توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Sunday, 30 June , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۰ تیر , ۱۴۰۳ - 24 ذو الحجة 1445
شناسه خبر : 9090
  پرینتخانه » فرهنگی, یادداشت تاریخ انتشار : ۰۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱ | | ارسال توسط :

یک دهان خواهم به پهنای فلک

یک دهان خواهم به پهنای فلک
«در حاشیه‌ی تجلیل از استاد صادق سیفی [روزنامه‌نگار، محقق و نویسنده] توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان لرستان- یک‌شنبه 23 خردادماه 1400»

استاد صادق سیفی به حق یکی از دانش‌وران و پژوهش‌گران فعال و نام‌آشنای روزگار ماست و به تعبیر استاد سیدفرید قاسمی (او از مفاخر نادر برنامه‌ریزی کشور) محسوب می‌شود. سرآغاز ایشان خرداد ۱۳۱۸ در محله‌ی حکیم‌آباد(باباطاهر خرم‌آباد) رقم خورد و تحصیلات ابتدایی را در دبستان ۱۵ بهمن و متوسطه را در دبیرستان‌های محمدیه و امیرکبیر آن زمان به سرانجام رسانید. از همان زمان به فعالیت‌های ادبی و پژوهشی روی آورد به گونه‌ای که فعالیت‌های نوشتاری را با روزنامه‌های دیواری و نشریه‌های آموزشی که مشهورترین آن‌ها به نام(غُرغَر) در دبیرستان امیرکبیر بود، آغازید و هم‌زمان از سال ۱۳۳۵ به بعد با نشریات و مطبوعات تهران به عنوان ستون‌نویس، گزارش‌گر و روزنامه‌نگار همکاری کرد که از آن جمله می‌توان از (درد دل آمیرزا) در مجله‌ی آسیای جوان [ به مدت ۴ سال عضو هیئت تحریریه‌ی آن بود]، مجله‌ی سینما(طنزنویس)، سپید و سیاه، اطلاعات، کیهان، فردوسی، اتحادملی، ماه‌نامه‌ی کشاورزی سُنبله، تهران مصور، ماه‌نامه‌ی تخصصی برنامه و بودجه(امور مناطق) نام برد. در این نشریات ایشان اغلب با اسامی پوشیده(ص.سیفی، افشین سیفی، سیفی لرستانی و صافی لرستانی) فعالیت قلمی داشت.
استاد سیفی پس از اخذ مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه تهران و طی دوره‌ی کارآموزی وکالت به استخدام وزارت کشور درآمد و سپس به سازمان برنامه و بودجه منتقل شد. در این مدت در طرح‌ها و برنامه‌ی زیادی چون تهیه‌ی برنامه‌ی آمایش سرزمین استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، قم، البرز و لرستان مشارکت داشته‌است. ایشان هم‌زمان صدها مقاله و گزارش و ده‌ها مجموعه‌ طرح توسعه‌ برای لرستان و برخی دیگر از مناطق کشور را در کارنامه‌ی پربار خود دارند که جای طرح آن‌ها در این وجیزه نیست.
با وصف این، شاهکار ایشان ویرایش ادبی و محتوایی ۲۷ جلد گزارش مطالعات قابلیت‌سنجی توسعه‌ي استان لرستان، هم‌چنین ۵ جلد کتاب مطالعات فرهنگی- اجتماعی استان لرستان و پژوهش‌هایی چون فراز و فرود مجتمع صنعتی گوشت لرستان، تهیه‌ی بخش‌های برنامه‌ریزی‌ و بودجه‌ریزی مطالعات توسعه‌ی نوین روستایی و بسیاری فعالیت‌های اجرایی دیگر است که در حوصله‌ی این مقال نمی‌گنجد.
استاد سیفی بیش‌تر عمر گران‌مایه‌ی خود را چه ایامی که در تهران اقامت داشت و چه پس از مراجعت به زادگاهش که همواره به آن عشق ‌ورزیده است در کار قلم و نگارش بوده به گونه‌ای که در سال‌های دهه‌ی۶۰ به بعد با اکثر نشریات محلی به عنوان ستون‌نویس و نویسنده همکاری داشته از جمله: (هفته‌نامه‌ی رشید[ستون طنز پرت و پلا]، تبلور اندیشه[با عرض معذرت]، صدای ملت[چشم‌ها را باید بست، حرف‌ها و گوش‌ها و گیجستان] و در هفته‌نامه‌ي سیمره چند طنز زیر عنوان فانتزی‌های کلنگی) و مقالاتی هم‌چون:(فلک‌زده‌ای به نام فلک‌الافلاک، این کویر پر آب این‌جا چه می‌کند، ما خیلی وقت است فاصله‌ها را رعایت می‌کنیم، این‌جا چه خبر است؟، آرزو کنیم سیل نیاید، آینده‌ی نزدیک پس از ۱۰۳۴ روز، آمارها کشک است یا ترازو پارسنگ دارد؟!، راه‌حل یا راه‌هیل، درجا زدن هم عالمی دارد و … و بسیاری مقالات ارزشمند دیگر) که زیر نام صادق سیفی و در مواردی با اسامی پوشیده‌ی (امیرعلی افشین‌فر، صافی لرستانی، سروش پورزاگرس) مزین است.
این نادره کار فرهنگ‌مدار در بیش‌تر نوشتارهایش با دغدغه‌ی شهر و دیار و وطن در خصوص مولفه‌هایی مانند محرومیت، عقب‌ماندگی بخش‌هایی از سرزمین ملی احساس تعهد داشته‌است و به عبارتی او را می‌توان نوح هزار توفان مصائب شهر نامید.
نوحی به هزار سال یک توفان دید
من نوح نیم هزار توفان دیدم
وجه شخصیتی کاریزماتیک استاد سیفی با بی‌پیرایگی، افتادگی، متانت، مناعت‌طبع و پرهیز از حاشیه‌گری از او نادره‌کاری از خوبان روزگار به نمایش گذارده‌است.
سر به زیر می‌آورد هر شاخه از بارآوری
می‌کند افتادگی انسان اگر دانا شود
سهم استاد سیفی در نمایاندن زوایای تاریک محرومیت‌ها و معضلات شهر خرم‌آباد و استان لرستان بر اهل بصیرت روشن است چرا که ایشان در اغلب مقالات انتقادی و اجتماعی گذشته از بیان نابه‌سامانی‌ها به ارائه‌ی راه‌کار و طرح برون‌رفت از این مشکلات همواره اشاراتی دارد. ناگفته نماند ایشان صرف‌نظر از نگارش مقالات فراوان، هم‌زمان دستی در سرایش شعر هم دارد و آثاری در قالب‌های مختلف از جمله: دوبیتی، سبک نو از ایشان به خصوص در مجلات سپید و سیاه، اتحاد ملی، اطلاعات و … به چاپ رسیده که به شعر بلند سلام بر خرم‌آباد چاپ‌ شده در روزنامه‌ی اطلاعات- سال ۱۳۵۱ اشاره می‌شود:
این شعر با مصرع‌های:
ز راهی دور
ز خاک پاک آذربایجان
و از درون خاستگاه نور و آتش
ای عروس شهر جنگل‌ها
سلامم را پذیرا باش
سلامی پاک چون امواج پاک چشمه‌سارانت
سلامی راستین، هم‌چون (کَوَر)، آن کوه سر بر عرش
و آن آوردگاه مردی و گُردی
…، آغاز و با مصرع‌های:
اِلا ای شهر سبز خرم‌آباد، سلامت باد، درودت باد
خروش سرکش توفنده رودت باد
به پایان می‌رسد.
استاد صادق سیفی، هم‌اکنون در دهه‌ی هشتاد عمر گران‌قدر خود به‌سر می‌برد، برای ایشان پایندگی، سلامتی و بالندگی آرزومندیم.

سرچشمه:
۱-دانش‌نامک خر‌م‌آباد و کتاب پیشینه‌ی ارتباطات و تاریخ مطبوعات خرم‌آباد(سیدفریدقاسمی)
۲- نامداران علمی، فرهنگی معاصر استان لرستان(علی‌داد برزویی)

*شرح عکس: از راست آقایان هوشنگ بیرانوند، صادق سیفی، فتح‌‌الله شفیع‌ز‌اده، سیدفرید قاسمی، نورمحمد سپه‌وند، توکل ساکت و عباس دالوند در مراسم بزرگ‌داشت استاد سیدفریدقاسمی، ۲۲خرداد۱۳۸۲

نویسنده : دکترفتح‌الله شفیع‌زاده | سرچشمه : سیمره581(21 خردادماه1400)
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.