توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Thursday, 4 July , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۳ - 28 ذو الحجة 1445
شناسه خبر : 7958
  پرینتخانه » طنز, یادداشت تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱ | | ارسال توسط :

شورای شهر و ماشین زمان سرقتی!

شورای شهر و ماشین زمان سرقتی!
تقریباً هر چهار سال یک‌بار دم‌دمای عید که فصل بهار بدون نیاز به برجام، مذاکره با غرب و یا بستن با کدخدا به وعده‌هایش عمل می‌کند و شکوفه‌های سفید و بنفش را به عنوان نخستین قاصدان مورد اعتماد و وثوق، راهی باغات و بساتین می‌‌کند، ما متوجه می‌شویم بزنم به تخته، شهر چقدر فرهیخته، دکتر، مهندس، متخصص، استاد، دانشمند، کارشناس، پژوهش‌گر، محقق، فعال عرصه‌های مختلف و در یک کلام چقدر آدم توانمند و با دانش دارد؟!

بله درست حدس زدید. چند گام مانده به انتخابات شورای شهر، دوستانی که دانش و معلومات‌شان قطعاً از یک کوله‌بار افزون است، با وانت‌باری از توانمندی و تجربه قصد می‌کنند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فلک را سقف بشکافند و نقل به مضمون اطلاعیه حفر چاه هم‌ولایتی ما، به آینده نقمعع (نقب) بزنند و طرحی نو دراندازند! (خدا وکیلی بعد از خواندن این کلمه تا سه روز تارهای صوتی‌ام به من بد و بی‌راه می‌گفتن…. به شما هم توصیه می‌کنم از تلفظ کلمه «نقمعع» جداً خودداری کنید!)
البته این اول بسم‌الله است و وقتی موعد تبلیغات رسمی شورای شهر فرا می‌رسد و عزیزان از اهداف و برنامه‌های فلک‌فرسا و سوفسطایی‌شان برای ساختن آرمان شهر سعدی یا اتوپیای افلاطون سخن به میان می‌آورند، آدم دوست دارد به قول نقی معمولی از خوش‌حالی زوزه بکشد و تا صندوق‌های رای پرواز کند! در حقیقت وقتی از دریای خلاقیت و ایده‌های مشعشع برای ایجاد تحول در شهر و حل معضلات شهری رونمایی می‌شود این ذهنیت در خاطرمان پدید می‌آید که دوستانی که دورنمای چنین شهر با کلاس و پیش‌رفته‌ای را برای ما ترسیم می‌کنند به ماشین زمان دست پیدا کرده‌اند و از آینده به ما سلام می‌کنند! والا به خدا…
از طرف دیگر وقتی هم به آمار دستگیری‌های اعضای شورای شهرِ بلاد مختلف نگاه می‌اندازیم، این احتمال متصور است که ماشین زمان این دوستان سرقتی است! چرا که در چند سال اخیر این تعداد دزد و مفسد اقتصادی که بر و بچه‌های اطلاعات سپاه در شوراها دستگیر کردند، عزیزان نیروی انتظامی، کیف قاپ و زورگیر دستگیر نکردند!
در پایان باید اذعان کنیم هرچند ما به توانمندی‌های کاندیداهای شورا در اجرای پروژه‌های کلان و طرح‌های کارشناسی شده، شان رجاء واثق داریم و به قول شاعر «با این همه معانی و سبک و انسجام / چشم حسود کور که جز عیب ننگرد»! ولی عجالتاً باید عنوان کنیم، راضی به زحمت در این حد نیستیم و همین که عزیزان شورای بعدی، اختلاس نکنند و آبروی هم‌شهریان خود را حفظ کنند، در مناطق جنگلی و کوهستانی برای خودشان خانه باغ غیرقانونی نسازند، آینده و زیبایی شهر را به کمیسیون ماده‌ی صد نفروشند که صدای آقای رییسی دربیاید، قبل از شروع دوره یا حتا تبلیغات شوراها، قوانین شوراها و وظایف اعضای شورای شهر را بخوانند و در اجرای قوانین، سلایق شخصی را دخیل نکنند کفایت است! خداوند تاییدتان کند…

نویسنده : وحید حاج‌سعیدی | سرچشمه : سیمره‌ی 567 (12 اسفند ماه99)
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.