توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Thursday, 4 July , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۳ - 28 ذو الحجة 1445
شناسه خبر : 11436
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار مهم تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵ | | ارسال توسط :

بدرود مرد فرهنگ و خرد!

بدرود مرد فرهنگ و خرد!
آیین تشییع و خاک‌سپاری شاعر، پژوهشگر و روزنامه‌نگار پیش‌کسوت لرستانی برگزار شد.

به گزارش سیمره، آیین تشییع و خاک‌سپاری زنده‌یاد استاد«اسحاق عیدی»، شاعر، پژوهشگر و روزنامه‌نگار پیشکسوت لرستانی ساعت ۱۴ امروز (سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه) برگزار شد.

پیکر روان‌شاد عیدی با حضور دوستداران این فرهنگی‌مرد، از غسال‌خانه‌ی خرم‌آباد به سمت بهشت ۱۱ گورستان خضر  تشییع و به خاک سپرده شد.

در این آیین که چهره‌های نام‌آشنای فرهنگی، هنری، روزنامه‌نگاران و اهل قلمی چون: استاد صادق سیفی، آفرین پنهانی، دکترنصرت‌الله مسعودی، علی‌مردان عسکری‌عالم، محمدکاظم علی‌پور، هوشنگ رئوف، دکترفتح‌الله شفیع‌زاده، دکترمجتبا ترکارانی، ناصر غلام‌رضایی، سیدمحمد سیف‌زاده، دکترکیانوش رستمی، دکترسیامک موسوی، سیدیدالله ستوده، کرم‌رضا تاج‌مهر، بهرام سلاح‌ورزی، علی گودرزیان، دکتر شیرزاد بسطامی، مجتبا رومانی، یاسر دلفان، بهزاد رضوانی و… حضور داشتند، پیکر استاد اسحاق عیدی را تا خانه‌ی ابدیش برای همیشه بدرقه کردند.

احمدحسین فتایی(مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان)، نبی‌الله شمسی‌فر(مدیر مخابرات منطقه‌ی لرستان) و سعید فتوحی شهردار خرم‌آباد نیز در این آیین حضور داشتند.

براساس این گزارش، استاد اسحاق عیدی  ۲۲ اسفند سال ۱۳۲۰ در یک‌ خانواده‌ی اهل فرهنگ در محله‌‌ی درب‌دلاکان خرم‌آباد دیده به جهان گشود. وی عصر یک‌شنبه ۱۲ دی‌ماه در بیمارستان شریعتی تهران زندگی را بدرود گفت. پدر ایشان( شادروان موسا عیدی) نخستین کتاب‌فروش شهر خرم‌آباد بود.

عیدی دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیان فارسی از دانشگاه تهران بود. وی هم‌چنین از گردانندگان جُنگ فلک‌الافلاک، برنامه‌نویس و گوینده فرهنگ لرستان برای رادیو خرم‌آباد با نام مستعار فرهاد، دبیر، رییس کمیته‌ی پیکار با بی‌سوادی، معاون اداره کل فرهنگ و هنر لرستان، رییس اداره‌ی فرهنگ و هنر بروجرد، کتاب‌فروش و صحاف بود.

روان‌شاد استاد عیدی در جوانی آموزگار مدارس خرم‌آباد، معمولان و پل‌دختر بود.

از راست: دکترکیانوش رستمی، زنده‌یاد علی‌اکبر پناهی و شادروان اسحاق عیدی. دفتر سیمره ۱۳۹۴ خرم‌آباد

نخستین اثر این روزنامه‌نگار پیش‌کسوت در سن ۱۴ سالگی در مجله سراسری آشفته‌ چاپ شد.

او به چند زبان خارجی از جمله زبان فرانسه آشنا بود و به گفته‌ی هوشنگ رئوف، شاعر، آقای عیدی در حال ترجمه‌ی  کتابی از  زبان فرانسه به فارسی بوده‌است.

از استاد عیدی بیش از ۵۰ یادداشت و مقاله در سیمره چاپ شده‌است. قلم وی پاک، روان، ساده و بی‌تکلف بود. در بیشینه‌ی نوشته‌های ژورنالیستی این پژوهشگر بی‌بدیل لرستانی، مردم و مطالبات آن‌ها حضوری پر رنگ دارند.

کار استاد عیدی همواره با دانایی و آگهی‌بخشی همراه بوده‌است چه زمانی که معلم بود و چه وقتی که در رادیو و در نشریات سراسری و محلی ستون‌نویس بود.

از آثار اوست: «لری‌ها»، «خلوت عروسک‌ها»، سفرهای رضاشاه به بروجرد، «دستورنامه و فرهنگ واژگان زبان لری» انتشارات سیفا ۱۳۹۷، ویراستاری کتاب‌های از دوره تا گاشمار(انتشارات هاویر ۱۳۹۷)، شور دلدادگی( انتشارات هاویر۱۳۹۹)

 

 

 

از راست: زنده‌یاد استاد اسحاق عیدی، دکترکیانوش رستمی، محمدکاظم علی‌پور و استاد صادق سیفی. دفتر سیمره ۱۳۹۸ خرم‌آباد

 

 

نویسنده : گروه خبر و گزارش | سرچشمه : سیمره
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.