توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Thursday, 4 July , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۳ - 28 ذو الحجة 1445
شناسه خبر : 9781
  پرینتخانه » فرهنگی, لرستان پژوهی تاریخ انتشار : ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸ | | ارسال توسط :

معرفی محوطه‌ی مقدس شاه بلوران

معرفی محوطه‌ی مقدس شاه بلوران
اين محوطه منسوب به عارف نامدار «شا‌خُوَشين(شاه‌خوشين) است كه در دست‌نوشته‌ها و متون تاريخي به شا‌خُوَشين لرستاني شهره است.‌

اين اثر محوطه‌اي است روباز شامل صحن بزرگ‌تر مياني، صحن ورودي (به شكل پيوسته با صحن بزرگ در جبهه جنوب خاوري)، صحن جبهه شمال باختري و صحن كوچك باختري. دو صحن اخير با اندكي فاصله از صحن‌هاي به هم پيوسته مياني و ورودي قرار گرفته‌اند. صحن بزرگ مياني شامل آرامگاه فردي از بزرگان فرقه‌ الحق(اهل‌حق) به نام آقا ميرزا‌حسن مشعشعي و دو مقام يا جايگاه به نام دو تن از مقدسين‌ اين گروه است. صحن شمال باختري به نام دلدل اسب اميرامومنين(ع) نامبردار و صحن ديگر موصوف به گاكَلِين است. صحن گاكلين ويژه ذبح گاو و آماده‌سازي نذروات است. صحن‌ها به وسيله ديواره‌هايي با ساختمايه سنگي به گونه خشكه‌چين،‌ در كمال بي‌پيرايگي ساخته شده‌اند.

 

 

 

در اين صحن‌ها جايگاه‌هايي براي برافروختن آتش تعبيه شده‌است. بلنداي ديواره‌ها برگرفته از پستي و بلندي زمين از ۵/. تا ۲متر است. همه ساله پيروان زيادي از ‌فرقه اهل‌حق، براي زيارت و انجام برخي از مناسك به اين مكان مي‌آيند‌. اوج اين زيارات در اول ‌فصل زمستان است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اين آيين به مدت يك هفته برگزار و هر شب آن به نامي خاص شهره و داراي مناسك ويژه‌اي است. نام اين شب‌ها به ترتيب از قرار ذيل است. شو‌مُردَل (شب مردگان يا شب‌نيت)، شير‌قوتي‌، شب پادشاه، شب كامريجو، پير‌موسي، قلم‌زرين، كَمچَه‌ليس.

نویسنده : محمد محمدی اصل | سرچشمه : سیمره‌ی 590 (هشتم شهریور 1400)
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.