توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Sunday, 7 July , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ - 1 محرم 1446
شناسه خبر : 9199
  پرینتخانه » سیاست, یادداشت تاریخ انتشار : ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۸:۳۸ | | ارسال توسط :

انتخاباتی بر بال خیال(۲)

انتخاباتی بر بال خیال(۲)
در یادداشت قبلی که به سمع و نظر خوانندگان عزیز رسید در باب جزییات انتخاب خیالی ریاست آموزش و پرورش و تایید ۵ نفر از کاندیداها توسط کمیسیون (اندیشمندان و نخبگان)، ز زمان انتشار اسامی افراد فوق به بعد همه‌ی تصمیم‌گیری به عموم مردم واگذار می‌شود. به‌‌رغم تمام تلاش‌ها و تحقیقات صورت‌گرفته در پایان بایستی تصمیم نهایی را مردم آن جامعه بگیرند، به همین دلیل انتشار اسامی کاندیداها طی گزارشی توسط کمیسیون یاد شده رسماً به شرح زیر منتشر می‌شود:

کمیسیون اندیشمندان و نخبگان
موضوع: تأیید اسامی کاندیداهای رییس آینده‌ی آموزش و پرورش
به اطلاع می‌رساند افرادی‌ که اسامی آن‌ها در ذیل این گزارش درج می‌شود مورد بررسی قرار گرفته، توانایی، شایستگی و صلاحیت آن‌ها مورد تأیید این کمیسیون است. لذا از آن‌جا که مطابق قانون اساسی در همه‌ی امور مهم و حساس تصمیم گیرنده‌ی نهایی عموم مردم آن جامعه می‌باشند، وظیفه‌ی تک تک آحاد جامعه می‌باشد که صرف‌نظر از گرایشات و اعتقادات شخصی، فردی را انتخاب نمایند که در ارتباط با مسئولیتی که بر عهده می‌گیرد تخصص و توانایی لازم داشته باشد.
مهم‌ترین وظیفه‌ی سکاندار آموزش و پرورش این است که موجباتی فراهم نماید که نسل‌های آینده انسان‌هایی مهربان، صادق، شجاع، دارای روحیه گذشت و فداکاری، بیزار از تذویر و ریا، زندگی مسالمت‌آمیز با هم و در کنار هم، احترام به عقاید مختلف، به رسمیت شناختن اقلیت‌های مذهبی، قومی و فرهنگی و … است.
بنابراین شما مردم عزیز وظیفه دارید از طرق مختلف آن‌ها را مورد ارزیابی قرار داده و شایسته‌ترین فرد را مورد انتخاب قرار دهید.
حال نوبت به تبلیغات کاندیداها می‌رسد. طی زمان مشخص و معینی، همه‌ی کاندیداها توانایی‌ها و برنامه‌های خود را بدون مبالغه و مطابق با واقعیت به اطلاع مردم می‌رسانند. چون عموم مردم جامعه نسبت به آموزش و پرورش حساس می‌باشند، پس اولین چیزی که از کاندیداها طلب می‌نمایند برنامه‌ای مدون، ممکن و قابل اجرا می‌باشد تا مردم ضمن مطالعه و بررسی آن بتوانند، تصمیم نهایی خود را اتخاذ نمایند.
بیش‌تر مردم روی مواردی به شرح زیر کاندیداها را مورد بررسی قرار می‌دهند؛
۱- چگونگی تدوین کتب درسی- مولفین باید دارای چه شرایط و ویژگی‌هایی باشند؟
۲- نیازهای آینده جامعه را می‌تواند شناسایی کند؟
۳- مطالب کتب درسی آیا با نیازهای جامعه مطابقت دارد؟
۴- بینش و چشم‌انداز رییس در حال و آینده‌‌ی آموزش و پرورش چگونه باید باشد؟
۵- رییس آموزش و پرورش به چه روش‌هایی فرصت برابر آموزشی برای همه‌ی اقشار جامعه فراهم می‌نماید؟
۶- معیار استخدام کادر آموزش و پرورش بر اساس چه اصول و ضوابطی انجام می‌گیرد؟
۷- چه اهرم‌هایی برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده‌ی مالی، عقیدتی، قومی و قبیله‌ای در آموزش و پرورش پیش‌بینی شده؟
۸- رییس آموزش و پرورش نقد را چگونه می‌بیند؟
۹- آیا در مقابل تغییرات و پیش‌رفت‌های روز دنیا مقاومت می‌کند یا از آن‌ها استقبال می‌نماید؟
۱۰- آیا در طول دوران مسئولیت خود از راهنمایی، مشورت و همکاری اولیا استفاده می‌کند؟
۱۱- آیا کاندیداها اطلاعات و تحقیقاتی در مورد سیستم‌های آموزشی سایر کشورها دارند؟

هزینه‌های انتخابات:
هزینه‌های هر انتخاباتی شامل دو بخش می‌باشد:
الف) هزینه‌های عمومی انتخابات
ب) هزینه‌های شخصی کاندیداها
هزینه‌های عمومی شامل امکانات برابر برای همه‌ی کاندیداها از قبیل فراهم‌نمودن سالن‌های عمومی جهت سخن‌رانی و بیان اهداف خود- استفاده‌‌‌ی رایگان از وسایل ارتباط جمعی دیداری و شنیداری در زمان تبلیغات کمیته‌ای از طرف کمیسیون اندیشمندان و نخبگان مأمور رسیدگی به امور و چگونگی تبلیغات کاندیداها می‌باشد در صورتی که کاندیدی اقدام به صرف هزینه‌ی اضافی و خارج از عرف نماید و یا وعده و وعیدهای غیرقابل اجرا بدهد به وی تذکر دهند و مورد بازخواست قرار می‌گیرد، در حق دریافت کمک غیرمتعارف از هیچ گروه، شرکت و یا فردی ندارد، زیرا برای همه‌ی کاندیداها امکانات لازم و برابر از طرف دولت مرکزی فراهم می‌شود.
شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی فرصت‌های برابر و متنوعی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند و همه‌ی کاندیداها بیش‌ترین استفاده‌ی لازم را از این طریق به عمل می‌آورند، به عنوان نمونه یکی از شبکه‌های تلویزیون، در یک روز، به طور زنده، دو جلسه سخن‌رانی از یکی از کاندیداها پخش نمود، که به طور خلاصه اهم مطالب ذکرشده در یکی از این جلسات به شرح زیر می‌باشد:
ابتدا مواردی چند از انتظارات اولیای دانش‌آموزان عنوان نمود و سپس در ارتباط با محدودیت بودجه مطابق آمارها و اسناد و مدارک مطالبی را مورد بحث و بررسی قرار داد، نکته‌ی حائز اهمیت در این سخن‌رانی که مورد توجه قرارگرفت، عبارت بود از؛ اولاً تسلط و اشراف وی در امور آموزشی را نشان می‌داد، در ثانی از هرگونه وعده و وعید خارج از عرف و توان آموزش و پرورش پرهیز نمود و روی این نکته بیش‌تر تأکید داشت که من در صورت تأمین اعتبار و حمایت مالی می‌توانم طرح‌ها و برنامه‌های آموزشی را انجام دهم، بنابراین تنها تخصص و تلاش و کوشش، همه‌ی اهداف را به انجام نمی‌رساند.
بسیار روی توزیع عادلانه امکانات تأکید می‌ورزید و به همین دلیل نباید تفاوتی در هیچ یک از مدارس در سراسر کشور وجود داشته‌باشد، زیرا در یک جامعه که درآمدها و امکانات عادلانه توزیع شود، نباید درجه‌بندی مدارس وجود داشته باشد و همه‌ی مدارس بایستی از سیستم و سطح آموزشی یک‌سان برخوردار باشند.
در بخش دیگری از سخن‌رانی از تحقیق، بازدید و بررسی سیستم آموزشی چند کشور که وی مدت ۶ ماه به صورت تمام وقت آن‌ها را حضوری مورد ارزیابی قرار داده و خلاصه‌ی تحقیقات خود از این کشورها را شرح داد، در پایان به این نتیجه رسید که بین سیستم آموزشی کشور ما و کشورهای توسعه‌یافته، اختلاف و تفاوت‌های معنی‌داری وجود دارد.
ایشان خلاصه‌ای از سیستم آموزشی چند کشور را اجمالی بیان نمود و در مورد یکی از آن‌ها توضیحات بیش‌تر ارائه کرد و آن را با آموزش و پرورش کشور خودمان مقایسه نمود.
کشور مورد تحقیق هلند بود که با جمعیت تقریباً ۱۶ میلیون در مدت یک‌ماه در آن تحقیق و تفحص نموده. کشور هلند که منابع و امکانات خدادادی آن اصلاً با کشور خودمان قابل مقایسه نیست، یعنی از درآمد سرشار نفت، گاز و معادن وسیع در آن خبری نیست.
منابع درآمدی آن شامل کشاورزی (گل‌خانه و گل)، پرورش گاو، صادرات گوشت، لبنیات و مواردی از این قبیل، البته سیستم مالیات آن بسیار منظم و دقیق اجرا می‌شود، به عبارتی از همه‌ی اقشار، سازمان‌ها، ارگان‌ها و صاحبان مشاغل بدون استثنا مطابق با میزان درآمد دریافت می‌شود، از طرف دیگر چون شهروندان شاهد ارائه خدمات و انجام وظایف دولت می‌باشند با میل و رغبت اقدام به پرداخت مالیات می‌کنند. تقریباً همه‌ی شهروندان از امکانات مناسب برخوردارند و به شدت مقامات و مسئولین از سوی مردم مورد نظارت و ارزیابی قرار می‌گیرند. محور اصلی انتخاب مسئولین بر مبنای احزاب رسمی صورت می‌گیرد.
هر حزبی که بتواند بیش‌ترین خدمت را با کم‌ترین هزینه ارائه دهد از سوی مردم مورد استقبال قرار می‌گیرد و برعکس در صورتی‌ که حزب حاکم نتواند انتظار مردم را برآورده نماید در موعد انتخابات مورد حمایت مردم قرار نمی‌گیرد.
زندگی مقامات و مسئولان شفاف و دارایی‌های آن‌ها در معرض دید و اطلاع شهروندان است. با کوچک‌ترین تخلف احتمالی مسئولان به شدت برخورد می‌شود.
به‌طور کلی، مردم چون از همان کودکی به‌درستی تعلیم و تربیت می‌شوند در حفظ و نگه‌داری از منابع عمومی جامعه کوشا و جدی می‌باشند.
و اما آموزش و پرورش هلند:
آموزش و پرورش در هلند رسماً از سن ۴ سالگی شروع می‌شود و تا پایان متوسطه و تا ۱۸ سالگی اجباری می‌باشد. تحصیل اجباری در هلند در دو مقطع انجام می‌گیرد؛ ابتدایی و متوسطه.
ابتدایی: در این مقطع آموزش و پرورش رسماً پذیرای کودکان چهار ساله می‌باشد و تقریبا تا ۱۲ سالگی مسئولیت آموزش و پرورش آن‌ها را بر عهده دارد و سیستم آموزش هلند از همان ابتدا روی دو موضوع بسیار جدی تمرکز می‌کند که برای آن‌ها بااهمیت است: اول؛ پرورش. دوم؛ مهارت‌آموزی.
سه سال اول دوران ابتدایی به طور کلی کتاب، نوشتن و خواندن در کار نیست، بلکه آموزش و یاد دادن مهارت‌های زندگی اولویت آن‌هاست.
برخی از مهارت‌های زندگی که بیش‌تر در سیستم آموزشی مورد توجه قرار می‌گیرد، عبارتند از: اجتماع، محیط‌زیست، قانون مراقبت از خود، سازگاری و آداب زندگی، هر کدام از این مهارت‌ها معلم آموزش دیده و با تجربه‌ی خود را دارد، معلمان در طول مدت سه سال، همه‌ی این مهارت‌ها را در ذهن کودک نهادینه می‌نمایند، در پایان آموزش هر مهارت دانش‌آموز مورد آزمون و ارزشیابی قرار می‌گیرد.
چگونگی اجتماعی زیستن، فواید آن، رعایت اصول اجتماعی، فواید و اثرات محیط‌زیست، تأثیر محیط‌زیست بر زندگی بشر، رعایت و اجرای قوانین و مقررات جامعه، رعایت نکات بهداشتی برای سالم زیستن، کسب مهارت آداب زندگی از جمله خواب و استراحت کافی و رژیم غذایی و به‌طور کلی رعایت همه‌ی موارد شخصی.
در پایان این سه سال آخرین مهارتی که دانش‌آموز عملاً کسب می‌نماید، مهارت آداب زندگی می‌باشد، در این مهارت به عنوان مثال؛
۱- در هلند استفاده از مشروبات الکلی برای افراد زیر ۱۸ سال مطلقاً ممنوع است، با به کارگیری روش‌های مختلف این موضوع به دانش‌آموزان تفهیم می‌شود، به‌طوری‌که طبق آمارها در جامعه‌‌‌‌‌‌‌ی هلند، بسیار کم اتفاق می‌افتد که افراد زیر ۱۸ سال مرتکب این جرم شوند.
۲- معلم مربوطه به ‌دفعات مختلف و مکرر دانش‌آموزان را برای خرید به بازار می‌برد، کارت خرید به آن‌ها معرفی شده و در این زمینه آموزش لازم را می‌بینند، نکته‌ی جالب این است که در این مهارت همه‌ی دانش‌آموزان باید عملاً خرید انجام دهند و از همه جالب‌تر، برای هر کدام از آن‌ها فقط امکان خرید یک یورو فراهم می‌شود، زیرا دانش‌آموز بایستی یاد بگیرد که خرید هر فرد متعادل و در حد توان مالی او باشد، در ضمن یاد می‌گیرند که هر فرد هلندی بایستی آن‌قدر درآمد داشته‌باشد تا بتواند نیازهای ضروری خود را تامین نماید، به عبارت دیگر موضوع عدالت اجتماعی و اقتصادی را در این مرحله یاد می‌گیرند.
۳- در این خریدها دانش‌آموز با پرداخت و مالیات آشنا می‌شود، یادگیری واحد پول و مواردی دیگر در همین خرید‌های دسته‌جمعی به او آموزش داده می‌شود.
سه سال اول مقطع ابتدایی با این سبک و سیاق به پایان می‌رسد. در پنج سال دوم ابتدایی دانش‌آموز ابتدا مهارت خواندن و نوشتن را کسب می‌کند. آن‌ها به دو روش و به صورت هم‌زمان می‌خوانند و می‌نویسند. ابتدا به صورت کاغذی یعنی کتاب و دفتر و هم‌زمان با آن به روش الکترونیکی؛ هر دانش‌آموزی دارای یک لپ‌تاپ(laptop) یا تبلت (tablet) می‌باشد. دانش‌آموز بایستی مطالب آموخته‌شده و هم‌چنین تمرینات لازم هر درس را در سیستم اختصاصی خود ثبت و ضبط نماید. در دوران ابتدایی که تا پایان ۱۲ سالگی طول می‌کشد؛ دانش‌آموز آموزش درس‌های زبان هلندی و ریاضی، علوم‌تجربی(فیزیک، شیمی، زیست) و تاریخ و جغرافیا را مطابق با برنامه و سرفصل‌های تدوین شده، آموزش می‌بیند.
پس از آن وارد دوران متوسطه می‌شوند، در این دوران چهارساله، دانش‌آموز ضمن تحصیل دروس یادشده بایستی حتماً مهارت مورد علاقه‌ی خود را انتخاب و در سازمانی شبیه به سازمان فنی و حرفه‌ای کشور خودمان مهارت‌آموزی نماید، دو سال آخر دوران متوسطه علاوه بر تحصیل دروس و مهارت‌آموزی در مراکز فنی و حرفه‌ای روزانه بایستی دو ساعت در ادارات، مراکز تولیدی، بیمارستان‌ها، شهرداری، کارخانجات و یا هر مرکزی که کار آن با مهارت دانش‌آموز مطابقت داشته‌باشد با دریافت حقوق مشغول به کار تولیدی یا خدماتی شود.
در پایان دوره‌ی متوسطه، دانش‌آموز تقریباً به سن ۱۸ سالگی رسیده و به دو روش می‌تواند آینده‌ی خود را انتخاب کند؛
۱- می‌تواند با داشتن دیپلم متوسطه، مستقیماً و به صورت تمام وقت وارد بازار کار شود، برای این منظور بایستی در مراکز فنی و حرفه‌ای مهارت مورد علاقه‌ی خود را که قبلاً در آموزش دیده به صورت تخصصی آموزش ببیند و گواهی‌نامه‌ی سازمان فنی و حرفه‌ای را دریافت نماید، این افراد می‌توانند از خانواده جدا شده و از شهرداری درخواست منزل مسکونی نمایند، شهرداری هم حداقل در مدت کم‌تر از یک‌سال موظف است برای وی مسکن فراهم نماید، ‌مسکن طراحی شده توسط شهرداری به صورت واحدهای آپارتمانی ۵۰ متری برای متاهلین و زیر ۵۰ متری برای مجردین می‌باشد، هزینه‌ی مسکن هم به صورت ماهانه از حقوق آن‌ها کسر خواهدشد.
۲- پس از دریافت دیپلم متوسطه می‌توانند ادامه تحصیل دهند و وارد دانشگاه شوند، مجوز ورود به دانشگاه داشتن گواهینامه‌ی پیش‌دانشگاهی می‌باشد، هر دیپلمه برای ورود به دانشگاه بایستی یک سال در مراکزی تحت عنوان مراکز پیش‌دانشگاهی آموزش ببینند.
در همین جا هلند را رها نموده و دنباله‌ی خیال و آرزوی بافته‌نشده را ادامه می‌دهیم، خلاصه این‌که تبلیغات نامزدها در موعد مقرر به پایان می‌رسد، همه‌ی مردم خیالی جامعه‌ی خیالی موردنظر، چه آن‌هایی که دارای فرزند می‌باشند و چه آن‌هایی که هنوز صاحب فرزند نشده‌اند در این انتخابات با علاقه و جدی شرکت می‌کنند، شرکت در انتخابات برای این جامعه‌ی خیالی، جزو وظایف تک تک واجدین شرایط می‌باشد، به‌طوری‌که اگر فردی شرکت نکند، دیگران او را سرزنش می‌کنند که چرا نسبت به آینده‌ی جامعه‌ی خود بی‌تفاوت است؟ به‌طور کلی همه‌ی افراد این جامعه سرنوشت و آینده‌ی زندگی خود را در این جامعه می‌بینند و آن را جست‌وجو می‌نمایند، سخن به درازا کشید، ادامه‌ی بر بال خیال را در قسمتی و فرصتی دیگر تقدیم خواهدشد.
*فرهنگی بازنشسته

نویسنده : فرج‌الله محمودوند* | سرچشمه : سیمره583(12 تیرماه1400)
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.