توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Sunday, 7 July , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ - 1 محرم 1446
شناسه خبر : 9402
  پرینتخانه » پیشنهاد سردبیر, یادداشت تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰:۰۳ | | ارسال توسط :

تاملی جامعه‌شناختی بر خشونت‌ورزی در جامعه(با تاکید بر پدیده‌ی هلیا)

تاملی جامعه‌شناختی بر خشونت‌ورزی در جامعه(با تاکید بر پدیده‌ی هلیا)
در چندروز گذشته کلیپی در فضای مجازی بین افراد و گروه‌ها دست به‌دست می‌چرخد که در آن نمایش اقتدار(خشونت‌ورزی) دختری به نام هلیا به تصویر کشیده شده‌است. پدیده‌ی مذکور از چند جهت قابل اعتنا و نیازمند تحلیل است.

۱- شکل‌گیری این پدیده و تحلیل گفت‌وگو و جملات رد و بدل شده بین نوجوانان حاضر در صحنه نشانه‌های از بروز آنومیک-اجتماعی است. مسئله را بایستی جدی گرفت. این یک مورد از وضعیت پنهان زیر پوست شهر است. وضعیتی که در آن افراد جامعه دچار سرگردانی ناشی از فقدان هنجار و ارزش‌هایی برای کنش‌گری هستند. آن‌ها نمی‌دانند که بر اساس کدام هنجار و ارزش اجتماعی عمل نمایند.
۲- فروکاستن امر اجتماعی به امر فردی و قرار گرفتن کانون تمرکز بر روی کنش فردی هلیا به مثابه‌ی مُثله کردن مسئله‌ی اجتماعی است. گرچه در این کلیپ محور خشونت‌ورزی دختری به نام هلیاست اما هلیا خود نیز قربانی وضعیتی اجتماعی و جامعه‌ای افسرده است که در آن تخلیه‌ی هیجانی خصوصاً برای جوانان آن وجود ندارد. جامعه‌ای که نشاط اجتماعی ندارد و اصولاً شادی که نقش مهمی در کاهش خشونت ایفا می‌نماید در آن جایگاهی ندارد.
۳- کنش هلیا می‌تواند نوعی نمایش قدرت جابه‌جاشده باشد. جوانان معمولاً دنبال قدرت‌نمایی هستند و این امری طبیعی است اما این‌که مصادیق آن‌چه باشد متفاوت است. در جامعه‌ای که فرصت‌های مشروع لازم برای قدرت‌نمایی مثل حوزه‌های ورزشی، علمی، و… سالم و عادلانه در اختیار شهروندان خود قرار ندهد، معمولاً افراد از فرصت‌های نامشروع برای نمایش قدرت استفاده می‌کنند.
۴- مسئله مهم‌تر نوع مواجهه شهروندان و گروه‌ها با مسئله‌ی مذکور است. متاسفانه در این وضاع و احوال هیجانات بر کنش‌های انسانی غلبه نموده و حقوق فردی و قانونی افراد نادیده گرفته می‌شود. انتشار بدون روتوش تصاویر عواقب بغرنجی برای کنش‌گر خشونت‌ورز خواهد داشت. و در این زمینه حقوق فردی نام‌برده و آینده‌ی مبهم ایشان به ناحق نادیده گرفته می‌شود.
۵- هلیا، هم‌وطنی است که محصول شرایط اجتماعی و سیستم آموزشی‌ای است که در آن مدارای اجتماعی، مهارت تعامل اجتماعی، تحمل‌ورزی و تامل‌اندیشی به وی آموزش داده نمی‌شود و فقط انتظار رقابت ربات‌واری از ایشان می‌رود که در ماراتن نابرابر و ظالمانه‌ی کنکور در نقش قهرمانی بی‌بدیل نقش‌آفرینی کند و بیش‌تر از آن‌که اخلاقیات و مهارت‌های اجتماعی آموزش داده شوند به توصیه‌های اخلاقی بسنده می‌شود که نمود آن را نیز در بین رفقای هلیا شاهد هستیم. آن‌جا که دوستان وی در مقام نصیحت‌گر توصیه‌ی اخلاقی می‌نمایند که:«هلیا شر می‌شه نکن…»

نویسنده : علی رضاییان-دکترای جامعه‌شناسی | سرچشمه : سیمره‌ی 585 (یک‌‌‌شنبه 27 تیر 1400)
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.