توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Sunday, 23 June , 2024
امروز : یکشنبه, ۳ تیر , ۱۴۰۳ - 17 ذو الحجة 1445
شناسه خبر : 23930
  پرینتخانه » اقتصاد, پیشنهاد سردبیر, یادداشت تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶ | | ارسال توسط :

سد گاشِمار، هوار از این همه وعده! (آن‌چه استاندار محترم باید بداند)

سد گاشِمار، هوار از این همه وعده! (آن‌چه استاندار محترم باید بداند)
جناب استاندار؛ سپاس داریم از پی‌گیری‌های شما در مورد سد گاشمار(گاوشمار) که نمی‌دانیم چگونه نام مجعول «معشوره» بر آن نهاده شده است!

تقاضای نخست‌مان آن است که نام تاریخی این تنگه مهم و استراتژیک لرستان را به این سد برگردانید و از این به بعد در همه مکاتبات و اسناد اداری و فنی، «سد گاشِمار» جای نام مجعول و بی‌معنای «سد معشوره» را بگیرد. گاشِمار از نظر جغرافیا و فرهنگ بومی لرستان، تنگه مهمی است که اینک مجال پرداختن به آن نیست ولی مهم است که این سد دقیقاً به نام تاریخی و شناخته شده‌ی آن نام‌گذاری و به رسمیت شناخته شود. دوم آن‌که، مطابق اسناد خود دولت از جمله اسناد برنامه‌ی هفتم توسعه، شروع این سد در سال ۱۳۸۸ خورشیدی و قرار بر آن بوده است که در سال ۱۴۰۷ با همه‌ی ضمائم و سازه‌های جانبی و پایین‌دستی به‌طور کامل ساخته شده و بهره‌برداری از آن آغاز گردد. بنابراین ساخت این سد مربوط به همان سال نخست ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد است که تا توانست از آن به نفع خودش نزد مردم لرستان بهره‌برداری تبلیغاتی کرد ولی به‌رغم آن همه هیاهوی تبلیغاتی، طی ۸ سال کاری برای اجرای این پروژه انجام نشد. بنابراین اکنون ۱۵ سال است که مردم لرستان منتظر ساخت این سد هستند و سال شروع آن ۹۴ – ۹۵ نبوده است بر مبنای مصاحبه جناب‌عالی. موضوع سوم، ظرفیت این سد است. پیش‌بینی اولیه در قبل از انقلاب۷ /۱ میلیارد متر مکعب بوده است که در دوران احمدی‌نژاد صحبت ۱ میلیارد و در دوران روحانی به ۵/۰میلیارد و شاید هم کمتر کاهش می‌یابد!

جناب استاندار؛
این برای مردم لرستان قابل قبول نیست! دلیلی ندارد که از حدود ۱۲ میلیارد متر مکعب حجم روان‌آب‌های استان در سال‌های نرمال، تنها به اندازه‌ی ۲۰۰ میلیون مترمکعب توان ذخیره‌سازی داشته باشیم. آیا این تبعیض و ظلم در حق مردم لرستان نیست؟! آیا این خلاف عدالت اجتماعی و عدالت زیست محیطی و رفع تبعیض بین مناطق و استان‌های مختلف کشور نیست؟! آیا خدای بزرگ از مسئولان می‌پذیرد که سهم استان پایین‌دست ما از مصرف آب کشاورزی کشور ۱۷ درصد (حدود ۱۵ میلیارد متر مکعب) و استان قرار گرفته در شرق لرستان ۶ درصد (حدود ۵ میلیارد متر مکعب) و سهم لرستان ۳/۱ درصد (حدود۰۵/۱ میلیارد متر مکعب) باشد؟! وجدان بشری می‌پذیرد که استان‌های جنوب و شرق لرستان به ترتیب ۸۰ و ۵/۸۶ درصد اراضی‌شان آبی و متوسط کشوری هم ۶۰ درصد وانگهی این درصد در لرستان پرآب تنها ۲۷ درصد باشد؟!
نمی‌خواهیم حساب و کتاب این ظلم و بی‌عدالتی را اکنون با شما بکنیم بلکه، آن‌چه حالا باید وجهه همت و سعی شما باشد آن که به کمتر از ۱ میلیارد متر مکعب برای ظرفیت سد گاشمار رضایت ندهید. ۱۵۰ هزار هکتار زمین دیم و تشنه و مرغوب شهرستان‌های کوهدشت، چگنی و پل‌دختر منتظر آب این سد هستند.

جناب استاندار؛
چرا نباید کوهدشت و رومشکان و پل‌دختر لرستان، خوزستان و دشت مغان دوم کشور از نظر تولید زراعی و باغی و دامی و صنایع جانبی باشند؟! منظور آن‌که، ظرفیت ۵۰۰ میلیون متر مکعب و شاید هم کمتر برای سد گاشمار تحول چشم‌گیری از نظر توسعه‌ی استان و هم‌چنین تولید اقلام مورد نیاز و وارداتی کشور به حساب نمی‌آید. تقاضا آن است که ظرفیت سد حداقل ۱ میلیارد متر مکعب باشد که دست کم بتوانیم ۱۰۰ هزار هکتار را آبی کنیم.
و بالاخره موضوع آخر، کسب مجوز ماده‌ی ۲۳ و تعیین تکلیف اعتبار مورد نیاز است که بدان اشاره کرده‌اید و در جدول پیش‌بینی اعتبار برنامه هفتم هم آمده است. مطلع‌اید که همان چندرغاز سال ۱۴۰۳ را منوط به اخذ مجوز ماده‌ی ۲۳ تا پایان شهریور کرده‌اند. معلوم است که خود وزارت نیرو هم در ۱۵ سال گذشته تمایلی به کسب این مجوز نداشته است وگرنه، با تکمیل مدارک و توجیه برنامه و بودجه، سال‌ها پیش می‌توانست این جواز را برای این سد کسب کند. این که در برنامه هفتم قید شده است که تنها ۱۰ درصد از بودجه کلان مورد نیاز ساخت این سد از منابع عمومی است هم خود قوز بالا قوزی است که نیازمند پیدا کردن سرمایه‌گذار و…است.
در هر حال، رو به راه کردن کار و بار این سازه‌ی مهم آبی لرستان همت ویژه‌ای می‌طلبد که امیدواریم در جناب‌عالی وجود داشته باشد. این را هم بدانیم که احداث سد گاشِمار مطابق آن چه معروض داشتیم علاوه بر عواید استانی می‌تواند برکات زیادی هم برای مملکت داشته باشد که از جمله آن‌ها کمک شایان توجه به امنیت غذایی جامعه و کاهش واردات از بیگانگان است.

نویسنده : دکتر مراد سپه‌وند | سرچشمه : سیمره‌ی شماره‌ی 723(هشتم خرداد 1403)
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.