توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Thursday, 4 July , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۳ - 28 ذو الحجة 1445
شناسه خبر : 15221
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار مهم, گزارش تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸ | | ارسال توسط :

معشوره بر وزن معشوقه!

معشوره بر وزن معشوقه!
چنان قحط سالی شد اندر دمشق/ که یاران فراموش کردند عشق سد گاشمار از مصوبات دولتی است که دست‌کم دو رییس‌جمهور، روحانی و رییسی بر ساخت آن به عنوان یک مطالبه‌ی به حق مرم لرستان تاکید داشته‌اند!

سد گاشمار استان لرستان مصوب سفرِ نخستِ هیئت دولت یعنی حدود ۱۴ سال پیش است و قبل از آن نیز بارها در دولت‌های گوناگون به‌عنوان یکی از مطالبات جدی مردم مطرح شده و وعده‌ی اجرا گرفته‌است، وعده‌هایی که سال‌هاست میان‌رودان(بین‌النهرین) لرستان را در بین دو رود کشکان و سیمره، تشنه نگه‌داشته است.

دستور رییس‌جمهور به استاندار لرستان و وزیر نیرو
رییس‌جمهور دولت انقلابی در جریان سفر خود به لرستان و در نشست خبری با رسانه‌ها با اشاره به این‌که یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند تولید را رونق دهد و محوریت لرستان را در مسئله‌ی کشاورزی پیش ببرد، مسئله‌ی سدها به‌ویژه سد معشوره است، گفت:« امروز اعلام کردیم کار سد معشوره باید آغاز شود، هر مقدار بودجه داریم برای سال ۱۴۰۱ برای این پروژه می‌گذاریم و در سنوات دیگر هم اختصاص می‌دهیم؛ البته وزیر نیرو اعلام کردند با پیمانکار پروژه، صحبت کرده‌اند که این سد در مدت کوتاه‌تر از آن‌چه فکر می‌شود به سامان برسد.»
وی، یادآورشد: «بهره‌برداری از این سد دشت وسیعی را سیراب و اشتغال ایجاد می‌کند.»
حجت‌الاسلام رییسی، هم‌چنین در جلسه با اقشار گوناگون مردم در این رابطه، اظهارداشت:« کار سد گاشمار(معشوره) را حتماً و سریعاً آغاز کنید؛ چون مطالعات انجام‌شده و ضرورت آن تشخیص داده‌شده است.»
رییس مجلس شورای اسلامی در سفر خود نیز سخنانی در اهمیت ساخت این سد داشته‌اند… همه‌ی مسئولان و نمایندگان دوره‌های پیشین و فعلی این سد را برای لرستان به ویژه دشت تشنه‌ی کوهدشت حیاتی دانسته‌اند. اما از ۱۵ سال پیش تا کنون عملاً این سد تنها یک نام پر از چالش را با خود یدک می‌کشد.
استاندار لرستان، اسفندماه ۱۴۰۰در باره‌ی این سد خیالی، گفته بود:« تکمیل سد «گاشمار» مورد تایید و تاکید رییس‌جمهور است.»

برای تکمیل سدگاشمار از تمام ظرفیت‌هایمان استفاده خواهیم کرد
استاندار لرستان در نشست خبری با رسانه‌ها، سد گاشمار را یکی از دو پروژه‌ی اصلی لرستان نامید و گفت:«اعتباری بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان به کانال‌کشی و بحث برق‌آبی این پروژه اختصاص داده شده‌است. نباید این پروژه را با پروژه‌هایی مثل آب‌گیری سدهایی با حجم آب‌گیری کم مقایسه کرد؛ زیرا این سد بیش‌تر از ۷۰۰ میلیون مترمکعب حجم ذخیره‌سازی آب دارد. تکمیل این سد مورد تایید و تاکید رییس‌جمهور قرار گرفته است و از تمام ظرفیت‌ها برای تکمیل آن استفاده خواهیم کرد.»
وی با بیان این‌که در مورد تجهیز کارگاه و عملیات احداث و راه‌اندازی سد، کاری صورت نگرفته است، افزود:«آخرین کاری که در باره‌ي سد گاوشمار انجام داده‌ایم، صحبت با بانک پاسارگارد برای تامین اعتبار بوده است. اما از نظر کارهای اداری در مقایسه با سه ماه پیش، پیش‌رفت داشتیم.»

سد گاشمار یک تکلیف است
استاندار لرستان، روز شنبه(۲۲ اَمرداد) در جلسه‌ی شورای اطلاع‌رسانی استان لرستان به مناسبت روز خبرنگار به روند تکمیلی پروژه‌ی سد گاشمار(معشوره) و راه‌آهن دورود- خرم‌آباد، اشاره کرد و گفت:« این دو پروژه برای همه‌ی دولت‌ها یک موضوع مهم بوده و در این دولت نیز یک تکلیف است. وزارت آب هم می‌داند، هیچ راهی جز انجام آن ندارد. وزیر نیرو نیز برای تکمیل آن مصمم است. شما اصحاب رسانه هم باید به‌طور مستمر پیگیری کنید، تا ان‌شا‌الله قبل از بارش‌ها به سرانجام برسد.»(هفته‌نامه‌ی سیمره)

مبلغی نماینده‌ی کوهدشت و رومشکان:
به زودی قرارداد ساخت سدگاشمار بسته می‌شود/ هیچ‌کس نمی‌تواند دستور رییس‌جمهور را نادیده بگیرد
نماینده‌ی کوهدشت و رومشکان، گفت:«به زودی قرارداد ساختِ سدگاشمار(معشوره) با وزارت نیرو بسته می‌شود.»
محمدرضا مبلغی در گفت‌وگوی اختصاصی با سیمره، با تأکید بر این نکته که هیچ‌کس نمی‌تواند دستور رییس‌جمهور را نادیده بگیرد، اظهارداشت:«ظرف روزهای آینده با وزیر نیرو و جوانبخت معاون آب و آبفا نیرو، ملاقاتی خواهم داشت و درباره‌ی‌ دو موضوع مهم از جمله حق‌آبه‌ی کوهدشت و رومشکان از رودخانه‌ي سیمره و قرارداد ساخت و احداث سدگاشمار صحبت خواهم کرد.»
وی، ادامه داد:«بستن قرارداد خیلی مهم است و این کار باید حتماً انجام شود. وقتی با قرارگاه خاتم قرارداد بسته شود، هر سرمایه‌گذار دیگری می‌تواند پای کار بیاید و در کار ساخت سد گاشمار سهیم شود، البته با همکاری قرارگاه خاتم.»
نماینده‌ی کوهدشت و رومشکان، تاکیدکرد:« ساخت سد گاشمار هم مطالبه مردم است و دستور اکید رییس‌جمهور، بنابراین هیچ‌کس نمی‌تواند دستور رییس‌جمهور را زمین بگذارد.» (سیمره -۲۳ فروردین ۱۴۰۱)
مبلغی با بیان این‌که همه چیز برای آغاز به کار ساختِ سدگاشمار آماده‌است، گفت:« با نمی‌توان، نمی‌شود و … مخالفیم. باید وزارت نیرو با قرارگاه خاتم قرارداد ببندد و به یاری خدا کار ساخت سد آغاز شود.»
اما عصر روز پنج‌شنبه(۱۲ آبان) در تماس تلفنی با نماینده‌ی کوهدشت و رومشکان از آخرین وضعیت سد گاشمار به قولی معشوره جعلی پرسیدیم‌.
حجت‌الاسلام محمدرضا مبلغی بر اساس روحیه‌ی شاد و طنزی که دارد از آن سوی سیم گفتند:« معشوره بر وزن معشوقه!»
راستش متعجب شدم به‌رغم روحیه بشاش حاج‌آقا نخندیدم بلکه چین بر ابروانم هویدا شد!
نماینده‌ی طرهان بزرگ را با شعری از سعدی خطاب قرار دادم:
چنان قحط سالی شد اندر دمشق
که یاران فراموش کردند عشق
ادامه دادم که حاجی نفستان از جای گرمی برمی‌آید! این روزها حالمان زیاد خوش نیست. مردم عزادارند و عشق و معشوق که هیچ نام خویش را از «ویر» برده‌اند.
بگذریم حاج‌آقا طبق اخلاق ملایم و آرامی که دارند، بحث را عوض کرد و به کارهایی که در راستای پیگیری سد گاشمار کرده‌اند، پرداخت.
محمدرضا مبلغی، گفت:« ساخت سد گاشمار خواست به‌حق و اصلی شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان است.»
مبلغی، افزود:« در سفرهای رییس‌جمهور رییسی و رییس مجلس شورای اسلامی آقای قالیباف بر تسریع ساخت این سد به‌عنوان یک مصوبه‌ی اصلی تاکید کرده‌اند‌.»
وی، ادامه داد:« در سفر رییس‌جمهور به همراه وزیر نیرو از سد گاشمار بازدید کردیم. من در این بازدید بحث عدالت را مطرح کردم.»
مبلغی، افزود:« پس از آن، همواره پیگیر ساخت سد بوده‌ام، چه در نطق‌هایم در مجلس و چه با نامه و…»
نماینده‌ی کوهدشت و رومشکان، تصریح کرد:« آقای هنربخش مجری سد که همواره با او در تماس هستم، معتقد است کارهایی انجام شده. برای من از این کارها عکس می‌‌فرستد ولی من روند اجرای سد را کُند می‌دانم و اعتراض دارم.»
وی از نوشتن نامه‌ای به قالیباف مبنی بر این‌که هنوز سد آن‌گونه باید و شاید فعال نیست، خبر داد و تصریح کرد:« در این نامه خطاب به آقای قالیباف گفته‌ام؛ به‌رغم تاکید شما بر تسریع ساخت سد گاشمار، هنوز به آن صورت فعال نیست و در روند اجرای آن تعلل مشاهده می‌شود.»
نماینده‌ی شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان، افزود:« بنابراین از آقای قالیباف خواسته‌ام تا بر وزارت نیرو فشار بیاورند که ساخت این پروژه‌ی مهم و حیاتی را بیش از این به تاخیر نیندازند.»

مشکل کجاست؟
وی در پاسخ این پرسش سیمره که گیر کار کجاست و چه کسانی در برابر گاشمار سد می‌بندند، به روشنی چیزی نگفت اما تلویحاً از فحوای کلام ایشان می‌توان پی برد که افرادی در بدنه‌ی وزارت نیرو هستند که سنگ‌اندازی می‌کنند و روند اجرایی سد گاشمار را پس از ۱۵ سال در هاله‌ای از ابهام قرار داده‌اند. این افراد حتا رییس‌جمهور، استاندار و نمایندگان را دور می‌زنند و به قولی دنبال نخود سیاه می‌فرستند.
حجت‌الاسلام محمدرضا مبلغی، گفت:« وزارت نیرو می‌گوید کار مطالعه‌ی سد در حال اتمام است. این در حالی است که سال گذشته در دیداری که با وزیر نیرو داشتم، کارشناسان این وزارت‌خانه به من گفتند کار مطالعه‌ی سد باید انجام شود. من گفتم چهل سال است در مطالعه‌ی این سد به نتیجه‌ای نرسیده‌اید؟ مطالعات برای چیست؟»
به‌راستی این‌ها کیستند که زورشان به رییس‌جمهور می‌چربد؟ همین کارشکنی‌هاست که نارضایتی‌های عمومی را دامن می‌زند! این افراد گوششان بدهکار هیچ‌کس نیست.
از آن روزی که نامی مجعول بر گاشمار نهادند، ساخت سد نیز در یک پروسه‌ی اداری پیچ در پیچ و در هزار توی بروکراسی اداری گم شده است.
مردم لرستان به ویژه شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان از مسئولان ارشد استان می‌خواهند یک‌بار برای همیشه به داستان پر از راز و رمز معشوره پایان دهند و برای مردم شفاف و روشن بگویند، آیا ساخت این سد تنها در حد یک شعار است یا عملی می‌شود؟

*هرگونه برداشت و تلخیص از مطالب این تارنما بدون ذکر منبع ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

نویسنده : دکترکیانوش رستمی | سرچشمه : سیمره646(15 آبان 401)
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.