توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Sunday, 7 July , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ - 1 محرم 1446
شناسه خبر : 11713
  پرینتخانه » طنز تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۹:۲۹ | | ارسال توسط :

جلوگيري از قاچاق سوخت و سر شيلنگي يک بار مصرف!

جلوگيري از قاچاق سوخت و سر شيلنگي يک بار مصرف!
راستش را بخواهيد ما از همان بچّگي فکر مي‌کرديم قاچاقچيان معمولاً آدم‌هاي بدخيم و خفني هستند که ظاهري مخوف و نخراشيده دارند که بسيار خطرناک هستند و با ديدن ماموران پليس هم فلنگ را بدون واشر مي‌بندند!

در مورد کالاي قاچاق هم تصور مي‌کرديم منظور همان کالايي است که توسط اسب و الاغ دست‌آموز از کوه و کمر به صورت قاچاقي و يواشکي به کشور وارد يا از کشور خارج مي‌شود. البته ظاهراً در هزاره‌ي سوم معناي کالاي قاچاق و قاچاقچي عوض شده است و ديگر نيازي به دست‌آموز کردن اسب و الاغ و قاطر نيست و روزانه‌ کلي کالا و مواد خيلي شيک و مجلسي به صورت قاچاق دارد و يا خارج مي‌شود.
شيوه‌ي برخورد مسئولان با پديده‌ي قاچاق در نوع خودش بي‌نظير است. مثلاً چند سال قبل که روزانه ۶ ميليون ليتر گازوييل به خارج از کشور قاچاق مي‌شد، مسئولان وقت جلسه‌ها و همايش‌هاي زيادي برگزار کردند و بالاخره بخش‌نامه‌اي مصوب کرده‌اند تا جلوي قاچاق سوخت را با خود اظهاري بگيرند! «بر اساس آن مصوبه خودروهايي که قصد خروج از مرز را داشتند، بايد نسبت به حجم سوخت درون باک خود فرم خود اظهاري پر مي‌کردند!»(به نقل از روزنامه‌ي جوان آن موقع الان احتمالاً ميان‌سال باشد)
ما آن روزها هرقدر چرتکه انداخيتم که چطور اين حجم گازوييل از طريق باک کاميون‌ها قاچاق مي‌شود، چيزي دستگيرمان نشد و به ناچار پذيرفتيم و قانع شديم اخبار مربوط به کشف لوله‌هاي ۱۱ و ۲۴ کيلومتري و اظهارات مسئولان راجع به تخلفات برخي مديران مياني و … ربطي به قاچاق ندارد و احتمالاً لوله‌هاي کشف شده … بگذريم …
به‌هر روي از آن‌جايي که ممکن اين شيوه‌ي مرضيه دوباره براي جلوگيري از قاچاق سوخت راه‌اندازي شود و بعد از برگشت از سفر، رانندگان موظف شوند مازاد گازوييل اظهارشده را با شيلنگ کشيده، به انبارهاي ذخيره‌سازي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي بازگردانند، چند نکته در جهت ايمني افراد پيشنهاد مي‌شود:
۱- در جريان هستيد که کشيدن سوخت از باک به وسيله‌ي شيلنگ و احتمال بلعيدن آن خطرات جانبي زيادي دارد و در صورت بروز حادثه موارد زير حتماً رعايت شود:
الف) به هيچ عنوان فرد گازوييل خورده را وادار به استفراغ نکنيد و لاواژ معده توصيه نمي‌شود، مگر اين‌که همراه با هيدروکربن‌ها ترکيبات خطرناک ديگري مانند فلزات سنگين يا حشره‌کش خورده شده باشد..
ب) خوردن يک ليوان شير توسط فرد مسموم توصيه مي‌شود.
پ) از دادن روغن زيتون و روغن‌هاي معدني پرهيز کنيد چون در صورت آسپيراسيون آن‌ها پنوموني افزايش مي‌يابد.
ت) بلافاصله فرد مسموم به اولين مرکز درماني ارجاع شود.
ث) در صورت لزوم CPR اوليه و پيش‌رفته آغاز شود.
ج) تجويز هيدروکورتيزون وريدي هم بد نيست.
در ضمن توصيه مي‌شود براي تميز کردن سر شيلنگ از دست کشيدن يا فوت کردن خودداري کرده و هر مامور حتماً شيلنگ شخصي همراه خود داشته باشد و يا مثل عزيزان قلياني از اين سر شيلنگي‌هاي يک بار استفاده کنند!

نویسنده : وحیدحاج‌سعیدی | سرچشمه : سیمره609(25 دی‌ماه 1400)
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.