توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Sunday, 7 July , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ - 1 محرم 1446
شناسه خبر : 16923
  پرینتخانه » اجتماعی, طنز, یادداشت تاریخ انتشار : ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷ | | ارسال توسط :

آلودگی هوا و «خانه منچ» تهران!

آلودگی هوا و «خانه منچ» تهران!
گاهی اوقات برای قلم زدن و پرداختن یک موضوع نیاز نیست ابعاد و مختصات قصه بررسی شود و از زوایای مختلف به آن پرداخت. کافی است سری به آرشیو نوشته‌ها بزنیم و مطلبی را که چند سال قبل راجع به آن نوشته‌ایم،

بدون آچار کشی و فیلرگیری برای سردبیر یا مدیر تحریریه بفرستیم! موضوعاتی مثل تورم، گرانی، اجاره نشینی، رتبه‌بندی فرهنگیان، نرخ‌گذاری خدمات پرستاری، قیمت دستوری خودرو، تراکم فروشی شهرداری‌ها، ساخت و ساز غیر مجاز و ماده صد، فساد در فوتبال و مسائلی از این دست که فقط از وزیری به وزیر دیگر یا از دولتی به دولت دیگر منتقل می‌شوند.
موضوع آلودگی هوا هم یکی از موضوعاتی است چکش خور ملسی دارد و مثل مشک پاره‌ای است که از هر طرف می گیریم از طرف دیگر در می‌رود. بگذریم …
حقیقت امر فلذا در طول این سال ها آنقدر نظر، پیشنهاد، ایده، راهکار، رهنمود، توصیه، فرضیه و … در خصوص کنترل آلودگی هوا ارائه کرده‌ایم که اگر قرار باشد، یک نفر را به عنوان سلطان ایده یا سلطان پیشنهاد گَل دار ببرند، فکر کنم بنده در همان اوایل صف باشم.
اما چه کنیم که مسئولان نه تنها برای راهکارهای ما تره آبیاری شده با فاضلاب های اطراف تهران خرد نکردند، بلکه دقیقاً برعکس عمل کردند و اوضاع این طور کشمشی شده است و به قولی «آن( هوای تهران) را که تو پروردی، سالم نشود هرگز!
مثلاً ما پیشنهاد کرده بودیم در راستای عدالت آموزشی، ورزشی، اقتصادی، علمی، مذهبی، سیاسی، فرهنگی، هنری و … بخشی از امکانات شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک‌تر منتقل شود یا احداث شاخه‌ها و تاسیسات جدید شرکت‌ها و کارخانجات در شهرهای کوچک‌تر اتفاق بیفتد، تا علاوه بر رونق مناطق کمتر برخوردار، مردم شهرهای بزرگ هم بتوانند، لابلای استنشاق جدول تناوبی عناصر، کمی هم اکسیژن به ریه شان برسانند. اما دوستان از روی لج‌بازی با ما نه تنها این کار را اجرایی نکردند، بلکه اگر همین امروز اگر یک رشته جدید ورزشی ایجاد شود یا مثلاً منچ ورزش المپیکی شود، بلافاصله خانه منچ در تهران ایجاد می شود چند تا تورنمنت هم برگزار می‌کنند و کلی به ترافیک و دود و دم تهران می‌افزایند!
یا در خصوص مردی که می‌خواست همه کارها را یک تنه انجام دهد. بنده خدا بلانسبت کلی زور زد تا دفاتر کارخانجاتی که در شهرهای دیگر هستند را به همان شهرها منتقل کند، اما بعد از پایان دوره ریاست جمهوری نه تنها دفاتر دوباره در تهران بازگشایی شدند، بلکه از روی لج‌بازی چند تا شعبه جدید هم احداث کردند!
هرچند به قول شهریار خدا بیامرز «رفتم از کوي تو ليکن عقب سرنگران» ولی این لابلا خدا کند مسئولان برای حل مشکل آلودگی تهران، راه‌کار‌های سوفسطایی شان را دنبال نکنند که مثلاً هزینه زندگی را در تهران بالا ببرند یا هم‌زمان با قطع اینترنت، آب و برق را قطع کنند تا ملت از تهران مهاجرت کنند! چون همین‌جوری قیمت ها در تهران بیشتر از شهرهای بزرگ و پیشرفته دنیا است و اگر هیچ چیزمان شبیه به آن‌ها نیست، دستکم قیمت املاک مان چندین برابر آن‌هاست!
خدا به خیر بگذراند… امسال تهرانی فقط دو روز هوای سالم تنفس کردند!

 

نویسنده : وحید حاج‌سعیدی | سرچشمه : سیمره‌ی شماره‌ی 664 (دو‌شنبه 28 فروردین 1402)
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.