توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Sunday, 7 July , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ - 1 محرم 1446
شناسه خبر : 14830
  پرینتخانه » اجتماعی, پیشنهاد سردبیر, یادداشت تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۸ | | ارسال توسط :

مانور انقلابی بازگشایی مدارس لرستان

مانور انقلابی بازگشایی مدارس لرستان
این روزها متولیان نظام تعلیم و تربیت کشور تمام توان خود را برای برگزاری جشن «مهر و مدرسه» و بازگشایی کانون‌های شور و شادی کودکان و نوجوانان به‌کار گرفته تا پس از دو سال دوری شاگردان و معلمان از حضور فیزیکی در مدارس بتوانند صمیمانه و مهرورزانه در کنار هم قرار گیرند و مشق زندگی و یاد دادن و یادگیری را بیاموزند!

و اما در لرستان جامعه‌ی آموزش و پرورش آن با جمعیت پرسنلی نزدیک به ۲۸ هزار نفر «بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ مدیر و معاون (اجرایی، آموزشی، پرورشی و معاون دبیر و مدیر آموزگار) و ۱۸۰۰نفر نیروی ستادی» ناظر و حاضر درون آن در مانور انقلابی  بازگشایی مدارس آماده‌ی فعالیت هستند؛ اما باید گفت: آن‌چه که «مهر و مدرسه» و آموزش و پرورش را در این استان طی دهه‌های گذشته تا کنون به حاشیه و انزوا و انحطاط کشانده مداخلات نمایندگان مجلس، تعبد و عدم مقاومت مدیران کل و ناتوانی آنان در برابر زیاده‌خواهان و عوامل برون‌سازمانی و یا توافقات و معاملات پشت پرده در این نهاد فرهنگی – تربیتی بوده و هست!

اینک پس از وقفه‌ی دو ساله، مانور انقلابی بازگشایی مدارس با محوریت و مدیریت  فردی سرپرست فعلی اداره‌کل «با خزان مدیریتی گسترده‌ی کارکنان ستادی و مدیران، معاونین و مدیر آموزگاران مدارس» طی اقدامی جهادی و پیش از آغاز جشن مهر و مدرسه تحت شعاع قرار گرفته و در حال اجراست؛ گرچه تغییر و جایگزینی را امری مطلوب و پویا و انکارناپذیر باید به شمار آورد، اما باید گفت الزاما هر نوع تغییر و تحول فله‌ای و اتوبوسی و بر مبنای تصمیمات احساسی نمی‌تواند مطلوب و ارزشمند باشد!

تغییر و عزل و نصب‌های چند هزار نفری نیروهای ستادی و مدیران و معاونین مدارس از مرکز گرفته تا دورترین نقاط مناطق محروم استان، آن هم از جانب سرپرست محترم اداره‌کل آموزش و پرورش که هنوز وزارت و شخص جناب وزیر در انتصاب قطعی ایشان دچار تردید هستند، نمی‌توان اقدامی صد درصد تحول‌گرایانه و تغییر از نوع نگاه مثبت به حساب آورد!

کسب رتبه‌ی سی‌ام آموزشی و اخطار زرد به متولیان آموزش و پرورش، افت شدید تحصیلی، به‌کارگیری بیش از حد نیروهای نهضت سوادآموزی و پیش‌دبستانی و شرکتی‌ها و تبدیل وضعیت سرایداران به معلم دبیر و در انزوا قراردادن فرهیختگان دغدغه‌مند در درون این سیستم طی سالیان سال تا کنون آموزش و پرورش لرستان را انگشت‌نمای عام و خاص در این کشور و بعضاً در گستره‌ی جهانی معرف بوده است!

بارها معدود معلمان دل‌سوخته در برابر مداخله‌گران برون‌سازمانی اعم از نمایندگان و وکلای زیاده‌خواه و پدرسالاران کاسب‌کار در آموزش و پرورش مبارزه و مقاومت کردند تا صرفاً در جایگاه حقوقی خویش و نقش نظارتی‌شان عمل کنند؛ اما افسوس و هزاران افسوس که قاطبه‌ی مدیران کل انتصابی همواره میز و منصب را بر «عزت» نفس خویش ترجیح دادند و عملاً آموزش و پرورش را به اربابان قدرت واگذار تا لرستان در تمامی شاخص‌های علمی رتبه‌های پایانی کشوری را کسب و همواره رها شده و بدور از نگاه مثبت متولیان وزارت مربوطه باشد!

هم‌چنین بخش دیگری از علل و عوامل این اضمحلال و انحطاط آموزشی و علمی محصول«سکوت فرهنگیان» و معلمانی است که جبن و ترس بر روح و جسم‌شان قالب و سایه افکنده و همواره مدح و ثنای صاحبان قدرت را بر فرهنگ و آموزش ترجیح داده و قربانی شدن دانش‌آموزان و علم و دانش را راه آرام زندگی و کسب لقمه نانی دانسته‌اند!

این روزها مردان مدعی جهادی و انقلابی‌گری و دارای غیرت ابوالفضلی(ع) و اهل حفط منزلت و کرامت انسانی   سکان تعلیم و تربیت را به دست گرفته و خود را خادم محرومان و مستقل از مداخله‌ی گروهای محفلی و نمایندگان دانسته و نوید «عزتمندی» دستگاه تعلیم و تربیت را در بوق و کرنا کرده‌اند در حالی‌که طی این مدت اقداماتی ابهام‌آمیز وجود دارد که هر معلم شجاع و آزاده و عدالت‌محور و منصف با هر ایده و اندیشه‌ای را تاب نمی‌آورد که چشمان خویش را بر روی حقیقت‌های تلخ و واقعیت‌های شفاف رخ داده در این حوزه‌ی تربیتی ببندد و یا این حرکات انتحاری و انفجاری را در جهت توسعه و رشد آموزشی و پرورش کودکان و فراگیران لرستانی قلمداد کند!

برخی از این اقدامات و تصمیمات عبارت اند از:

– میزان آمار باور نکردنی از تغییر مدیران مستقل (آموزشی، اجرایی، پرورشی و معاون دبیر و مدیر آموزگار) و نیز نیروهای ستادی اعم از کارشناس و کارشناس ارشد و روسای ادارات که طی دوره‌ی ۴ ماهه‌ی فعلی عزل شده‌اند! (انتظار می‌رود روابط‌عمومی اداره‌کل آماری از این تغییرات را در سطح استان ارائه دهد، تا موجب تنویر افکارعمومی و شفافیت عملکرد جناب سرپرست وقت باشد!)

-در جامعه‌ی معلمان ورزشی استان که بالغ بر ۱۵۰۰ نفر و عمده‌ی آنان دارای مدارک تحصیلات عالیه دکترای تربیت‌بدنی و عنوان‌های قهرمانی ملی و جهانی هستند؛ چگونه جناب سرپرست اداره‌کل از نیروی‌های غیرتخصصی و فاقد دانش ورزشی استفاده نموده‌اند؟

-مداخله نیمی از نمایندگان محترم در چینش و عزل و نصب‌های فرهنگیان را چگونه می‌توان حرکتی مستقلانه و بدون فشار، انقلابی، جهادی و گامی در جهت شکوفایی و توسعه‌ی آموزش و پرورش تلقی کرد؟

-وجود برخی افراد بازنشسته در اطراف و اکناف میز سرپرست که گاهیً نقش نیروی فشار بازی می‌کنند!

-وجود اخبار و روایات و گفتمان‌هایی مبنی بر طایفه‌گرایی نه اقدام در مسیرشایسته‌سالاری و اصول‌گرایی.

-بر این اساس و باتمام وجود و به عنوان معلم دردآشنای با فرهنگ و تعلیم و تربیت، دعوت جناب عزتی، سرپرست موقت اداره‌‌کل آموزش و پرورش را برای مشاوره و گامی در راه نجات این سازمان پذیرا هستم!

نویسنده :   مظفر امیدی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.