توانا بود هرکه دانا بود
همواره روزگار با سیمره جاری باشید...
Thursday, 4 July , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۳ - 28 ذو الحجة 1445
شناسه خبر : 11084
  پرینتخانه » تاریخی, لرستان پژوهی تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۸:۳۱ | | ارسال توسط :

آرامگاه شا‌رِضو (رضوان)

آرامگاه شا‌رِضو (رضوان)
اين آرامگاه، در درّه‌ی مشهور به سيرم، در نزديكي‌ روستاي« لووِه» از توابع دهستان تنگ‌هفت، بخش پاپي، شهرستان خرم‌آباد قرار دارد.

اين آرامگاه در نزد مردم به «شا‌رِضُو» معروف است. مردم بالاگريوه و لرهاي بختياري به تكريم صاحب آرامگاه پرداخته و امور خرق عادتي را به وي نسبت مي‌دهند. برخي روايت‌هاي شفاهي از سيادت شارضو(رضوان) خبر مي‌دهند. اين گفته در نبود اسناد كافي قابل اتكا نيست. ‌گزارش محمودميرزا نشان از شهرت و اهميت بنا در روزگار خود مي‌دهد. ‌

آرامگاه شارضو(رضوان)، ناحيه بالاگريوه، منطقه پاپي. در زمينه‌ی تصوير كوه تختِ‌لالهَ و كولِ‌پير(در امتداد كوه تختِ ساد)؛ باغ‌ها و گورستان تاريخي روستاي لووِه ديده مي‌شود. عكس: نگارنده، بهار ۱۳۹۹

اين زيارتگاه در روزگار پاياني قاجار ويران ‌و‌ در سال‌هاي اخير با ساختمايه نو بازسازي شده است. يكي از طوايف پاپي به نام «لووِني» از گذشته تا اكنون، توليت بنا را بر عهده داشته‌اند. ‌خادمين شارضو ‌در گذشته مي‌زَر(عمامه)‌ي سفيد بر سر مي‌گذاشتند. گذاشتن عمامه سفيد در لرستان نشاني از خادمان اماكن مقدس است. ‌عشاير پاپي در مسير كوچ مالزير و ييلاق هنگام عبور از اين منزلگاه به زيارت شارضو رفته و براي او خيرات مي‌كردند. گورستان تاريخي بزرگي در پيرامون بنا وجود دارد.
هم‌چنين باغ‌ها و انارستان‌هاي گسترد‌ه‌اي در اطراف آرامگاه وجود دارد كه نام برخي از آن‌ها در اسناد تاريخي سه سده‌ی گذشته به چشم مي‌خورد. افزون بر موارد پيش‌گفته، وجود غاري آبي (‌مسكن‌گونه نادر و جهاني ماهيان كور)، آبشاري فصلي به نام كاي‌رو و طبيعت بكر منطقه ‌بر جاذبه‌هاي طبيعي و تاريخي منطقه افزوده‌است.

نویسنده : محمد محمدی‌اصل | سرچشمه : سیمره603(13آذرماه400)
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.