توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Sunday, 7 July , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ - 1 محرم 1446
شناسه خبر : 12760
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار مهم, یادداشت تاریخ انتشار : ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶ | | ارسال توسط :

چند کلمه از «حرف حساب»

چند کلمه از «حرف حساب»
وقتی که در ذهن فرد و یا در حضور جمع  از کلمه‌ی "حساب" صحبت به میان  می‌آید  از یک طرف معمولاً  واژه‌هایی چون «حساب، هندسه، خطوط راست و منظم، عرض و طول اشکال هندسی، منطق اعداد ریاضی، تفریق و جمع، ضرب و تقسیم، توان و جذر، زاویه و ضلع و...» به ذهنِ فرد و جمع متبادر می‌شوند. از طرفی دیگر در اجتماعِ زوج و فردِ آدمی  و در دایره‌ی زندگی واژه‌های هم‌ترازی نیز مطرح می‌گردند: آدم حسابی، هندسه زندگی، دفتر زندگی، عرض و طول عمر و زندگی، هندسه شخصیت، زاویه و دید باز، عمر حسابی و حسابِ عمر و امور. 
به بهانه‌ی همه ماه‌های سال و به‌طور ویژه ماه مبارک رمضان از ریاضی و واژگانش مدد می‌گیریم تا عدد ۲۴ ساعت،  ۷ و ۳۰ روز ، ۱۲ ماه  و چندین سال کهنه شدن شناسنامه و عرض و طول عمر در تناسبی معقول از خطوط منظم و راست برخوردار باشد و خاص‌تر در ماه رمضان  از عدد یکِ سی روز، روزه خوب شروع نماییم و هم در پایان عدد ۳۰ طوری به توان، جمع، ضرب و جذریی مفید رسیده باشیم  که در ۱۱ ماه دیگر  این حساب  و کتاب، حسابی پابرجا باشند(با این حساب که یک ماه یازده ماه دیگر را بیمه نمی‌کند!!) نه آن‌که بعد از ۳۰ که گذشت! روز از نو و روزی از نو در روی پاشنه‌ای بچرخد که  فقط زبان و شعار طبق روالی می‌چرخد:  من آنم که رستم بود پهلوان!! و بر آن «مرغ پخته هم در قابلمه به خنده می‌افتد.» هرکدام از ما حسب توانایی خود تا حدودی با امور واجب، مستحب، مباح، مکروه و حرام  آشنایی داریم، اموری که اگر عمل شوند و عمل نماییم بازخورد مثبتشان زاویه دید ما را در زندگی “منفرجه” خواهند کرد به‌طوری‌که با آن‌ها مواظب اضلاع زندگی هستیم، حساب عمرمان را داریم و آدم حسابی خواهیم بود و حسابی زندگی خواهیم کرد.
اموری شبیه قواعد و قوانین راهنمایی و رانندگی که رانندگان با رعایت آنان (بستن کمربند، سرعت و سبقت ممنوع  و مجاز، خطوط ممتد و بریده بریده، چراغ سبز، زرد و قرمز…) از جان خود محافظت می‌کنند و هم برای جان و مال دیگران ارج و ارزش قائل هستند و با سلامت و نشاط به مقصد و منزل می‌رسند.  به تبع و در سال‌های گذران عمر و درماه روزه هم این امور نوشته شده‌اند و هستند. این که روزه و این قواعد چه سودی به حال فرد، جمع و توان جامعه دارند لازمه‌اش این است که باید عمل به صحنه بیاید و چهار عمل اصلیِ ریاضی هم عمل نمایند که صرف نطق و نوشته کافی نیست، همان‌طور که بزرگان فرموده‌اند (سفارش نبی مکرم اسلام ص): یا علی! لاخیر فی قولٍ الاّ مع العمل.
 سعدیا گرچه سخن‌دان و مصالح گویی
به عمل کار برآید به سخن‌دانی نیست
   اثرگذاری عبادات و قواعد زمانی معنادار و زیبا هستد که در دایره‌ی زندگی چهار واژه «دانش، بینش، نگرش و کنش»  با هم باشند و هم‌افزایی کنند و با آن‌ها نفاق، دروغ، ریاکاری، اختلاس را از زندگی تفریق و صداقت، پاک‌دستی، نیک رفتاری، یک‌رنگی، امانت‌داری و عمل به توان  بالا را ضرب و جمع کنیم و از صورت ظاهر، نفرت‌ها و ظاهرسازی‌ها جذر بگیریم.
نویسنده : حمزه فیضی‌پور | سرچشمه : سیمره619(16فرودین 1401)
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.