توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Thursday, 4 July , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۳ - 28 ذو الحجة 1445
شناسه خبر : 14866
  پرینتخانه » اجتماعی, یادداشت تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۹:۱۱ | | ارسال توسط :

معشوره مشهورتر شد

معشوره مشهورتر شد
سد معشوره(گاشمار) که مطالبه‌ي اصلی چهار شهرستان کوهدشت، چگنی، دلفان و سلسله است به دلیل ناکامی و تکمیل نشدن به مشهورترین سد رها شده‌ي کشور تبدیل شده‌است.

اگر ‌مسئولان فکری به‌حال آن‌ نکنند باید منتظر نابودی بیش‌تر کشاورزی و مهاجرت جوانان این شهرستان‌ها به سمت حاشیه‌نشینی شهرهای کلان کشور باشند.
لرستانی‌ها آگاه‌اند سد معشوره از همان ابتدا نامش نامتعارف و سطحی بود که تا به‌حال نتوانسته آب‌های سطحی و روان آب‌های این‌منطقه را مهار کند.
این‌ نام برگزیده شده را مسئولان وزارت نیرو در حدود پانزده سال پیش که برای مطالعه و تحقیق احداث سدی در منطقه‌ای مشهور به‌نام تنگ‌ گاوشمار مزر بین‌ چگنی و نورآباد از روستاهای مجاور آن می‌گذرند و با پیرمردی نورآبادی برخورد می‌کنند و نشانی تنگ‌ گاشمار را از وی می پرسند؛ پیرمرد در پاسخ، با اشاره انگشت به مسئولان و مهندسان محقق می‌گوید: آن منطقه را که می‌بینید تنگ گاشمار است و معشوره، (به زبان لکی معشور یعنی مشهور) خلاصه مسئولان مزبور که متوجه زبان لکی نیستند در همان لحظه با توافق هم‌دیگر بدون توجه به قدمت و جایگاه باستانی فرهنگی تنگه گاشمار، نام سد را بدون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی رسانه‌ای و همه‌پرسی پیامکی در جهت نام‌گذاری این سد بدون مشارکت و نظر مردم منطقه چهار شهرستان ذی‌نفع، نام ناآشنا و بی‌معنا و مفهومی به‌نام معشوره بر این تنگه باستانی می‌نهند.
به نظر می‌رسد طرح اولیه ایجاد این سد باکاربری برق- آبی بوده و با دو هدف به شرح ذیل به آن پرداخته شده است:
۱- با هدف مهار آب‌های سطحی و مقابله با تخریب و تهدید هرگونه سیل و حفاظت از جان و مال مردم و ساکن ساحل‌نشینان کشکان‌رود با محدوده‌ای از ابتدای شمال غربی شهرستان چگنی منتهی به شهرستان پل‌دختر.
۲- با هدف سیراب کردن دشت‌های تشنه‌ي شهرستان کوهدشت، نورآباد و سلسله، هم‌چنین اراضی بیش از ۱۵۰ روستای ساحل کشکان‌رود چگنی.
در دهه‌ی گذشته پس از مطالعه‌ی لازم طرح مذکور در همان سال شروع خوبی داشته، به‌ شیوه‌ای که تونل‌های انحرافی آن و قسمت‌هایی از زیرساخت و فنداسیون این سد ایجاد شد و پس از مدتی فعالیت ساخت آن به شکل مبهمی با کارشکنی نماینده‌ی وقت پل‌دختر متوقف شد.
متاسفانه بیش از یک دهه است این سد رها شده و کشاورزان شهرستان‌های نام‌برده، ناکام و نادم از امیدواری خود نسبت به احداث این سد شده‌اند.
در دولت سیزدهم با سفر هیئت دولت و ریاست‌جمهوری به لرستان در نشست‌های متعدد و با شور حرارتی امیدبخش، وزیر نیرو ضمن بازدید از کشکان‌رودِ خشک‌شده با هیئتی کارشناسی از دولت همراه با مدیران ارشد استان، استاندار لرستان و فرماندار شهرستان چگنی و دیگر فرمانداران شهرستان‌های ذی‌نفع بر بالین پیکر زخمی و کم‌ رمق سد گاشمار(معشوره) حاضر شدند و باید گفت: «نشستند و گفتند و برخاستند.» تا این‌که در جلسه‌ی شورای اداری استان، رییس‌جمهور رییسی، وزیر نیرو محرابیان، شاهرخی امام‌جمعه‌ی خرم‌آباد، محمودوند و ویسکرمی نمایندگان مجلس حضورداشتند، وزیر کار دولت سیزدهم با ارائه آمار و ارقام‌های مبهم و واهی، دم از کاهش بیکاری در لرستان زد که با واکنش جدی نماینده‌ي خرم‌آباد و چگنی مرتضی محمودوند مواجه شد و با صدای غرا و گارد جدی سیاسی نسبت به آمار نامتعارف و واقعا واهی وزیر کار اعتراض شدید نشان داد. ولی دیگر نماینده‌ جناب (مهرداد ویسکرمی) روزه‌ی سکوت را بر انتقاد از آمارهای غیرواقعی در امر کاهش رشد بیکاری در لرستان ترجیح داد.
به هر روی در ادامه‌ی جلسه؛ وزیر نیرو در گزارش بازدید خود از سد گاشمار، متناسب با نیاز شدید و مبرم اراضی شهرستان‌های نام‌برده به آب کشاورزی به شکل جامعی گزارش خود را همراه با نیاز به چندین هزار میلیارد تومان اعتبار جهت تکمیل آن ارائه کرد. حتا اشاره و پیش‌بینی شد که ظرف حدود سه سال این طرح به بهره‌برداری برسد. از آن روز به بعد که حدود نزدیک به هشت‌ماه می‌گذرد تابه‌حال خبری از فعال شدن این پروژه‌ نیست و تابه‌حال پیش‌رفت فیزیکی قابل توجهی اعلام‌نشده و نداشته است تا مردم محروم‌ این منطقه به آن‌ امیدوار باشند.
کشاورزان ساکن مناطق اشاره شده، چشم به راه تکمیل سد و رونق کشاورزی خویشند و اگر این سد در موعد مقرر به بهره‌برداری نرسد، خیلی از روستاهای منتسب به استفاده‌ی از آب سد معشوره خالی از سکنه خواهندشد. هر چند تا به‌حال خیلی از جوانان این مناطق همراه به زن و بچه‌های خود با هدف امرار و معاش و گذران زندگی معیشتی خود، اراضی تشنه‌ی خود را که متاثر از خشک‌سالی ها و عدم‌ ایجاد سد شده‌است رها کرده به حاشیه‌ی کلان‌شهرها و مرکز استان پناه برده‌اند.

 

*هرگونه برداشت و تلخیص از مطالب این تارنما بدون ذکر منبع ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

نویسنده : اسماعیل نایب‌زاده طولابی | سرچشمه : سیمره640(6 مهر1401)
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.