توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Sunday, 7 July , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ - 1 محرم 1446
شناسه خبر : 14397
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار مهم, گزارش تاریخ انتشار : ۰۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷ | | ارسال توسط :
رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان:

بهره‌برداری از ۳۰ پروژه‌ی بهداشتی- درمانی/آموزش می‌تواند مرکز توسعه باشد/ لرستان قطب داروسازی کشوراست/ باید مراقب فرصت‌طلبان باشیم

بهره‌برداری از ۳۰ پروژه‌ی بهداشتی- درمانی/آموزش می‌تواند مرکز توسعه باشد/ لرستان قطب داروسازی کشوراست/ باید مراقب فرصت‌طلبان باشیم
رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت:«30 پروژه‌ی بهداشتی- درمانی با مساحت 19 هزار مترمربع به بهره‌برداری رسیده‌است.»
 به گزارش سیمره، بهرام دلفان روز سه‌شنبه (اول شهریورماه) در نشست با خبرنگاران با اشاره به تعطیلی برخی از پروژه‌های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، گفت:« این پروژه‌ها با این‌که پیش‌رفت خوبی داشته‌اند اما به دلایلی عقب افتاده‌اند.»
دکتردلفان با بیان این‌که در هشت‌ماه گذشته ۳۰ پروژه‌ی بهداشتی- درمانی با مساحت ۱۹ هزار مترمربع و با اعتبار ۱۰۸ میلیارد تومان افتتاح شده‌است، اظهار داشت:« این پروژه‌ها با استفاده از منابع مالی مختلف احداث و به بهره‌برداری رسیده‌اند.»
دلفان افزود:«۴۶ پروژه به مساحتی حدود ۱۵۱ هزار مترمربع و با اعتبار هزار میلیارد تومان در دست اقدام است و در هفته‌ی دولت و دفاع مقدس به بهره برداری می‌رسند.»
وی از بهره‌برداری از بخش انژیوگرافی بیمارستان شهید مدنی خبر داد و گفت:« برای نخستین‌بار دستگاه انژیوگرافی برای بیمارن قلبی راه اندازی می‌شود.»
رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبارات دولتی و درآمدی و … تامین شده است. ادامه داد:«با این اعتبار بخشی از بدهی‌های دانشگاه به نیروها، شرکت‌های تحقیقاتی و شرکت‌های پوششی و … پرداخت شد.»
وی درباره‌ی وضعیت سه بیمارستان در حال ساخت نیایش خرم‌آباد، گهر دورود و رازی کوهدشت، توضیح داد:« بیمارستان نیایش خرم‌آباد با پیش‌رفت ۴۰ درصدی  تعطیل شده بود که به زودی با تامین اعتبار از بانک، جهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.»
دلفان، افزود: «بیمارستان‌های گهر دورود و رازی کوهدشت به مشکل برخورد کرده بودند که خوش‌بختانه با پیگیری‌های صورت گرفته مشکلات مربوط به این پروژه‌ها نیز رفع شد.»
رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، تصریح کرد:« اگر بیمارستان‌های بروجرد و رومشکان تا ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسند تا سال‌ها به بیمارستان جدید نیاز نخواهیم داشت.»
آموزش می‌تواند مرکز توسعه باشد 
دلفان در پاسخ به پرسش خبرنگار سیمره، مبنی بر این‌که کمبود برخی ابز ارها و تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها مشهود است، دانشگاه چه برنامه‌ای برای حل این مشکل دارد، توضیح داد:« تجهیزات و دستگاه‌های زیادی در دوره‌های قبل و این دوره خریداری و نصب شده است؛ البته برخی از بیمارستان‌های استان هنوز مشکل تجهیزات دارند که سعی داریم تهیه کنیم.»
وی با تاکید بر این که آموزش می‌تواند مرکز توسعه باشد و هرجا دانشگاه وجود داشته باشد، توسعه به وجود می‌آید، افزود: «در گذشته بسیاری از  پزشکان لرستان هندی و بنگلادشی بودند اما امروزه دانشگاه علوم پزشکی لرستان پزشکان عمومی و متخصص زیادی را پرورش داده است.»
دلفان، یادآوردشد:«دانشگاه علوم پزشکی مجوز متخصص زنان و زایمان و فیزیوتراپی را اخذ کرده است.»
باید اشتغالزایی کنیم
رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به این‌که اشتغال در حوزه‌ی سلامت در همین فرصت کوتاه ۱۰ درصد افزایش یافته‌است، گفت: «این خود یک الگو برای سازمان‌های گوناگون استان است. همه باید پای کار بیایند.»
وی هم چنین به کمبود متخصصین در همه‌ی کشور اشاره کرد و افزود:« حقیقت این است که درآمد متخصصان در بخش دولتی بسیار کم است به همین دلیل به بخش خصوصی می‌روند.»
وی با تاکید بر این‌که این مشکل ، باید ریشه‌ای اصلاح شود، ادامه داد:« قرار است که  وزارت بهداشت در طرحی سهمیه‌ی پزشکان عمومی و متخصص را به دانشگاه‌های علوم پزشکی هر استان واگذار کند و ما بر اساس نیاز هر شهرستان پزشک بفرستیم.»
تجهیزات اورژانس‌ها فرسوده‌اند
رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، بیان کرد: «تجهیزات اورژانس‌های تمام کشور فرسوده‌اند و وزارت بهداشت قول کمک داده است.»
به گفته‌ی دکتر دلفان  سه اورژانس هوایی
در لرستان فعال و قرار است یک واحد دیگر نیز اضافه شود.
دلفان دخالت نمایندگان را در انتصابات رد کرد و توضیح داد:« نیروهایی که انتخاب شدند همراه دولت هستند نه مخالف آن. هیچ یک از جابه‌جایی‌ها و یا انتصابات تحت تاثیر شخص خاصی صورت نگرفته. ما خودمان را بالاتر از این حرف‌ها می‌دانیم و نباید وارد این بازی‌ها شویم.  تعامل وگفت‌وگو وجود دارد اما جهت گیری نه. شاید دلخوری‌ها به وجود بیاید اما دانشگاه در مسیر اهداف خود حرکت می‌کند.»
وی هم‌چنین  به حواشی حصور وزیر بهداشت در لرستان اشاره کرد و افزود: «هیچ بی‌احترامی به خبرنگاران صورت نگرفته است. کسی آن‌ها را بیرون نکرد. بیرون راندن مهمان از منش ما به دور است. متاسفانه حرکت پوپولیستی یکی از نمایندگان حاشیه درست کرد. او گفت چرا خبرنگاران را بیرون کردید؟ نباید بگذاریم دیگران برای ما حاشیه درست کنند. حتا اگر مشکلی هم باشد نباید بگذاریم دیگران به آن دامن بزنند. فرصت‌طلبانی هستند که منافع خودشان را دنبال می‌کنند، باید مراقب فرصت‌طلبان باشیم. بنده به کسی اجازه حاشیه ساختن نخواهم داد.»
سفر وزیر برای لرستان فرصت است
دلفان با بیان این‌که سفر وزیر به لرستان، یک‌فرصت است، اظهار داشت:«به‌جای دامن زدن به حاشیه‌‌ها از این سفر در راستانی توسعه‌ی بهدشت و درمان لرستان استفاده کنیم.»
دلفان با بیان این که در همه‌ی سازمان‌ها ایراداتی وجود دارد، اظهارداشت:« انتظار نداریم که رسانه فقط از ما تعریف کند اما انتقاد باید سازنده باشد نه نبش قبر کردن، تلاش شبانه روزی ما هم باید دیده شود.»
رییس دانشگاه علوم پزشکی افزود:«با هم مهربان باشیم، تعاملات دو باید طرفه باشد، قهر نکنیم، من اهل قهر کردن نیستم، رسانه هم نباید قهر کند. دوباره بیاییم از نو تجدید میثاق بکنیم، بیاید با هم کارهای مهمی را برای مردم انجام دهیم و برخی مسایل کوچک را کنار بگذاریم.»
وی با تاکید بر این‌که رابطه‌ی رسانه‌ها و مسئولان باید دوطرفه باشد، ادامه داد:«رسانه‌ها به جای حاشیه درست کردن به ما طرح و پیشنهادهای خوب در سطح کلان ارائه دهند تا جسارت و شجاعت پیگیری و انجام آن را پیدا کنیم.»
دلفان گفت:« در نظر داریم برای حوادث آینده کنار بیمارستان نیایش خرم‌آباد سوله‌ی‌ بحران بسازیم زیرا در لرستان یک سوله‌ی خوب نداریم.»
رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در پاسخ پرسش یکی از خبرنگاران چرا بخش زایمان بیمارستان عسلیان به بیمارستان شهید رحیمی منتقل شده، توضیح داد:«انتقال این بیمارستان به شهید رحیمی یکی از افتخارات ماست. این کار یک جهش است. عسلیان یک دخمه‌ی فرسوده بود. ۱۳ میلیارد تومان اعتبار برای تعمیر و تجهیز آن دریافت شده‌است. قرار است این بیمارستان به یک مرکز ناباروری دولتی تبدیل شود. این کارچه اشکالی دارد؟ باید آن را به فال نیک گرفت.»
دلفان با بیان این‌که خطای پزشکی وجود دارد، تصریح کرد:« پزشکی که خطا کرده باشد متناسب با خطایش مجازات می‌شود ولی سرش را نمی‌برند.»
دلفان هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگر سیمره،با توجه غیراستاندارد بودن و فرسودگی بیمارستان شهید مدنی خرم‌آباد، دانشگاه چه اصراری دارد ۲ دستگاه آنژیوگرافی را در این فضای غیراستاندارد جانمایی کند؟ تصریح کرد:« قبول دارم که فرسوده است، این بیمارستان مال پیش از انقلاب است. باید تعمیر و مجهز شود. یکی از آرزوهای من این است که  بخش اطفال را جابه‌جا کنیم و یک بیمارستان قلب بزرگ بسازیم. آنژیوگرافی اول شهید مدنی از نظر استاندار عمرش به سر رسیده بود باید پس از مدتی کنار گذاشته شود بنابراین دستگاه دوم خریداری و نصب می‌شد.»
رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان به این پرسش سیمره نیز پاسخ داد که چرا دستگاه ام آر آی بیمارستان کوهدشت به خاطر یک ترانس برق کار نمی‌کند، توضیح داد:« بیمارستان‌های شهرستان  کوهدشت، پل‌دختر و نورآباد به دستگاه ام آر آی مجهز شده‌اند اما متخصص نداریم. سعی می‌کنیم مشکل را حل کنیم.»
وی به پرسش دیگر سیمره درباره‌ی پدیده‌ی زشت زیرمیزی نیز پاسخ داد و گفت:« بله قبول دارم زیرمیزی هست اما با پزشکانی که زیرمیزی دریافت می‌کنند برخور می‌‌کنیم، متاسفانه ما در وضعیت بد و بدتر هستیم. با این کمبود پزشک متخصص مجبوریم همین پزشکانی را که داریم، حفظ کنیم.»
وی با بیان این‌که آرزوی ما این است که اولاً مردم مریض نشوند و اگر شدند با کمترین درد و رنج و اعزام به استان‌های دیگر باشد که این امر زمان بر است گفت:«احداث زیرساخت‌ها زمان‌بر است.»
رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به تربیت جراح، متخصص قلب، بی‌هوشی، زنان و زایمان و… در بیمارستان‌های استان، گفت:«برای نخستین‌بار رشته‌ی فیزیوتراپی در استان راه‌اندازی کرده‌ایم تا مقدمه‌ای برای راه‌اندازی دانشکده‌ی توان‌بخشی باشد.»
وی به پرسش دیگر سیمره مبنی بر کمبود پزشک عمومی و متخصص در شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان اظهار داشت:« متاسفانه درآمد پزشکان در بخش‌های دولتی خوب نیست باید درآمدشان را بالا ببریم تا انگیزه‌ای برای خدمت در مناطق محروم داشته باشند. پزشک متخصص با ۲۰ میلیون تومان چگونه می‌تواند در کوهدشت و رومشکان خدمت کند؟»
دلفان با اشاره به این‌که هشت‌ماه است تامین اجتماعی بدهی خود را به دانشگاه علوم پزشکی پرداخت نکرده‌است، اظهارداشت:« تا زمانی که درآمد نباشد دانشگاه نمی‌تواند بدهی‌های خود را به نیروها و … پرداخت کند.»
وی درباره‌ی استفاده از نیروهای دولت پیشین نیز توضیح داد:« میزان تغییراتی را که من انجام داده‌ام با دیگر ادارات استان مقایسه کنید اگر ما آخر بودیم قول می‌دهم همه را از دم عوض کنم. دولت آقای رییسی متعلق به همه است. ما با کسی دشمنی نداریم. نیرویی که کارآمد و متخصص باشد باید در جای خود بماند.  نیروی ناکارآمد باید تغییر کند. من نان زن و بچه‌ی کسی را قطع نمی‌کنم.»
دلفان، بیان کرد: «داروخانه‌ی هلال احمر تنها یک درصد داروها را تامین می‌کند.»
وی هم چنین، ادامه داد:« به فکر راه‌اندازی مرکز آلرژی هست یم. اما پزشک متخصص در این حوزه کم داریم.»
رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در باره‌ی تعامل با خیرین گفت:«ما باید به خیرین احترام بگذاریم من تا دم در خدمتشان می‌روم.»
لرستان قطب داروسازی کشور
دلفان در ادامه با اشاره به افزایش شمار متخصص‌های دندان‌پزشکی در استان و پیش‌رو بودن دانشکده‌ی دندان‌پزشکی لرستان در کشور گفت:« در سال‌های آینده نیز چهار رشته‌ي تخصصی دندان‌پزشکی در استان راه‌اندازی خواهد شد.»
وی بیان داشت: «امسال این دانشکده سه اردوی جهادی برای ارائه خدمات به مناطق محروم برگزار کرده است.»
رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: «در استان پنج کارخانه دارو سازی وجود دارد و لرستان یک قطب در زمینه‌ی داروسازی است.»
عنوان محروم زیبنده‌ی لرستان نیست
پیش از سخنان دکتر دلفان، حجت‌الاسلام سیدمرتضا حسینی، نماینده‌ی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سخنانی کوتاه روز خبرنگار و پزشک را تبریک گفت.
حسینی با بیان این‌که هیچ کاری بدون اشکال نیست، اظهار داشت:« در کارهای اجرایی هم مشکلاتی وجود دارد؛ در عمل و اجرا مواردی پیش می‌آید که انسان اشتباه می‌کند که طبیعی است اما اگر این اشتباهات مستمر باشد پذیرفتنی نیست.»
وی خبرنگاران وجدان آگاه جامعه و چشمان بیدار ملت دانست و گفت:«اگر خبرنگاران مشکلات جامعه را به مسئولان گوش‌زد نکنند در حوزه‌ی اجرا دچار چالش خواهیم شد.»
حجت‌الاسلام حسینی افزود:« خبرنگاران ب یش‌تر باید ناقد باشند اما اگر تنها ایراد را ببینند از کسانی که زحمت می‌کشند سلب انگیزه می‌شود.»
 نماینده‌ی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که کسانی که در علوم پزشکی پست و مقام می‌گیرند، از سر دل‌سوزی است، اظهار داشت:«دوستان ما در دانشگاه برای خدمت به مردم تلاش مضاعف می‌کنند و کمر همت  بسته‌اند، بدین‌روی دست ما به سوی شما خبرنگاران دراز است برای برطرف کردن ضعف‌ها اما خوبی‌ها را نیز ببینید.»
حسینی تاکید کرد:« عنوان محروم زیبنده‌ی لرستان نیست، چون بی‌انصافی است باید از اصطلاح استان کم‌برخوردار استفاده کرد.»
وی در پایان، آینده‌ و دورنمای دانشگاه علوم پزشکی را روشن و خوب توصیف کرد و گفت:« در بحث جذب پزشکان متخصص و خرید دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی ما به جایی می‌رسیم که بیماران این استان لازم نباشد به تهران و یا استان‌های هم‌جوار بروند.»
تامین داروی بیماران خاص در اولویت است/ اجرای طرح دارویار
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان با تاکید بر این‌که کمبودی در داروی بیماران خاص وجود ندارد، گفت:« تمامی بیماران خاص پرونده‌ی پزشکی دارند و سهمیه‌ی داروی آن‌ها را مرکز بیماری‌های خاص وزارت بهداشت مشخص می‌کند.»
وی، ادامه داد:«در بیمارستان عشایر خرم‌آباد، بخشی برای بیماران هموفیلی راه‌اندازی شده است و بیماران در آن‌جا ارزیابی و خدمات به آن‌ها ارائه می‌شود.»
 دکتر محسن اسدبیگی با اشاره به این‌که ۷۰ درصد سهمیه‌ی داروی فاکتور هشت تولید داخلی و ۳۰ درصد خارجی است، گفت:« گاهی بیماران اصرار به دریافت داروی خارجی دارند اما تصمیم با دکتر متخصص است.»
دکتر اسدبیگی به تحریم‌های‌ ناجوان‌مردانه‌‌ی برخی داروها اشاره کرد و افزود:« داروسازهای‌ داخلی بسیاری از داروها را تولید می‌کنند که اگر همت این شرکت‌ها نبود وضع دارو بسیار خراب بود.»
وی، یادآورشد:« به غیر از داروهای تحریم شده، کمبود دارویی که وجود دارد مربوط به برند دارویی خاص است. نباید مردم عزیز حتماً روی برند خاص خارجی تاکید داشته باشند زیرا بسیار از برندهای داخلی اثربخشی خوبی دارند.»
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای طرح دارویار و نظارت بر داروخانه‌ها از تیرماه امسال خبرداد و گفت:« چند داروخانه‌ی متخلف نیز شناسایی و به مراجع ذی‌صلاح ارجاع داده‌شده‌اند.»
وی با بیان این‌که در طرح دارویار ارز دارو برداشته و به بیمه‌ها اختصاص داده شده است، تصریح کرد:«  هم‌چنین ۳۶۶ قلم دارویی(مانند داروی فشار خون و…) که جز بیمه نبوده به لیست بیمه اضافه شده است.» به گفته‌ی دکتراسدبیگی، مردم می‌توانند هرگونه پرسش در مورد کمبود و یا تفاوت در قیمت‌ داروها را با شماره‌ی ۱۹۰ در میان بگذارند.
براساس این گزارش، دکترمحسن اسدبیگی معاون غذا و دارو، دکتریحیا بهاروند معاون آموزشی، دکترمریم کوشکی معاون بهداشتی، دکترعلی فرهادی معاون توسعه، دکترعلی بختیاری معاون درمان و دکترمهناز مردانی معاون فرهنگی و دانشجویی، رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان را همراهی کردند و به برخی پرسش‌های خبرنگاران در حیطه‌ی کاری خود پاسخ دادند.

 

*عکس‌ها از مصطفا باقری

 

*هرگونه برداشت و تلخیص از مطالب این تارنما بدون ذکر منبع ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.
نویسنده : گروه خبر و گزارش- کیانوش رستمی | سرچشمه : سیمره/
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.