توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Tuesday, 2 July , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳ - 26 ذو الحجة 1445
شناسه خبر : 9392
  پرینتخانه » ورزش تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۹ | | ارسال توسط :

عملکرد قابل قبول خیبر در نخستین سال حضور در لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور

عملکرد قابل قبول خیبر در نخستین سال حضور در لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور
در کوتاه‌ترین و جامع‌ترین توصیف فوتبالی برای عملکرد تیم خیبر خرم‌آباد در لیگ دسته اول فوتبال باشگاه‌های کشور، با قاطعیت باید عملکرد این تیم را مثبت و قابل احترام محسوب کرد.

در شرایطی که تیم خیبر برای حضور در مسابقات لیگ دسته دوم باشگاه‌های کشور در حال آماده سازی بود، با خرید امتیاز تیم اروند خرمشهر و تنها یک هفته مانده به آغاز مسابقات لیگ یک، با تفکرات تاکتیکی امید روان‌خواه گام به این رقابت‌های سخت و فرسایشی گذاشت.

روانخواه با سیستم ۴،۲،۳،۱  و بازی‌سازی توسط دروازه‌بان و مدافعان فصل را آغاز کرد. ریسک بازی رو به عقب در چند بازی گریبان امید روان‌خواه را گرفت. اشتباهات عجیب و کمرشکن دروازه‌بان خیبر، در شرایطی که پیروزی در مشت این تیم بود، تساوی و باخت را در پرونده کادر فنی خیبر ثبت کرد.

از هفته پنجم به بعد، عبدالله ویسی جایگزین امید روان‌خواه در خیبر شد. ویسی نیز با همان سیستم ۴،۲،۳،۱ تیمش را ارنج می‌کرد، با این تفاوت که اجازه بازی رو به عقب و ریسک در زمین خودی را ممنوع کرد.

عبدالله ویسی با کوله‌باری از تجربه و وعده‌ی صعود بر روی نیمکت خیبر نشست. خیبر که در مجموع از نظر معادل قد و قامت نسبت به دیگر تیم‌ها، با مشکل مواجه بود. در اکثر مسابقات نیم‌فصل اول، تسلیم توپ‌های هوایی از کناره‌ها به خصوص در تیر دوم و سوم شد.

بازیکنان خیبر به‌رغم این‌که با تمام وجود می‌جنگیدند، اما شرایط فنی فردی و ذهنی بازیکنان و به اصطلاح فوتبالی‌ها، جور نبودن جنس این تیم، قدرت بازی پایاپای با حریفان تا دندان مسلحی چون: مس کرمان، بادران، هوادار، شاهین بوشهر، پارس جم، استقلال خوزستان، فجر سپاسی شیراز را از این تیم گرفته بود.

نیم‌فصل دوم دکتر مسعود عبدی مالک خیبر  با بسیج تمام امکانات لازم، هفت بازیکن باتجربه و کارنامه دار را با نظر سرمربی جذب کرد. اردوی ۱۰ روزه با بهترین شرایط در کردان کرج، یک تیم خوب و منسجم را برای نیم فصل دوم آماده کرد.

شروع نیم فصل دوم رویایی خیبر، با پیروزهای متوالی در لیگ و جام حذفی، یک بهار فراموش نشدنی را برای فوتبال لرستان رقم زد. بردهای پر گل و بالا آمدن خیبر در جدول رده‌بندی،  از نماینده فوتبال لرستان یک تیم باشخصیت و زهر دار ساخته بود، تیمی که نامش لرزه به اندام بازیکنان دیگر تیم‌ها می‌انداخت.

روند رو به رشد خیبر در اواخر فصل و در حساس‌ترین شرایط، متوقف شد. از دست دادن امتیازهای حیاتی به مرور خیبر را از جمع تیم‌های مدعی صعود دور کرد. بی تردید در چند بازی بدشانسی و بی دقتی بازیکنان در نواختن ضربات آخر، افت روحی روانی بازیکنان و بی‌انگیزگی، طلایی‌ترین بخت صعود به لیگ برتر را گرفت.

اگر بخواهیم واقع‌بینانه پازل یک صعود را کنار هم بچینیم، باید به این نکته اشاره کرد که: خیبر فقط در نیم فصل دوم و در یک شرایط عادلانه (از نظر بازیکن هم‌طراز) تیم بود.

برای صعود، شما باید در نیم فصل اول نیز، امتیازهای لازم را جمع کرده و بدانید که امکان پذیر نیست شما تنها با یک نیم فصل دوم و پیروزی در هشتاد درصد بازی‌ها، مجوز صعود را به دست بیاورید. قطعا در یک لیگ فرسایشی امکان افت تیم و از دست دادن امتیاز متصور است، و این باور که بتوان در ۸۰ درصد بازی ها پیروز شد، امری بسیاری سخت و تقریبا محال است.

در دو هفته‌ی انتهای لیگ عبدالله ویسی که صعود را از دست داده بود، جای خود را به محسن عاشوری داد.

عاشوری که از مربیان سالم، باشخصیت و بادانش فوتبال ایران محسوب می‌شود، دو هفته مانده به اتمام لیگ بر روی نیمکت خیبر نشست. این تصمیم به این دلیل اتخاذ شد، تا قبل از رویارویی با ملوان بندرانزلی در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی، سرمربی از تیم و بازیکنان خود شناخت کافی پیدا کند.

با تمام فراز و فرودها و در مجموع، خیبر در نخستین سال حضور در لیگ دسته اول فوتبال باشگاه‌های کشور، نتایج مطلوب و قابل دفاعی کسب کرد. تیمی که پنج هفته مانده به اتمام لیگ از شانس های صعود محسوب می‌شد، بی‌گمان از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است.

دکترمسعود عبدی مالک خیبر، مصمم و جدی‌تر از قبل، برای ساختن یک تیم خوب که از همان ابتدای فصل برای صعود بجنگد، برنامه‌های خود را آغاز کرده است. هواداران پرشمار خیبر نیز بی‌صبرانه برای دیدن یک خیبر جدید و مدعی، منتظر شروع فصل جدید خواهند نشست.

 

رضا طولابی

نویسنده : رضا طولابی | سرچشمه : سیمره
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.