توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Sunday, 7 July , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ - 1 محرم 1446
شناسه خبر : 13374
  پرینتخانه » اجتماعی, یادداشت تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۸:۲۵ | | ارسال توسط :

سوگ آبادان، اندوه ایران، علت‌ها و آوار اعتماد

سوگ آبادان، اندوه ایران،  علت‌ها و آوار اعتماد
روز دوم خرداد ۱۴۰۱ ساختمان ده طبقه‌ی تازه ساخت متروپل در آبادان فرو ریخت. آوارشدن این بنا باعث جان باختن و مصدوم شدن ده‌ها تن شد. بسیاری درسوگ عزیزان خود عزادار و وجدان‌های بیدار درایران با این اندوه بزرگ همراه شدند. این رخداد علاوه برفدا شدن جان انسان‌ها خسارت‌های مالی بالایی را به بار آورد.

وقوع این‌گونه حوادث در ایران و برخی دیگر از نقاط جهان نه برای اولین بار است و نه آخرین بار، اما آن‌چه مهم است، تفاوت در علت‌های وقوع حادثه‌ها و درس عبرتی است که باید گرفته شود. علت‌ها و درس‌های عبرتی که در کشور ما تاکنون برای تغییری بنیادی و تکرار نشدن این فجایع از سوی سردمداران و متولیان امور توجه لازم و کافی نشده است. ناکارآمدی و تداوم بحران مدیریت خود بر بحران‌ها افزوده است. بنابراین شالوده‌ی اعتماد بین دولت و ملت به دلایل گوناگون، درحال ریزش است. این ریزش اعتماد، به دست مجریان و نورچشمی‌هایی امثال عبدالباقی صاحب برج متروپل سرعت می‌یابد. سرعتی به پشتوانه‌ی روابط‌شان که وتوکننده‌‌ی هر قانون بازدارنده‌ای برای جلوگیری از تجاوز به منافع عموم است. این‌گونه افراد کسانی هستند که با فریب افکارعموی به بهانه‌ی سرمایه‌ی باد آورده‌شان از جیب ملت، در قامت چهره‌‌ی ماندگار و خیر عرض‌اندام می‌‌کننند و فرهنگ و روحیه‌ی صدقه‌پروری، ریا، دلالی را در جامعه پرورش می‌دهند. از این‌رو، اینان به فرهنگ نیکوکاری و خیرخواهانه نیروهای واقعی که در طول تاریخ ایران از جایکاه ویژه و احترام‌آمیزی نزد جامعه برخوردار بوده‌اند و هم‌چنین به دست‌آوردهای علمی اندیشمندان فنی و مهندسی و کارشناسان دل‌سوز و راستین در کشورمان آسیب‌های جدی وارد کرده و آن‌ها را به حاشیه رانده‌اند و اما به برخی از تفاوت‌ها در علت بروز این‌گونه رخ‌دادها با سایر حوادث در دیگر کشورها اشاره‌ای می‌شود:
۱- شرایط و اوضاع نامناسب جامعه که صنعت ساخت و ساز هم زیرمجموعه‌ای از آن است.
۲- برتری ارائه‌ی آمار کمیت برکیفیت؛
۳- برتری روابط آلوده به فساد بر ضوابط و قانونمندی؛
۴- عدم امنیت روانی حاکم بر جامعه و عدم ثبات در برنامه‌ریزی و قیمت‌ها که باعث عجله در صنعت ساخت و ساز بدون توجه چندانی به کیفیت شده است.
۵- استاندارد نبودن مصالح و ضعف در مهارت نیروی کار؛
۶ – عدم نظارت سالم و واقعی؛
۷- رانت‌جویی همراه با زدوبند شرکا در برخی دستگاه‌های اجرایی؛
۸ – ترجیح منافع شخصی و باندی بر منافع عمومی و …
بنابرین، تا زمانی که در بر این پاشنه بچرخد، پایداری علت‌ها و آوار بی‌اعتمادی بین دولت و ملت فارغ از وعده‌های رسیدگی چند روزه، در حال تداوم بوده و هر از گاهی به سوگ نشستن بخشی از مردم در گوشه‌ای از این سرزمین و اندوهگین کردن افکارعمومی را به بهانه‌ها و علت‌های مختلف بایستی امری اجتناب‌ناپذیر دانست.
۵ خردادماه ۱۴۰۱

نویسنده : حاجیعلی شرفی | سرچشمه : سیمره625(7 خردادماه 1401)
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.