توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Thursday, 4 July , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۳ - 28 ذو الحجة 1445
شناسه خبر : 11295
  پرینتخانه » تاریخی, لرستان پژوهی, یادداشت تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳ | | ارسال توسط :

معرفی آرامگاه كاشرف

معرفی آرامگاه كاشرف
كاشرف ناحيه‌ای است در دامنه‌هاي كوه‌كلا واقع در ناحيه بالاگريوه، منطقه‌ی پاپي. اين منطقه در 50 كيلومتري جنوب خاوري خرم‌آباد قرار گرفته است.

محوطه‌هاي تاريخي پيش از اسلام در اين منطقه فراوان به چشم مي‌خورند.
اين ناحيه با عنايت به هم‌جواري با دو پايتخت مهم اتابكان‌لر، شابرخواست (خرم‌آباد) و گريت در دوره اسلامي، داراي اهميت بوده است. در يكي از چند گورستان كهن كاشرف، آثار ويرانه‌هاي بنايي آرامگاهي به چشم مي‌خورد كه «سآ‌ِوّدِي» خوانده مي‌شود.

ويرانه‌هاي آرامگاه مشهور به سآ‌ِوّدِي كاشرف۱ عكس: سعيد صادقي پاپي

مردم كاشرف اين بنا را آرامگاه پيري روشن‌ضمير و مقدس مي‌نامند. برخي از پژوهش‌گران را عقيده بر آن است كه، آرامگاه اين گورستان تاريخي محل دفن سيف‌الدين رستم، ‌فرمان‌رواي نامدار لر در آغاز سده هفتم هجري است. (‌ايزدپناه، ج‌۲‌، ۱۳۵۰‌: ۱۵۸) اين گفته تا حدودي پذيرفتني است. چه برخي گزارش‌هاي تاريخي نزديك به آن دوره، كشته شدن سيف‌الدين رستم فرزند نورالدين و برادر‌زاده سر دودمان سلسله لري اتابكان، شجاع‌الدين خورشيد را به صراحت منطقه كو‌كلا ثبت كرده‌اند. (مستوفي،۵۵۴:۱۳۶۲) و (نطنزي،۵۵:۱۳۳۶) هم‌چنين در زبان مردم لر گاهي واژه‌ها را شكسته و نام‌هايي مانند سيف‌الدين را به صورت كوتاه شده «سآودي» و‌«سي‌ودي» تلفظ مي‌كنند. اين بنا دست‌كم از پايان دوره‌ی قاجار به صورت مخروبه‌اي درآمد.

پی‌نویس:
۱-در زمينه‌ی تصوير منطقه چناركُل و سه بلندي از رشته‌كوه كوكلا ديده مي‌شوند. قله سمت چپ سِه كُررو (سه‌قله به عنوان بلندترين نقطه‌ی كوكلا)، در ميانه تصوير قله گِهَر‌كوكلا و در جانب ‌چپ بلندي‌هاي سيرَك ديده مي‌شوند.

نویسنده : محمد محمدی‌اصل | سرچشمه : سیمره604(22آذرماه1400)
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.