امروز : پنج شنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۳ - 28 ذو الحجة 1445
کارگاه آموزشی سواد رسانهای در شرکت توزیع نیروی برق لرستان برگزار شد
در این کارگاه یکروزه که به همت روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق لرستان برگزارشد، ۱۹ نفر از رابطین روابط عمومی در مدیریتهای توزیع برق لرستان حضور داشتند.
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق لرستان، دربارهی چگونگی برگزاری این کارگاه توضیح داد:«این کارگاه به صورت عملی و کاربردی در سه بخش انجام گرفت؛ در بخش نخست در بارهی لزوم سوادرسانهای در روابط عمومی و اهمیت این نوع از سواد بحث و گفتوگو شد.»
سعید دولتشاه افزود:«همچنین در بخشهای دوم و سوم به مبانی خبرنویسی و ویراستاری و مدیریت اخبار پرداخته شد.»
وی این کارگاه آموزشی را خوب و مثبت ارزیابی کرد و گفت:« رسانهها دنیای پیرامون ما را در برگرفتهاند و نقش و اهمیت آنها در زمینهی توسعه و زندگی محل ما انکارناپذیر است.»
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق لرستان، اظهار داشت:«این کارگاه آموزشی با هدف ارتقای سطح سواد رسانهای رابطین روابط عمومی برگزار شد.»
وی اظهار امیدواری کرد با حمایت مدیرعامل محترم شرکت برق لرستان در راستای دانشافزایی رسانهای همکاران کارگاههایی دیگر با همین موضوع در فرصتهای بعدی برگزار خواهد شد.»
سواد رسانهای غذای روح است
در ادامه کیانوش رستمی، مدرس این کارگاه، با بیان اینکه پیامهای رسانهای را میتوان به غذای روح مانند کرد، گفت:« سواد رسانهای مانند یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر، چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نباید مصرف کرد و یا این که میزان مصرف هر مادهای چقدر است؟»
رستمی با تاکید بر نقش و اهمیت سواد رسانهای در زندگی انسان امروزی یادآوری کرد:« فردوسی بزرگ پیش از دانشمندان علوم ارتباطات غربی به اهمیت دانستن و دانایی پی برده و در مصراع نغزو پر مغز «توانا بود هرکه دانا بود»، دانایی را مساوی توانایی دانسته و بر آن است که هر کسی که دانا باشد قطعا تواناست.»
مدیر مسئول هفتهنامهی سیمره افزود: «کار رسانههای حرفهای آگاهیبخشی و افزایش سطح دانش مردم است، از طرفی دیگر رسانهها افکار عمومی را هدایت و کنترل میکنند و به سمت و سویی که تمایل داشته باشند سوق میدهند.»
این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه سواد رسانهای یک نوع درک متکی بر مهارت است که بر اساس آن میتوان انواع رسانهها و تولیدات رسانهای را شناخت و آنها را از یکدیگر شناسایی و تفکیک کرد، تصریح کرد:« سواد رسانهای، برخورد هدفمند با رسانههاست که موجب بالارفتن سطح آگاهی افراد جامعه به عنوان مخاطبان رسانهها میشود و منجر به ارتباطی دوسویه و مشارکت جویانه با رسانهها از یکسو و تقویت ساختار دموکراتیک جامعه در راستای مباحث مشارکت فعال در حوزهی رسانه از سویی دیگر میشود.»
وی با اشاره به این نکته که همانسان که سواد خواندن و نوشتن به ما کمک میکند تا بتوانیم انواع جملات ساده و پیچیده را بفهمیم و معناهای متفاوتی از آنها برداشت کنیم؛ توضیح داد:«سواد رسانهای هم مهارتی است که با یادگیری از آن میتوانیم انواع رسانهها و تولیدات رسانهای را درک، تفسیر و تحلیل کنیم. اگر در درک نمادها و نشانههای بصری و تصویری مشکل داشته باشیم نمیتوانیم از تلویزیون یا فیلم چیز زیادی بفهمیم و اگر نتوانیم از رایانه استفاده کنیم به مرور در انجام کارهای روزمرهی خود نیز درمانده میشویم.»
رستمی در بخش دیگری از سخنانش به اهداف آموزش سواد رسانهای اشاره کرد و گفت:«هدف سواد رسانهای هوشیار کردن، اختیاربخشی و آزادسازی مخاطب است.»
به گفتهی مدیر مسئول هفتهنامهی سیمره، مهمترین هدف سواد رسانهای را تنظیم رابطهای منطقی و مبتنی بر هزینه- فایده است؛ یعنی در برابر رسانهها چه چیزهایی به دست میآوریم و یا از دست میدهیم.
وی افزود:«یکی دیگر از اهدف سواد رسانهای این است که به مردم کمک کند تا به جای آن که مصرف کنندگانی منفعل باشند به شهروندانی فرهیخته و هوشیار تبدیل شوند.»
این روزنامهنگار بر اهمیت آموزش سواد رسانهای تاکید کرد و گفت:« در فرهنگ رسانهای جهانی افراد به دو مهارت نیاز دارند تا بتواند شهروندانی دموکراتیک باشند؛ این دو مهارت شامل: تفکر انتقادی و بیان عقاید شخصی است که سواد رسانهای این دو مورد را در برمیگیرد.»
رستمی در پایان از مدیر و مجموعه روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق لرستان به خاطر توجه به مقولهی سواد رسانهای و برگزاری این دورهی آموزشی سپاسگزاری کرد.
دکترکیانوش رستمی، , روابط عموی برق لرستان، , سواد رسانهای.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.