکار راه پیدا کرد.

۱۰- گزارش فرانسوی«وس اندرسون» French Dispatch
وس اندرسون، خالق آثاری هم‌چون «آقای فاکس شگفت‌انگیز» و «هتل بوداپست» یکی از منحصربه‌فردترین فیلم‌سازان قرن حاضر است. فیلم‌های او شکل خاصی از روایت، تصویر، میزانسن، فرم و… را دارند که به خاطر همین مهم و شکل آثارش می‌توان او را صاحب سبک دانست. فیلم اخیرش «گزارش فرانسوی» یک کمدی درام جذاب است با انبوهی از ستارگان مطرح سینما هم‌چون فرانسیس مک دورمند، بیل مورای، تیموتی شالامی، آدرین برودی و جفری رایت که حاصل آن به‌شدت تماشایی است. فیلم داستانی است درباره‌ی مطبوعات؛ نامه‌ عاشقانه‌ای است به روزنامه‌نگاران. یک روزنامه‌ی آمریکایی در شهری خیالی از فرانسه، داستان‌‌‌هایی را که در مجله گزارش فرانسوی منتشر شده را روایت می‌کند.

نویسنده : حسن نیازی- منتقد سینما | سرچشمه : سیمره‌ی شماره‌ی 618 (24 اسفند 1400)
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.