توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Sunday, 7 July , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ - 1 محرم 1446
شناسه خبر : 10871
  پرینتخانه » تاریخی, لرستان پژوهی تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۴۵ | | ارسال توسط :

آرامگاه مَئميد‌علي (‌محمود علي)

آرامگاه مَئميد‌علي (‌محمود علي)
آرامگاه‌ مَئميد‌ ‌علي (محمودِ ‌علي) در مازو، از محال گرمسيري‌ بالاگريوه (‌ميرزاوندهاي قلاوند) در نزديكي خط ‌آهن سراسري و از ديدگاه تقسيمات كشوري، ‌جز بخش الوار‌گرمسيري در 60 كيلومتري شمال شهر انديمشك قرار دارد.

مردمان اين ديار از صاحب مقبره گاهي به عنوان «سلطان» ياد مي‌كنند. برخي روايت‌هاي شفاهي وي را از مردان پرهيزگار و بزرگ روزگار خود معرفي مي‌كنند. هسته‌ی نخستين بنا چهارگوشه‌اي است به اضلاع ۴/۴متر كه بر روي آن يكي از زيباترين گنبدهاي دو پوسته لرستان‌فيلي قرار گرفته است.
گنبد زيرين از نوع مازه‌دار و گنبد رويين از انواع اورچين (پله‌پله‌)‌ بر روي گريوي هشت‌وجهي و با ساختمايه سنگي است. دست‌رسي به ميان اين دو گنبد از راه دريچه‌اي است كه بر روي گنبد رويين قرار دارد.

آرامگاه مشهور به مَئميد‌‌علي‌ (‌محمودِ ‌علي)‌ / عكس: اينترنت

بلنداي بنا از نوك گنبد رويين تا زمين در حدود ۱۱ متر است. در ضلع شمالي‌ (گنبدخانه) اتاقي‌ به درازا و پهناي بيروني ۴/۴ * ۳‌/۳متر، براي اقامت ‌خادمان و زايران‌ بنا افزوده شده است. ورودي ‌هر دو فضا در جبهه خاوري است. بناي نخستين و فضاي الحاقي آن در محوطه‌اي مستطيلي به درازا و پهناي تقريبي ۵/۱۶ *‌‌ ۲۰ متر قرار دارد. ويژگي‌هاي سبك‌شناسي، بنا را به دوره‌ی نخست اتابكان‌لر مرتبط مي‌سازد. برخي شواهد دروني بنا باعث تقويت اين ذهنيت مي‌شود كه به احتمال بنا در دوره‌ی واليان (ه‌مزمان با دولت صفويه) مرمت اساسي شده‌است. در پيرامون بنا، گورستان بزرگ تاريخي قرار گرفته است.

نویسنده : محمد محمدی‌اصل | سرچشمه : سیمره601(27آبان ماه1400)
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.