توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Sunday, 7 July , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ - 1 محرم 1446
شناسه خبر : 12998
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار مهم, گفت و گو تاریخ انتشار : ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۱ | | ارسال توسط :
رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان:

 تحت فشار هیچ‌کس امکانات سلامت را جابه‌جا نمی‌کنم/ به شفافیت اعتقاد دارم/۳۰۰ میلیاردتومان از بیمه‌ها طلب داریم

 تحت فشار هیچ‌کس امکانات سلامت را جابه‌جا نمی‌کنم/ به شفافیت اعتقاد دارم/۳۰۰ میلیاردتومان از بیمه‌ها طلب داریم
رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در نشست تشریح برنامه‌های هفته‌ی سلامت این دانشگاه که عصر روز شنبه‌(هفدهم اردی‌بهشت) با رسانه‌ها برگزار شد، با بیان این‌که من به شفافیت اعتقاد دارم، اظهار داشت:« یکی از پله‌های ارتقای جامعه مسائل فرهنگی است، بسیاری از مشکلات اقتصادی ریشه در مسائل فرهنگی دارد که با این گفتمان‌ها شناسایی، حل  و باعث ارتقای استان خواهدشد.»

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در نشست تشریح برنامه‌های هفته‌ی سلامت این دانشگاه که عصر روز شنبه‌(هفدهم اردی‌بهشت) با رسانه‌ها برگزار شد، با بیان این‌که من به شفافیت اعتقاد دارم، اظهارداشت:« یکی از پله‌های ارتقای جامعه مسائل فرهنگی است، بسیاری از مشکلات اقتصادی ریشه در مسائل فرهنگی دارد که با این گفتمان‌ها شناسایی، حل و باعث ارتقای استان خواهدشد.»
دکتر بهرام دلفان در ادامه، افزود:« سلامت انسان‌ها و سیاره‌ی زمین در گرو هم است و بدون توجه به تامین سلامت کره‌ی زمین، سلامت افراد تامین نمی‌شود.»
دلفان، گفت:« اتفاق‌هایی که پیرامون ما در کره‌ی خاکی رخ می‌دهد چه مستقیم و چه غیرمستقیم روی سلامت ما تاثیر می‌گذارند.»
وی، افزود:« سیل، خشک‌سالی، ریزگردها به طور مستقیم و پسماند سموم و آنتی بیوتیک‌ها و فلزات سنگین موجود در موادغذایی به طور نامحسوس روی سلامت ما تاثیر می‌گذارند.»
رییس دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان با اشاره به این‌که بالا رفتن سلامت جامعه در گروه مشارکت سه گروه مردم، مسئولان و سمن‌هاست، گفت:« دولت وظیفه دارد سلامت و امکانات مردم را عادلانه تقسیم کند.»
دلفان، بیان کرد:« وزارت بهداشت امکانات سلامت را بر اساس شاخص‌هایی مثل میزان جمعیت تقسیم می‌کند.»
وی با بیان این‌که عدالت این است که ما به سراغ افراد نیازمند برویم، افزود:« بسیاری از افراد توان مالی و امکاناتی مانند دندان‌پزشکی را ندارند که خوش‌بختانه دانشکده‌ی دندان‌پزشکی با ارسال گروه‌های جهادی به مناطق محروم این عدالت را محقق کرده‌است.»
رییس دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان در پاسخ پرسش سیمره مبنی بر این‌که کارانه و اضافه کار کارکنان بیمارستان‌ها هشت ماه عقب افتاده است، پاسخ داد:«حقوق پرسنل را دولت پرداخت می‌کند اما در بحث کارانه‌ها تمام درآمد ما از بیمه‌هاست که متاسفانه پول ما را نمی‌دهند.»
دلفان، گفت:« نزدیک به ۳۰۰ میلیاردتومان از بیمه‌ها طلب داریم، هر زمان که پرداخت کنند ما هم کارانه‌ها را پرداخت می‌کنیم.»

توزیع عادلانه امکانات سلامت
رییس دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان با بیان این‌که تحت فشار هیچ‌کس امکانات سلامت را جابه‌جا نمی‌کنم، تصریح کرد:« هر آن چه که برای سلامت مردم ضروری باشد، انجام می‌دهیم؛ تمام امکانات سلامت بر اساس سطح‌بندی وزارت بهداشت تقسیم می‌شود.»
دلفان با تاکید بر این که خواسته‌های نا به‌ جا نباید مانع تقسیم درست امکانات سلامت شود، گفت:« رسانه‌ها باید برای مردم تقسیم‌بندی صحیح امکانات سلامت را توضیح دهند. مثلاً متخصص قبل یا مغز و اعصاب در یک روستای کوچک وقتی در مرکز استان با کمبود متخصص مواجه هستیم کار صحیحی نیست.»
وی با بیان این‌که آنژیوگرافی شهرستان الیگودرز برای ده سال پیش است، اظهارداشت:« آنژیوگرافی از آن دست امکاناتی است که باید بر اساس سطح‌بندی تقسیم شود و متخصص قلب در کنارش باشد اما متاسفانه به زور در محلی که به آن نیاز نبوده برده شده است.»
دلفان، بیان کرد:« تمام پرستاراهای ما چهار سال آموزش دیده‌اند و بعد استخدام شده‌اند و به مرور زمان در کنار پرستاران باتجربه،‌ مهارت کسب می‌کنند.»

تغییر مدیریت‌ برای اصلاح مشکلات است
وی، تصریح کرد:«نقص‌ها و مشکلاتی وجود دارد. ما به دنبال اصلاح مشکلات هستیم. تغییر مدیریت به همین منظور است.»
به گفته‌ی دکتر دلفان، نظارت بر کارت‌خوان‌های مطب پزشکان و … بر عهده‌ی اداره‌ی مالیات است و دانشگاه علوم‌پزشکی هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارد.»
وی دست‌یابی مردم به انرژی پاک را مهم دانست و افزود:« بسیاری از کشورها درصدد حذف سوخت‌های فسیلی هستند. باید استفاده از انرژی پاک(خورشید، آب و باد ) به یک مطالبه‌ی جدی تبدیل شود.»

دانشگاه‌ها باید ارتقا یابند
رییس دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان با بیان این‌که دانشگاه‌های باید به نسل چهار ارتقا یابند، تصریح کرد:« دانشگاه‌ها باید با تحقیق و بررسی برای مشکلات چند دهه بعد نیز راه‌حل ارائه دهند.»
وی، افزود:« کشور و استان ما بلاخیز است. در ده سال گذشته کشور ما بلاهایی مانند سیل و خشک‌سالی و گرم شدن زمین را تجربه کرده است. باید در برابر این‌ها به یک دانش برسیم و کار کارشناسانه انجام دهیم.»
به گفته‌ی دلفان، اساس جامعه را خانواده تشکیل می‌دهد و سلامت خانواده بسیار مهم است.
دلفان، یادآورشد:« با افتتاح مرکز درمان ناباروری عسلیان تا مهرماه سال جاری بسیاری از مشکلات ناباروری زوج‌های منطقه‌ی زاگرس‌نشین حل می‌شود.»

تغذیه ایرانی‌ها با نرم جهانی فاصله دارد
رییس دانشگاه علوم‌پزشکی با تاکید بر این که تغذیه ما ایرانی‌ها مشکل دارد، اظهارداشت:« تغذیه ما با نرم جهانی فاصله دارد. باید تمام مراحل سلامت موادغذایی از زمین کشاورزی تا سفره رعایت شود. موادغذایی ما باید از فلزات سنگین مانند سرب، پسماندها و آنتی بیوتیک‌ها پاک شوند.»
وی در ادامه، افزود:«باید از مصرف فست‌فوت، چربی، گوشت قرمز و دخانیات را به حداقل خودداری کنیم.»

پست مدیریتی موروثی نداریم
رییس دانشگاه‌علوم‌پزشکی لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این‌که پست‌های ستاره‌دار موقتی هستند، اظهارداشت:« ممکن است مدیری به خاطر کارامدی یا تخصص، بیش‌تر به کار گرفته شود اما هر زمان که بازنشسته شود، دیگر به کار گرفته نمی‌شود. آدم سرکش نداریم و نخواهیم داشت.»

ساخت همراه‌‌سرا
دلفان از ساخت یک همراه‌سرا خبر داد و گفت:«این همراه‌سرا هم رفاه همراهان بیمار را فراهم می‌کند و هم باعث اشتغال‌زایی می‌شود.»
وی با اشاره به این‌که بیمارستان‌های قدیمی مشکلاتی دارند، بیان کرد:«این بیمارستان‌ها در طول زمان تعمیر و مرمت می‌شوند اما بیمارستان‌های جدید بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت ساخته می‌شوند.»

سه بیمارستان بزرگ در استان وجود دارد
رییس دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان با بیان این‌که اسفندماه سال گذشته، تکمیل بیمارستان نیایش(جایگزین عشایر) بعد از یک وقفه آغاز شده است، گفت:« امسال و سال بعد به این بیمارستان بودجه اختصاص داده شده است. این بیمارستان ۵۱۵ تخته و یک از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های استان لرستان است.»
وی، ادامه داد:« بیمارستان شهرستان دورود ابتدا قرار بود روی تپه ساخته شود اما بعد جابه‌جا شد و حالا ممکن است بیمارستان را آب بگیرد. مشکل این بیمارستان باید علمی حل شود. به دنبال این هستیم که آن زمین را بفروشیم و هزینه‌ی بیمارستان جایگزین کنیم.»
ساخت بیمارستان رومشکان در حال پیگیری است
دلفان با بیان این این که ساخت بیمارستان رومشکان در حال پیگیری است، تصریح کرد:« زمین بیمارستان رومشکان زراعی و غیرقانونی است. خرید زمین جدید ۱۶ میلیاردتومان هزینه داشت که به صرفه نبود. در نتیجه قرار شد در همین زمین ساخته شود به وزارت بهداشت نامه زدیم و منتظر تاییدیه ماده‌ي ۲۳ هستیم که ا‌ن‌شاءلله بعد از آن در ردیف بودجه قرار گیرد.»

بهداشت و درمان ارث پدری هیچ‌کس نیست
وی با تاکید بر این‌که بهداشت و درمان ارث پدری هیچ‌کس نیست، افزود:« در رومشکان در حال عوض کردن مدیران هستیم که به هیچ‌کس و هیچ حزبی وابسته نباشند. کسی حق گردن‌کشی برای پست را ندارد. به دنبال این هستیم که بهداشت و درمان را به مسیر خودش هدایت کنیم و آن را از دست آدم‌های سیاسی بیرون بکشیم.»
دلفان هم چنین، تاکیدکرد:« بیمارستان راضی کوهدشت در حال پیش‌رفت است.»
رییس دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان، افزود:« یکی از سیاست‌های وزارت بهداشت برای از بین بردن تعارض منافع به کارگیری مدیران تمام وقت در دانشگاه است.»
دلفان با اشاره به این‌که دانشگاه علوم‌پزشکی هرساله سهمیه‌ی استخدامی دارد، بیان کرد:« سعی می‌کنیم که نیازسنجی کرده و عادلانه استخدام کنیم.»
وی، ادامه داد:« نیروهای داریم که در زمان استخدام تعهد ۵ ساله داده‌اند که در محل استخدام کار کنند اما الان برای رفت و آمد مشکل دارند و هر روز مراجعه می‌کنند که به شهر خود برگردند. در این مورد فشار زیادی به ما می‌آورند و ما تا جایی که بتوانیم مقاومت می‌کنیم. بنابراین در صدد هستیم که بومی‌های هر شهر استخدام شوند.»
رییس دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان وضعیت کرونا در استان را مانند کشور خوب و رو به پایین دانست و گفت:«کرونا هزینه‌ی زیادی برای دانشگاه داشت. شش ماه پیش دانشگاه را با ۶۵۰ میلیارتومان تحویل گرفتیم و هنوز بدهکاریم. تلاش می‌کنیم این بدهی‌ها را پرداخت کنیم.»
وی با بیان این‌که در استان لرستان کبود متخصص مغز و اعصاب وجود دارد، عنوان کرد:« تنها دو متخصص قلب و عروق در استان داریم. لازم است متخصصان بیش‌تری تربیت کنیم.»
دلفان، گفت:«امسال با فارغ‌التحصیلی دانشجویان پزشکی، کمبود پزشک عمومی جبران خواهدشد.»
وی، بیان کرد:«در دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان طرح‌های علمی و تحقیقاتی وجود دارد که موجب تولید انحصاری در خرم‌آباد شده‌اند.»
دلفان، یادآورشد:« نظارت بر نانوایی‌ها و تغذیه‌فروش‌ها باید تا جایی ادامه داشته‌باشد که مردم تغییرات بهداشتی را احساس کنند.»
رییس دانشگاه علوم‌پزشکی، تصریح کرد:«جامعه‌ی پزشکی باید ورزش را از خود شروع کند نه فقط شعار بدهد. قرار است در محوطه‌ی دانشگاه امکاناتی ورزشی برای پرسنل فراهم کنیم.»
وی، گفت:«دانشگاه علوم‌پزشکی وظیفه‌ای ندارد برای تامین‌اجتماعی نیرو تامین کند، فقط در بعضی شرایط به آن‌ها کمک می‌کنیم.»

سلامت جامعه در گرو ارتقای سواد سلامت مردم است
معاون فنی معاونت معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان نیز در این نشست، گفت:«سلامت جامعه زمانی تامین می‌شود که سواد سلامت مردم افزایش پیداکند.»
علی شاهوردی با توجه به شعار امسال که سلامت ما سلامت کره‌ی زمین ماست، افزود:« در کره‌ی زمین اتفاق‌های در حال رخ دادن است که سلامت این سیاره و به تبع سلامت انسان‌ها را به خطر می‌اندازد.»
شاهوردی با اشاره به این که نخستین عامل به خطر افتادن سلامت انسان، آلودگی هواست، تصریح کرد:« گواه این موضوع ریزگردها و آلودگی‌های شیمیایی است که سلامت کره‌ی خاکی و انسان‌ها را تهدید می‌کند.»
وی، کمبود آب و خشک‌سالی را عامل دیگر به خطر افتادن سلامت کره‌ی خاکی دانست و ادامه داد:«خشک‌سالی باعث از بین رفتن کشاورزی و مواد غذایی سالم و در نهایت سلامت انسان‌ها می‌شود.»
شاهوردی به پسماندها نیز اشاره و بیان کرد:« در تمام جهان پسماندها باعث آلودگی انسان‌ها شده‌است.»
معاون فنی معاونت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان هم‌چنین به مشارکت جامعه و نهادها در سلامت کره‌ی خاکی تاکیدکرد و گفت:«سلامت ابعاد وسیعی دارد، سلامت یعنی رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی. سلامت از نظر بعد جسمی یعنی بیماری‌ها و از بعد روانی مربوط به روح و روان و از نظر اجتماعی، به پای‌بندی انسان‌ها به قوانین و از نظر معنوی مربوط به اعتقادات و باورهای سالم انسان است.»
شاهوردی با بیان این‌که بنابر آمارها و بررسی‌های سازمان بهداشت جهانی، ۷۵ درصد عوامل تاثیرگذار بر سلامت انسان‌ها در اختیار سازمان‌ها، نهادهاست، افزود:« سلامت کامل جامعه در گرو مشارکت همه‌ی احاد جامعه است.»
وی توضیح داد:« یکی از ارکان و پایه‌ها برای بالا بردن سواد سلامت در جامعه، رسانه‌ها هستند. هر پیام سلامت باید از طریق رسانه‌ها انتقال یابد.»
شاهوردی با طرح این پرسش که چرا سواد سلامت؟‌ تشریح کرد:« بالارفتن سواد سلامت باعث انتخاب شیوه‌ی درست زندگی می‌شود، یعنی مردم در همه‌ی زمینه‌ها شیوه‌ی درست زندگی را انتخاب کنند تا زندگی سالم‌تری داشته باشند. اگر رفتار سالمی انتخاب کنند، زندگی سالمی خواهندداشت. سواد سلامت اتفاق نمی‌افتد مگر همه با هم به‌صورت هم‌افزایی کمک کنیم تا سواد سلامت مردم بالا برود.»
وی، گفت:« سه عامل اول مرگ و میر در کشور و در استان لرستان، مربوط به بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان و سوانح و حوادث است که حدودا ۷۰ تا ۸۰ درصد علت مرگ و میر را تشکیل می‌دهد. این بیماری‌ها به‌ویژه قلبی و عروقی به تغذیه نامناسب برمی‌گردد.»
شاهوردی در پایان اظهار امیدواری کرد که رسانه‌ها در هفته‌ی سلامت کمک کنند تا پیام‌های سالم و درست برای شیوه‌ی زندگی به مردم منتقل شود.

بیماران اورژانسی بدون پرداخت هزینه، درمان می‌شوند
سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان با بیان این‌که طبق شیوه‌نامه‌ی وزارت بهداشت از بیمارهای اورژانسی مثل تصادفی‌‌ها هزینه دریافت نمی‌شود، گفت:« بیماران کارتن‌خواب که همراه ندارند اگر اورژانسی باشند با حضور مسئولان حقوقی و مددکاری بیمارستان بدون هزینه و اجازه، درمان می‌شوند.»
دکتر بختیاری، ادامه داد:« متاسفانه بیمه‌ها فقط تایم اداری به بیمارستان می‌آیند و زیربار هزینه‌ی بیماری که شب بستری شده است نمی‌روند و هزینه‌ی آن به دوش بیمارستان است که از طریق واحد مددکاری تامین می‌شود.»
وی در مورد بیمارستان رومشکان، توضیح داد:«بیمارستان رومشکان دو مشکل اساسی دارد. یکی کاربری زمین و دیگری وجود شهرک صنعتی با فاصله‌ی ۳۵۰ متر.»
بختیاری، ادامه داد:« با محیط‌زیست و استانداری صحبت کردیم و قرار شد محیط‌زیست فضای سبز را تامین کند و شهرک صنعتی نیز واحدهای آلاینده‌ی خود را به دورترین نقطه انتقال دهد.»

شهرداری مسئول جمع‌آوری سگ‌های ولگرد است
در ادامه‌ی این نشست رییس شبکه‌ی بهداشت و درمان خرم‌آباد با اشاره به پسماندهای بیمارستانی، گفت:«معاونت درمان برای انجام کارهای تخلیه و انتقال پسماند تمام بیمارستان‌ها با یک شرکت قرارداد بسته است. تا اکنون هیچ مشکلی وجود نداشته ما اگر هم‌شهریان مشکلی مشاهده کردند، اطلاع بدهند حتما بررسی می‌شود.»
دکتر بهزادیان، ادامه داد:« در سه ماه گذشته با فرمانداری برای نخاله‌های ساختمانی نزدیک به ۲۰ جلسه داشتیم و معاون سیاسی قول دادند و ماهم پای کار هستیم.»
وی در مورد جمع‌آوری سگ‌های ولگرد نیز گفت:«طبق قانون شهرداری مسئول جمع‌آوری سگ‌های ولگرد است. در مورد عقیم کردن سگ‌ها ما حاضر به همکاری هستیم اما هزینه‌ی کار با شهرداری است.»

۹۸ درصد داروها در داخل کشورتولید می‌شوند
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی با اشاره به این‌که تحریم‌ها تولید دارو را مشکل کرده است، گفت:« خوش‌بختانه با تلاش داروسازان وطنی ۹۸ درصد داروها در داخل کشور تولید می‌شوند.»
دکتر اسدبیگی، ادامه داد:« گاهی برای تولید داروها به موادی نیاز است که به دلیل تحریم خرید آن‌ها میسر نیست.»
وی با بیان این‌که کمبود دارو نداریم، اظهارداشت:« برخی از داروها در چند شرکت تولید می‌شود. گاهی یک شرکت برای تولید با مشکل مواجه می‌شود اما سایر شرکت‌‌ها برندهای دیگر را تولید می‌کنند. وزارت بهداشت این را به عنوان کمبود از ما نمی‌پذیرد.»
اسدبیگی در مورد تغییر قیمت روی جلد و خرید داروها، توضیح داد:« اکثر شرکت‌ها جلد داروها را زمان پروانه گرفتن سفارش دادند و حالا برای فروش داروها از همان جلدها استفاده می‌کنند. مثلاً روی جلد قطره‌ی چشمی درج شده هزار و ۵۰۰ تومان اما قیمت خرید آن ۵ هزارتومان است. قیمت دارو دوساله پیش گران شده اما جلد قطره مال چند سال پیش است.»

وی با تاکید این‌که کمبودی در داروهای بیماری‌های ام‌اس، سرطان و فشارخون وجود ندارد، یادآورشد:« برای دسترسی بیش‌تر به دارو، ظرفیت داروخانه‌ها آزاد شده است و هر دکتر داروسازی که مجوز داروخانه داشته باشد و استانداردهای وزارت بهداشت را رعایت کند، می‌تواند داروخانه دایر کند.»

۳ هزار بیمار خاص در لرستان وجود دارد
معاون دارو و غذا دانشگاه علوم‌پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت:«در حال حاضر حدود سه‌هزار بیمار خاص لرستانی با کدملی در سامانه‌ی وزارت بهداشت ثبت شده است که داروهایشان پرونده‌ای ارائه می‌شود.»
وی، افزود:« مشکل این‌جاست که گاهی بیمه تعهد خود را از روی داروهای وارداتی برمی‌دارد که داروی ایرانی جایگزین می‌شود اما بیمار همان داروی وارداتی می‌خواهد که وجود ندارد.»
اسدبیگی، گفت:«شماره تلفن ۱۱۹ مرکز اطلاعاتی دارویی کشور است که در لرستان هم فعال است و هم استانی‌ها می‌توانند مشکلات خود را با همکاران ما در میان بگذارند.»

نظارت بر ویزیت را بیش‌تر خواهیم کرد
دکتر علی بختیاری نیز در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از پزشک‌ها برای دیدن نتیجه‌ی آزمایش و عکس ویزیت مجدد می‌گیرند، گفت:« طبق شیوه‌نامه‌ي نظام پزشکی ارائه‌ی آزمایش و عکس تا ۲۴ ساعت بعد از ویزیت اولیه نیاز به ویزیت مجدد ندارد اما در این صورت باید ویزیت پرداخت شود.»
وی، ادامه داد:« معمولاً آزمایش و عکس تا چند روز آماده نمی‌شود، پزشک‌ها ملاک را یک هفته در نظر می‌گیرند. اما باز هم نظارت بر ویزیت مجدد را بیش‌تر خواهیم کرد تا تخلفی صورت نگیرد.»

با زیرمیزی برخورد می‌کنیم
رییس اداره‌ی بازرسی دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان با تاکید بر این‌که زیرمیزی پدیده‌ای ناپسند است، گفت:« تخلفاتی در این مورد وجود داشته که قابل انکار نیست.»
دکتر آسترکی، ادامه داد:« مواردی را که دارای مستندات بودند به ماده‌ی‌ ۱۱ تعزیزات ارجاع دادیم.»
وی، ادامه داد:« در دو شهرستانی که ورود کردیم، آمار به تعداد قابل توجهی کاهش پیدا کرده، در بقیه‌ی شهرستان‌ها هم تغییرات قابل توجهی رخ داده و با موارد جزیی برخورد شده است.»

نویسنده : گروه خبر و گفت‌وگو | سرچشمه : سیمره‌ی شماره‌ی 623 (1401/02/22)
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.