توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Sunday, 7 July , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ - 1 محرم 1446
شناسه خبر : 10566
  پرینتخانه » تاریخی, لرستان پژوهی تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۹:۳۷ | | ارسال توسط :

معرفی آرامگاه مايي‌صالح

معرفی آرامگاه مايي‌صالح
آرامگاه مهدي‌صالح كه مردم منطقه، مِايي‌صالحش مي‌خوانند؛ درپيش‌كوه لرستان‌فيلي و در محدوده‌ی شهر ماژين از توابع استان ايلام قرار دارد.

اين آرامگاه‌ از زيباترين و فني‌ترين بناهاي تاريخي در سراسر لرستان‌فيلي است. سبك معماري بنا به سده‌هاي ۶ تا ۸ قمري (دوره‌ي حكومت اتابكان لر هم‌زمان با دوره‌ی سلجوقيه تا تيموريان) باز مي‌گردد.

بنا به گزارش حميد ايزدپناه در دهه‌ی ۵۰ خورشيدي هم‌چنان پابرجا بوده است. ايشان در گزارشي مفصل نسبت به آغاز ويراني آن هشدار مي‌دهند. (‌ايزدپناه، ج‌۱‌، ۱۳۵۰ : ۴۸۹-۴۹۳) شوربختانه اين گزارش مورد توجه مسئولين قرار نگرفت. در سايه اين بي‌توجهي‌ها ‌‌بخش‌هاي عمده بنا تخريب شد.
آن‌چه امروز از اين اثر باقي‌مانده شامل يكي از ديواره‌ها و بخش‌هايي از داغي تاق و گنبد (تك‌پوسته) فضاي تدفين و قسمتي از ديواره دالان ورودي و تاق به كار رفته در آن است. آرامگاه پيش از تخريب، شامل فضاي چهارگوش گنبدخانه در دو طبقه (سرداب در تراز زير زمين و فضاي گنبدخانه بر روي آن) و دالاني ورودي بوده‌است. فضاي گنبدخانه داراي چهار پيلك (نيم‌ستون آجري) در زواياي بيروني است. روش ‌گوشه‌سازي و اجراي گنبد نيز منحصر به فرد است.


در زواياي داخلي بنا در چندين رديف، مقرنس‌هاي آجري بسيار نغزي به گونه‌اي سراسري اجرا شده است. بدين ترتيب فضاي هندسي مربع گنبدخانه به دايره نزديك و از آن پس، گنبد آجري بنا با مهارت تمام اجرا شده‌است. در بناي آرامگاه آرايه‌هاي آجري و گچ‌بري بسيار زيبايي به كار رفته است‌. ساخت‌مايه مورد استفاده در آرامگاه تركيبي از سنگ در شالوده و كرسي چيني ديوارها (تا اندازه برف‌انداز)، آجر در ديوارها و گنبد است. به گزارش محمود ميرزا‌ در آن زمان بخشي از ماژين جز مناطق گرمسيري ‌حسنوندها بوده‌است. برخي روايات شفاهي بر اين مسئله تاكيد مي‌كنند. اكنون اين ناحيه محل سكونت برخي از طوايف بالاگريوه و بيرانوند است.

نویسنده : محمد محمدی‌اصل | سرچشمه : سیمره598(6آبان‌ماه1400)
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.