توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Sunday, 7 July , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ - 1 محرم 1446
شناسه خبر : 14446
  پرینتخانه » فرهنگی, یادداشت تاریخ انتشار : ۰۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸ | | ارسال توسط :

«پنج پر»، اولین مجموعه داستان مرجان مردانی

«پنج پر»، اولین مجموعه داستان مرجان مردانی
«پنج‌پر» نخستین مجموعه داستان مرجان مردانی، مجموعه‌ای متشکل از ده داستان که راوی آن اول شخص است که از تمامی موضوعات و وقایع داستان تأثیر می‌گیرد. داستان‌ها با نگاه کاملاً زنانه نوشته شده و حول محور سپهر زندگی زنان می‌گردند: داستان‌هایی در باره‌ی مرگ و زوال، خرافات و باورهای غلط، عدم قطعیت موضوع‌ها و...

مرجان مردانی متولد ۱۳۵۷ خرم‌آباد است. در سال ۱۳۹۷ نخستین مجموعه شعرش با عنوان «جهان آشفته است؛ بدون ماه بدون تو» منتشر شد که مشتمل بر شعرهای سپید اوست. در سال ۱۳۹۹ اولین مجموعه داستان کوتاه او به نام «پنج پر» توسط نشر ماه باران به چاپ رسید . مرجان مردانی در شعر فولکلور خرم‌آباد نیز دستی دارد.
عنوان اولین داستان از مجموعه‌ی «پنج‌پر» سه شنبه‌های حیاط انجیر است. راوی و برادرش با نامادری خود خدیجه زندگی می‌کنند. او بارها شاهد خیانت نامادری به پدرش است. در خلال داستان با شخصیت‌پردازی خوب و توضیح مناسب در باره‌ی جزییات زندگی خانواده مواجه هستیم. نوع رفتار زن بابا و تبعات ذهنی و عینی آن بر راوی است به‌خوبی پردازش شده است. ابهاماتی در داستان هست که شاید راوی در برقراری آن‌ها تعمد داشته، مثل ابهام در علت مرگ پدر که معلوم نیست خودکشی بوده یا حاصل ترفند زن بابا.
در دومین داستان به‌نام «هیچ زنی نمی‌میرد» با فضاسازی خوبی روبه‌رو هستیم. نحوه‌ی برخورد با مرگ دختر خواهر راوی که بار گناهی را بر دوش می‌کشد، با عدم قطعیت همراه است. توصیف صحنه‌های غسالخانه واقعی و باورپذیر است و شخصیت زنِ مرده‌‌شور به‌خوبی پرداخته شده است.


نویسنده‌ی در این داستان از یک باور عامیانه به‌خوبی استفاده کرده است: برخی افراد که عزیزی را از دست می‌دهند، دچار این توهم می‌شوند که در غسالخانه متوجه حرکت یکی از اجزای بدن فرد متوفی شده‌اند. نحوه‌ی توصیف و استفاده از این باور عامیانه در داستان به‌گونه‌ای است که قطعیت آن بر مخاطب روشن نیست. همین عامل باعث می‌شود، مخاطبان زیادی با داستان هم‌ذات‌پنداری کنند.
داستان‌ها رئال هستند و روایت اکثر آن‌ها خطی است. نثر، روان و خواندنی است. آخرین داستان این مجموعه داستان «پنج‌پَر» است که به نظرم بهترین داستان این کتاب از نظر محتواست. در این داستان نیز راوی به یک باور خرافی و دیرینه می‌پردازد. طبق باور مردم در جغرافیای مورد نظر، گیاه «پنج‌پر» یک گیاه کشنده است. داستان با هنجارشکنی در مسیر تبدیل این گیاه به گیاهی زایا و عاملی برای باروری و نجات زندگی یک زن حرکت می‌کند. در همه‌ی ‌داستان‌ها راوی درگیر وقایع است.
در همه‌ی داستان‌ها با یک راوی نقال روبه‌رو هستیم. ‌به‌رغم نثر روان و طرح موضوع‌هایی با محوریت زن و توجه به باورهای عامیانه، راوی از شخصیت‌های داستان فاصله نمی‌گیرد و کم‌تر به آن‌ها فرصت می‌دهد که دیالوگ و کنش مستقل داشته باشند.

*سرچشمه‌: روزنامه‌ی نقدحال۲۶ خرداد

 

*هرگونه برداشت و تلخیص از مطالب این تارنما بدون ذکر منبع ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

نویسنده : فرحناز مردانی | سرچشمه : سیمره633(15 اَمرداد1401)
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.