توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Sunday, 7 July , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ - 1 محرم 1446
شناسه خبر : 16228
  پرینتخانه » فرهنگی, یادداشت تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۹:۰۶ | | ارسال توسط :
به مناسبت چاپ کتاب «حافظه‌ی آهنگین زاگرس»

علی‌رضا نادری، هنرمندی مردمی…

علی‌رضا نادری، هنرمندی مردمی…
در دهه‌ی چهل و پنجاه، موسیقی لرستان جایگاه ویژه‌ای در میان موسیقی سایر اقوام ایرانی باز کرد. در این عرصه، زنده‌یاد رضا سقایی، زنده‌نام حشمت‌الله رشیدی، محمد جانی کبودی و استاد علیرضا نادری چهار هنرمندی بودند که به این موسیقی، غنا بخشیدند.

از میان آن جمع، علی‌رضا نادری صاحب سبک ویژه‌ی خود بود، در سُرایش شعر برای موسیقی و ترانه‌ها، دستی داشت و ترانه‌های او برگرفته از کار و زحمت عامه‌ی مردم بود.
علی‌رضا نادری شناخت کاملی از کار و زحمت عامه‌ی مردم داشت و همین هم ویژگی خاصی به سبک اجرای ایشان داد، این سبک از آهنگ و موسیقی، بیش‌تر مورد پسند مردم قرار گرفت.
وی بیش‌تر آهنگ‌ها و ترانه‌ها را خود می‌ساخت و چون، شعر و ترانه با هم آمیخته می‌شد، ترانه‌های ایشان دارای جاذبه‌ی خاصی می‌شدند.

 


چند سال پیش در خدمت استاد زنده‌یاد «حمید ایزدپناه» بودم، بحثی از موسیقی لرستان پیش آمد، وی فرمودند:« موسیقی لرستان باید تم مایه‌اش برگرفته از موسیقی سنتی لرستان باشد. به همان سبک و سیاق که رواج داشته است، در نوآوری هم باید آهنگ‌های لری فراموش نگردد، اشعار و ابیات عجق وجق و آهنگ‌های من‌درآوردی نباید جای موسیقی لری را بگیرد.» وی هم‌چنین گفت:« خوانندگان از جمله علی‌رضا نادری، رضا سقایی، حشمت رشیدی، محمدجانی‌کبودیان(مدبر) از چنین ویژگی‌هایی برخوردارند. به همین سبب آهنگ‌ها و ترانه‌های آن‌ها بیش‌تر از سایر خوانندگان این دیار محبوب‌تر است.»
سال‌ها پیش کمیته‌ی فرهنگی لرستانی‌های مقیم تهران را عهده‌دار بودم، چندباری از علی‌رضا نادری دعوت کردیم تا در جمع لرستانی‌های تهران‌نشین به هنرمندی بپردازد، هربار با کمال میل و بدون چشم‌داشت مالی در جمع ما حاضر می‌شد و به اجرای موسیقی می‌پرداخت. آن اجراها باعث خشنودی و خوش‌حالی مردم حاضر در آن سالن می‌شد.
متاسفانه استاد نادری به علت شرایط زمانه مجالی برای ارائه بیش‌تر و بهتر کار هنری خود نداشتند در حالی که می‌توانست آهنگ‌ها و ترانه‌های بهتر و بیش‌تری به اهل ذوق و هنر مردمان لرتبار و سایر اقوام ایرانی عرضه کنید.
استاد نادری همواره این‌جانب را مورد لطف و مرحمت خود قرار داده است و به طور مکرر با این جانب در تماس بوده و هستند.
من به نوبه‌ی خود از این که استاد نادری در عرصه‌ی موسیقی لرستان توانست در رشته‌ی کاری خود چندین اثر ماندگار در حوزه‌ی موسیقی به مردم تقدیم نماید از ایشان سپاس‌گزاری می‌کنم و افسوس می‌خورم که این هنرمند بزرگ نتوانست آن طور که مشتاق و مایل این رشته از هنر مردمی بود به آن جا و جایگاه برجسته برسد.
گرچه بحمدالله تا اندازه‌ای در این عرصه، صاحب نام و نشان ویژه‌ای شد و همه‌ی مردم با نام و نشان ایشان را می‌شناسند و او را هنرمندی یکتا و صاحب سبک موسیقی خاصی می‌شناسند.
آن‌طور که پیداست بسیاری از هنرمندان سایر اقوام از آهنگ‌ها و ترانه‌های استاد نادری به علت عدم اجرای دقیق و کامل قانون کپی‌رایت در مملکت ما استفاده کرده‌اند که به نوعی لطمه‌ی زیادی به آثار ایشان وارد کرده است.
در همین راستا، استاد نادری هیچ‌گاه در جهت احقاق حق قانونی خود برنیامد و زحمات فراوان ایشان مورد دست‌مایه‌ی دیگران قرار گرفت. حال استاد نادری با همه‌ی شیفتگی و علاقه‌ی وافر در عرصه‌ی هنر موسیقی به نوعی سکوت کرده است.
جا دارد مسئولان و متولیان عرصه‌ی فرهنگ و هنر به نوعی از این هنرمند مردمی قدردانی نمایند تا حق هنرمندی ایشان ادا شود که بحق، شایسته‌ی این کار است.
باشد که چنین عملی هرچه شایسته‌تر و بایسته‌تر در حق وی انجام بگیرد به امید سلامتی برای استاد نادری.

 

*هرگونه برداشت و تلخیص از مطالب این تارنما بدون ذکر منبع ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

نویسنده : علی‌مردان عسکری‌عالم | سرچشمه : سیمره656(8 بهمن ماه1401)
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 2
  1. امیر :
    ۰۲ فروردین ۰۲

    این نقدیست نسبت به جناب اقای عسگری عالم لطفا منتشرش کنید
    متسفانه ایشون دچار لر گرایی افراطی شده
    جوری که اگر از ایشان بپرسید لر است یا لک ، جواب میدهد لر
    حال من کاری ندارم که هر کس هرچه میخواهد باشد ، باشد .
    ولی ایشون در نوشته هایشان به نا حق کاملا لر گراینه عمل میکنند
    چنانکه مثلا نوشته اند ستره لباس مردمان لر
    که همین نوشته دستاویزی برای پان لر ها میشود ، حال اینکه شال و ستره لباس محلی مردم لک است ، نه لر

  2. امیر :
    ۰۲ فروردین ۰۲

    البته لازم به ذکره که کاملا نسبت کار های ایشان قدر دان و متشکریم
    چنین افرادی در حوضه فرهنگی منطقه انگشت شمارند
    ولی اون ایرادی که نسبت به ایشون گرفتم (لر گرایی) کاملا درست است

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.