توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Sunday, 23 June , 2024
امروز : یکشنبه, ۳ تیر , ۱۴۰۳ - 17 ذو الحجة 1445
شناسه خبر : 23983
  پرینتخانه » اجتماعی, لرستان پژوهی, یادداشت تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۸ | | ارسال توسط :

آمدن سلطان جلاالدین خوارزم شاه به لرستان

آمدن سلطان جلاالدین خوارزم شاه به لرستان
در سال ۶۱۷ هجری ،مغولان، به سرکردگی چنگیزخان، به انتقام قتل عام، بازرگانان خود توسط سلطان محمد خوارزم شاه، به مدت دویست سال ایران را آماج حملات خرد کننده خود ساختند و قرن ها فرهنگ و تمدن ایران را به قهقرا بردند.

سلطان محمد خوارزم شاه، پادشاه بی‌خرد و ترسو، از دست مغولان فرار کرد و در جزیره آبسکون در گذشت. پس از او پسر بزرگش سلطان جلاالدین خوارزم شاه جانشین او شد، او بر عکس پدر شاهزاده‌ای شجاع و با تدبیر بود و سخت در مقابل مغولان وحشی ،مقاومت کرد و در چندین جنگ آن‌ها را شکست داد.
در آن زمان اتحاد و یک‌پارچگی ایران از هم گسیخته شده بود پس سلطان جلاالدین به ناچار، با جنگ‌های نامنظم و پارتیزانی از یک منطقه به منطقه دیگر می‌رفت و خواب راحت را از چشم مغولان ربوده و نور امید را دل دل مردم ایران روشن نگه داشته بود.
سلطان جلاالدین در سال ۶۳۱هجری جهت فراهم آوردن نیروی مورد نیاز خود برای مقابله با مغولان، به لرستان و پایتخت اتابکان لر یعنی شهر شاپورخواست (خرم‌آباد) آمد و مورد پذیرایی گرم شجاع‌الدین خورشید اتابک لر قرار گرفت. سلطان جلاالدین یک ماه در شاپورخواست اقامت کرد سرکردگان ایلات و طوایف به حضور او آمدند و زمانی که نیروهای خود را مجهز کرد، راهی بغداد شد.
مولف کتاب «جهانگشای جوینی» این حادثه را چنین نقل می‌کند: « و چون سلطان به شاپورخواست، شهری بزرگ بوده است مشهور و معروف و…مدت یک ماه آن‌جا مقام ساخت.امرای لور(لر) به خدمت او آمدند، چون مراکب قوی شدند بر راه بغداد روانه شد.»(عطاملک جوینی، ۱۳۳۴،ج۲: ص۹۳)

پانوشت:
جهت اطلاع بیش‌تر رجوع شود به؛ خودگو، سعادت، اتابکان لر کوچک، خرم‌آباد، افلاک، ۱۳۷۸.

نویسنده : سعادت خودگو | سرچشمه : سیمره‌ی شماره‌ی 723 (سه‌شنبه 8 خرداد 1403)
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.