توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Sunday, 7 July , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ - 1 محرم 1446
شناسه خبر : 14671
  پرینتخانه » اجتماعی, یادداشت تاریخ انتشار : ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۲۴ | | ارسال توسط :

درباره‌ی حضور زنان در استادیوم آزادی

درباره‌ی حضور زنان در استادیوم آزادی
سرانجام پس از فراز و فرودهای درون‌گفتمانی مختلف از سال‌های گذشته تاکنون بر سر این موضوع که آیا زنان، به ورزشگاه فوتبال بروند یا نروند؟
 به‌صورت رسمی، دولت، بسترهای حضور زنان در بازی بین تیم‌های استقلال و مس کرمان به میزبانی ورزشگاه آزادی را فراهم کرد و بانوان هوادار تیم استقلال، این‌بار به‌صورت رسمی و قانونمند، هم‌چون مردان، تیم مورد علاقه‌ی خویش را تشویق کردند و برخی زنان نیز به خاطر رسیدن زنان به استادیوم آزادی، اشک ریختند!
مطالبه‌ی حضور زنان در استادیو‌های ورزشی فوتبال از سال‌های گذشته تاکنون یکی از مطالبات بخشی از جامعه‌ی زنان است و البته به‌سرعت به مطالبه‌ی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) از ایران هم تبدیل شد.
بدین‌روی این مطالبه هم خاستگاه داخلی و هم خارجی سازمانی(فیفا) داشت و به‌هر روی اقدام دولت را در این زمینه باید مورد حمایت قرار داد و خواستار شد که این رویکرد جدید، تداوم یابد.
ناگفته پیداست، زنان نیمی از جمعیت کشور هستند و هم‌چون مردان، دارای مطالبات و خواست‌های متنوع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی هستند.
فراموش نکنیم در تاریخ مطالعه می‌کنیم که در بسیاری از کشورهای جهان، روزگاری، زنان، حقوقی که مردان داشتند هم‌چون حق رأی، حق دستمزد برابر اقتصادی، حق اشتغال، حق تحصیل و امثالهم را نداشتند اما با سیاست‌ورزی اجتماعی، با پیگیری مطالباتشان، به حقوقی هم‌چون حق رأی، حق تحصیل، حق کار و … دست یافتند.
ما امروز شاهد هستیم در کشور خودمان هم برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، زن هستند؛ برخی مدیران کل، زن هستند و زنان دوشادوش مردان، در عرصه‌های مختلف اداری، مدیریتی، نهادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری حضور دارند.
روشن است حضور رسمی و قانونمند زنان در استادیوم‌های فوتبال هم، نوعی مشارکت‌گرایی زنان در عرصه‌های متنوع نظام اجتماعی از جمله عرصه‌های ورزشی است.
حالا توقع از فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان، آن است که زیرساخت‌های استاندارد لازم و کافی برای حضور زنان در مسابقات فوتبال را فراهم کنند.
از سوی دیگر در بخش ادبیات استادیومی محاوره‌ای نیز حضور زنان در ورزشگاه‌ها، نه‌ به‌ صورت ناگهانی بلکه به صورت تدریجی و گام به گام، فضای محاوره‌ای بین تماشاگران مرد و زن در زمینه‌ی شعارهای تشویقی تیم‌ها را فضیلانه‌تر خواهدکرد.
پس، حضور رسمی زنان در ورزشگاه فوتبال و تشویق تیم مورد علاقه‌شان را بایستی در ابعاد مختلف مرتبط با حقوق زنان، به فال نیک گرفت.
*روزنامه‌نگار
*هرگونه برداشت و تلخیص از مطالب این تارنما بدون ذکر منبع ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.
نویسنده : دکترشهرام شرفی* | سرچشمه : سیمره637(15 شهریور1401)
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.